Cognac Startet 28.September.2018 Del på Facebook Startet 28.September.2018 (redigert) Hei og hå! Har en knapt 6måneder gammel 75hk etec der giroljen så ut som dette. Som dere ser er det ikke noe fargeskille som tilsier mye vann i oljen, men er det fortsatt greit, eller en soleklar garantisak? Redigert 28.September.2018 av Cognac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 29.September.2018 Del på Facebook Svart 29.September.2018 Det der må du ta opp med selger med en gang. Gearolje på en ny motor skal ikke se slik ut! Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 29.September.2018 Del på Facebook Svart 29.September.2018 Nei her er noe galt.ser jo ut som varm sjokolade. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
John_Kr Svart 29.September.2018 Del på Facebook Svart 29.September.2018 (redigert) Her er det åpenbart noe galt ..., men fargen er noe uvanlig ift at det bare har kommet inn vann. Ser i den stampen som glasset står oppi så er det klar fin olje vedsiden av den grå, har det vært annen olje i stampen fra før? Ser også i glasset at oljen begynner å skille seg i bunnen. Dersom dette er "ekte" bilder så har jeg villet sakt at dette er havari. Spennende å høre resultatet... Redigert 29.September.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
brs Svart 29.September.2018 Del på Facebook Svart 29.September.2018 Kan se ut som vanninntrenging her. Kan være tetning på propellaksling som har fått skade og da er det det neppe garantisak. Men det kan være andre årsaker. Kontakt forhandler og finn ut hva som er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Cognac Svart 29.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2018 brs skrev 7 minutter siden: Kan se ut som vanninntrenging her. Kan være tetning på propellaksling som har fått skade og da er det det neppe garantisak. Men det kan være andre årsaker. Kontakt forhandler og finn ut hva som er årsaken. Fryktet også dette, men aksling og simmeringer ser helt fin ut, propell var også uten en ripe. Men ja, skal ta det videre med leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.September.2018 Del på Facebook Svart 29.September.2018 Må spørre som i den gamle videoen: har du tuklet med den? Hvis ikke ville jeg gjort minst mulig og snakket med forhandleren. Her er det ikke tvil om at du på en eller annen måte fått vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.September.2018 Del på Facebook Svart 29.September.2018 Ut fra bilde av propellakslingen så er den ikke ut til å være 6 mnd gammel ..., det kan hende bilde lyver litt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Cognac Svart 29.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2018 John_Kr skrev 3 minutter siden: Ut fra bilde av propellakslingen så er den ikke ut til å være 6 mnd gammel ..., det kan hende bilde lyver litt. Den var brand new for 6 mnd siden............ Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.September.2018 Del på Facebook Svart 30.September.2018 Cognac skrev for 23 timer siden: Fryktet også dette, men aksling og simmeringer ser helt fin ut, propell var også uten en ripe. Men ja, skal ta det videre med leverandør. Ikke lett å inspisere simmerringen der. Du må ta av den skiva som er på propellakselen for å se simmerringen. Å skal propell-akselen inspiseres bør du ha et måle-ur. Uansett, kontakt forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 30.September.2018 Del på Facebook Svart 30.September.2018 Må nesten spørre, hvilken årstall er denne motoren produsert? Og hvor mange timer har den gått? At giroljen ser ut som sement etter en sommersesong er nesten ikke til å tro. Jeg må også spørre hvorfor du bytter olje etter 6 mnd, de nye etec motorene skal ikke byttes olje før det har gått 3 eller 5 år, avhengig av hvilken generasjon det er. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
-morten- Svart 30.September.2018 Del på Facebook Svart 30.September.2018 3 hours ago, John_Kr said: Må nesten spørre, hvilken årstall er denne motoren produsert? Og hvor mange timer har den gått? At giroljen ser ut som sement etter en sommersesong er nesten ikke til å tro. Jeg må også spørre hvorfor du bytter olje etter 6 mnd, de nye etec motorene skal ikke byttes olje før det har gått 3 eller 5 år, avhengig av hvilken generasjon det er. Helt enig!! jeg hadde ikke ofret denne motoren en tanke, men derimot kjørt den rett til forhandler.. her.. fix it!!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jannmar Svart 30.September.2018 Del på Facebook Svart 30.September.2018 Synes den propellakslingen din ser mistenkelig mye eldre ut enn 6 mnd. Om du hadde tatt deg bryet med å tørke av den, hadde det vært langt lettere å få et godt svar fra Båtplassen. Det samme gjelder den balja du har satt oljeglasset oppi. Kunne du ikke ha satt glasset i et reint ensfarget kar eller balje ?? Slik du har presentert dette blir det mye gjetninger og synsinger. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 30.September.2018 Del på Facebook Svart 30.September.2018 Ere mulig...? Nytt forumtroll på gang;-):-) Sitér dette innlegget Link to post
