Jump to content

Edit History

flogen

flogen

Ida Marie III skrev 8 minutter siden:

Og da var rekkevidden..??.

Det er foreløpig utopi med EL drift som hoved drift på en motorbåt...

Rekkevidden er så liten at faren forbundet med å gå tom for drivstoff er for stor....og konsekvensene helt forskjellig fra en EL bil som står tom langs veikanten...

Da var det snakk følgende oppsett:

Motor: 4kw fra Waterworld
Batteri: 4x50ah @48V (200ah tilrettelagt for eventuell økning av kapasitet)
Driftstid full gass: 1,5 - 2 timer
driftstid putring: ca 8-10 timer. 

Merk, med en snekke som Polar så var det snakk om fartsforskjell på 1 knop på driftstiden da det krever store mengder energi for å få disse opp i større fart enn putring. Prisforskjellen fra 4kw til 10kw er heller ikke så galt hvis man skulle ønske større motor.

Personlig har jeg laget et regnestykket på ca 70-80k hvis jeg fikser alt selv med DIY LiFePO4 batterier på 280ah og motor. Med salg av eksisterende deler så er ikke regnestykket så galt. 

flogen

flogen

Ida Marie III skrev 7 minutter siden:

Rekkevidden er så liten at faren forbundet med å gå tom for drivstoff er for stor....og konsekvensene helt forskjellig fra en EL bil som står tom langs veikanten...

Batteri: 4x50ah @48V (200ah tilrettelagt for eventuell økning av kapasitet)

Merk, med en snekke som Polar så er dette snakk om fartsforskjell på 1 knop da det krever store mengder energi for å få disse opp i større fart enn putring. Prisforskjellen fra 4kw til 10kw er heller ikke så galt hvis man skulle ønske større motor.

Personlig har jeg laget et regnestykket på ca 70-80k hvis jeg fikser alt selv med DIY LiFePO4 batterier på 280ah og motor. Med salg av eksisterende deler så er ikke regnestykket så galt. 

flogen

flogen

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Batteri: 4x50ah @48V

Merk, med en snekke som Polar så er dette snakk om fartsforskjell på 1 knop da det krever store mengder energi for å få disse opp i større fart enn putring. Prisforskjellen fra 4kw til 10kw er heller ikke så galt hvis man skulle ønske større motor.

• Create New...