Jump to content

Edit History

Napoli

Napoli

Klart elektrisk er mer miljøvennlig enn bensin/diesel. Det er dokumentert gang etter gang. Både når man ser på lokalt miljø og globalt miljø. Også når man ser på livsløpet totalt på en bil. Det er kun de mest ihuga elbilmotstanderne som hevder noe annet. En enkel måte å forklare dette på er forbruket av energi. Min Tesla Model S bruker i snitt (over de siste tre årene og ca 120 000 km) 180 wh/km. Dette tilsvarer 1,8 kWh pr mil. Eller ca energien fra  0,18 liter diesel. I tillegg er det for biler som kjøres i Norge sånn at energien kommer vannkraft. Om det hadde vært slik at bilen utelukkende gikk på kraft fra kullkraftverk ville det totale forbruket (inkludert produksjon av kraften) vært på på 5,4 kWh (eller 0,54 liter per mil). Dette for en stor 5 seter, med rundt 800 hk. En tilsvarende Mercedes e-klasse AMG bruker rundt 1 liter per mil. Dette regnestykket blir tilnærmet likt for alle elektriske/dieselbiler om man sammenligner.

Jeg har for enkelhets skyld ikke tatt med produksjon av batterier til elbil i regnestykket, da dette går omtrent opp i opp med produksjon og transport av drivstoff til bensin/diesel.

 

Dette er allikevel ikke hovedgrunnen til at jeg kjører elektrisk. Hovedgrunnen er at det er så enkelt med elektrisk bil. Man plugger inn om kvelden, full tank og varm bil om morgenen. Lydløs drift når man kjører sakte. Og definitivt den beste bilen jeg har kjørt på vinterføre. Blir man stående i kolonnekø har man ikke behov for å ha motoren på for å ha varme i bilen.

Så hjelper det selvfølgelig på at man bidrar til mindre lokal forurensing, noe som er viktig for meg. Jeg kaster heller ikke søppel i naturen...

For båt ville det vært genialt om man kunne hatt tilnærmet lydløs drift ved sakte fart og full tank hver gang man skulle brukt båten. Det er ikke verre enn som så. Miljøaspektet på båt ivaretas kanskje ikke globalt med dagens teknologi - men lokalt ville det utgjort mye. Både med tanke på støy og lokale utslipp.

Fristende å ta frem et gammelt miljøvernsslagord - "tenk globalt, handle lokalt".

Napoli

Napoli

Klart elektrisk er mer miljøvennlig enn bensin/diesel. Det er dokumentert gang etter gang. Både når man ser på lokalt miljø og globalt miljø. Også når man ser på livsløpet totalt på en bil. Det er kun de mest ihuga elbilmotstanderne som hevder noe annet. En enkel måte å forklare dette på er forbruket av energi. Min Tesla Model S bruker i snitt (over de siste tre årene og ca 120 000 km) 180 wh/km. Dette tilsvarer 1,8 kWh pr mil. Eller ca energien fra  0,18 liter diesel. I tillegg er det for biler som kjøres i Norge sånn at energien kommer vannkraft. Om det hadde vært slik at bilen utelukkende gikk på kraft fra kullkraftverk ville det totale forbruket (inkludert produksjon av kraften) vært på på 5,4 kWh (eller 0,54 liter per mil). Dette for en stor 5 seter, med rundt 800 hk. En tilsvarende Mercedes e-klasse AMG bruker rundt 1 liter per mil. Dette regnestykket blir tilnærmet likt for alle elektriske/dieselbiler om man sammenligner.

Jeg har for enkelhets skyld ikke tatt med produksjon av batterier til elbil i regnestykket, da dette går omtrent opp i opp med produksjon og transport av drivstoff til bensin/diesel.

 

Dette er allikevel ikke hovedgrunnen til at jeg kjører elektrisk. Hovedgrunnen er at det er så enkelt med elektrisk bil. Man plugger inn om kvelden, full tank og varm bil om morgenen. Lydløs drift når man kjører sakte. Og definitivt den beste bilen jeg har kjørt på vinterføre. Blir man stående i kolonnekø har man ikke behov for å ha motoren på for å ha varme i bilen.

Så hjelper det selvfølgelig på at man bidrar til mindre lokal forurensing, noe som er viktig for meg. Jeg kaster heller ikke søppel i naturen...

For båt ville det vært genialt om man kunne hatt tilnærmet lydløs drift ved sakte fart og full tank hver gang man skulle brukt båten. Det er ikke verre enn som så. Miljøaspektet på båt ivaretas kanskje ikke globalt med dagens teknologi - men lokalt ville det utgjort mye. Både med tanke på støy og lokale utslipp.

Napoli

Napoli

Klart elektrisk er mer miljøvennlig enn bensin/diesel. Det er dokumentert gang etter gang. Både når man ser på lokalt miljø og globalt miljø. Også når man ser på livsløpet totalt på en bil. Det er kun de mest ihuga elbilmotstanderne som hevder noe annet. En enkel måte å forklare dette på er forbruket av energi. Min Tesla Model S bruker i snitt (over de siste tre årene og ca 120 000 km) 180 wh/km. Dette tilsvarer 1,8 kWh pr mil. Eller ca energien fra  0,18 liter diesel. I tillegg er det for biler som kjøres i Norge sånn at energien kommer vannkraft. Om det hadde vært slik at bilen utelukkende gikk på kraft fra kullkraftverk ville det totale forbruket (inkludert produksjon av kraften) vært på på 5,4 kWh (eller 0,54 liter per mil). Dette for en stor 5 seter, med rundt 800 hk. En tilsvarende Mercedes e-klasse AMG bruker rundt 1 liter per mil. Dette regnestykket blir tilnærmet likt for alle elektriske/dieselbiler om man sammenligner.

Jeg har for enkelhets skyld ikke tatt med produksjon av batterier til elbil i regnestykket, da dette går omtrent opp i opp med produksjon og transport av drivstoff til bensin/diesel.

 

Dette er allikevel ikke hovedgrunnen til at jeg kjører elektrisk. Hovedgrunnen er at det er så enkelt med elektrisk bil. Man plugger inn om kvelden, full tank og varm bil om morgenen. Lydløs drift når man kjører sakte. Og definitivt den beste bilen jeg har kjørt på vinterføre. Blir man stående i kolonnekø har man ikke behov for å ha motoren på for å ha varme i bilen.

Så hjelper det selvfølgelig på at man bidrar til mindre lokal forurensing, noe som er viktig for meg. Jeg kaster heller ikke søppel i naturen...



×
×
  • Create New...