Cognac Svart 30.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2018 Mye krasse kommentarer ser jeg. Er overhodet ikke et tulle innlegg fra min side. Jeg har en ny motor der jeg sjekket olje ved båtoppsett, og når den da viser seg at den er grå, tapper jeg selvføgelig av oljen. Vet at intervallet er 3år, men noe er jo tydeligvis galt. DERFOR postet jeg på forumet her i håp om noen gode råd. Har fått noen bra inspill, men skjønner ikke hvorfor noen bruker tid på å ødelegge innlegget mitt. Takker uansett for svar, og blir å ta med oljen til forhandler for en vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.September.2018 Del på Facebook Svart 30.September.2018 Jeg bytter girolje hvert år, selv om serviceinterval er 3 år. Har alltid gjort det på påhenger, og synes det er greit å sjekke at det er i orden. Ser ikke bra ut det der. Håper du poster konklusjonen her. Sitér dette innlegget Link to post
Cognac Svart 30.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2018 fjordgrynt skrev for 6 timer siden: Motoren er eldre en 6 mnd - det må den være. Akslingen på min Evinrude fra 1982 ser nyere ut enn det der korroderte merakkelset. Jeg tenker vi står overfor et godt, gammeldags lureri. Og de som er lurt, er vi trofaste medlemmer som forsøker å hjelpe - og ikke innser at det er en spøkefugl på arenaen. Cognac - nytt medlem - en girolje som ser ut som Cognac - du kan lure alle medlemmene på båtplassen en liten stund, og du kan lure de fleste i lang tid - men du kan ikke lure alle for all tid - . Men bra forsøk ! Godt gammeldags lureri? Hehe Har hatt profil på forumet her i flere år, å har da bedre ting å bedriv tia mi med, en å ta bilde av olje for å lage en "lurepost". Innlegget er reelt, og finner det merkelig at du konkludere på denna måten. Men ja, viss du drikk cognac som ser ut som denna olja, ser æ førr mæ at du kan bli litt paranoid ? Sitér dette innlegget Link to post
Cognac Svart 30.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2018 Gullfisk skrev Just now: Jeg bytter girolje hvert år, selv om serviceinterval er 3 år. Har alltid gjort det på påhenger, og synes det er greit å sjekke at det er i orden. Ser ikke bra ut det der. Håper du poster konklusjonen her. Takk for svar. Helt riktig, jeg har flere båter, og syns det er en billig forsikring å ta en titt på olja 1gang i året (uansett intervall). Jeg blir å poste konklusjon? Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Cognac skrev for 6 timer siden: Godt gammeldags lureri? Hehe Men ja, viss du drikk cognac som ser ut som denna olja, ser æ førr mæ at du kan bli litt paranoid ? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 (redigert) Cognac skrev for 12 timer siden: Mye krasse kommentarer ser jeg. Er overhodet ikke et tulle innlegg fra min side. Jeg har en ny motor der jeg sjekket olje ved båtoppsett, og når den da viser seg at den er grå, tapper jeg selvføgelig av oljen. Vet at intervallet er 3år, men noe er jo tydeligvis galt. DERFOR postet jeg på forumet her i håp om noen gode råd. Har fått noen bra inspill, men skjønner ikke hvorfor noen bruker tid på å ødelegge innlegget mitt. Takker uansett for svar, og blir å ta med oljen til forhandler for en vurdering. Hei Cognac Det er noe synd at du opplever at vi ødelegger din tråd, tror ikke det er vår mening. Jeg har lest gjennom tråden flere ganger og du har fått et entydig anbefaling = kontakt din leverandør for videre saksbehandler. Jeg regner med at du ønsket et svar som vi ga deg, regner med at du ikke ønsket et svar som anbefaler deg å begynne å rote med simmeringer (3 stk) og pakninger (2 stk) i garantiperioden? Når tråden sporer litt av skyldes at når vi spør deg om diverse teknsike spørsmål så svarer du oss ikke på det, du lar bare saken henge, samt at de bildene du har lagt ut etter min bedømming er svært unormal. Jeg har vært borti mange motorer og har aldri sett eller hørt om noe slikt på en ny motor, i tillegg ser propell akslingen ut til å være noe gamlere en 6 mnd, alt dette gjorde at noen ble mistenksom. Nå er det slik at jeg også har en Evinrude G2 som er 6 mnd gammel og jeg har hatt også giroljeutfordringer, årlig inspeksjon feilet på oljenivå og fargeforskjeller i oljen, har egen gjennomsiktig oljetank. Det ble håndert gjennom min Leverandør som igjen tok dette med Importør. Litt til og fra så ble det bestemt at oljen skulle tappes av og oljeplugg inspiseres, men jeg fikk ikke tillatelse til å gjøre jobben selv, det ble sendt personell til å inspisere og fylle på ny olje samt at all motordata ble dumpet for arkivering. Så skal man gjennomføre garantien fult ut så skal ikke hverken du eller jeg bare tappe av oljen for å inspisere, garantien opprettholdes desom man følger vedlikeholdsprogrammet. Har vi tuklet med eget opplegg så vil det syvende og sist gå ut over eieren. Vil bare legge til at min propellaksling ser ikke ut som din, min er blank og fin ... Når du ikke ble helt fornøyd av innleggene så håper jeg fortsatt at du vil ha et positivt inntrykk av forumet og at du legger ut ditt svar på din hendelse, den er verdifull for oss andre. Så igjen, vil bare beklage at du ikke fikk de svarene du ønsket. Redigert 1.Oktober.2018 av John_Kr Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Cognac Svart 1.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 John_Kr skrev 54 minutter siden: Hei Cognac Det er noe synd at du opplever at vi ødelegger din tråd, tror ikke det er vår mening. Jeg har lest gjennom tråden flere ganger og du har fått et entydig anbefaling = kontakt din leverandør for videre saksbehandler. Jeg regner med at du ønsket et svar som vi ga deg, regner med at du ikke ønsket et svar som anbefaler deg å begynne å rote med simmeringer (3 stk) og pakninger (2 stk) i garantiperioden? Når tråden sporer litt av skyldes at når vi spør deg om diverse teknsike spørsmål så svarer du oss ikke på det, du lar bare saken henge, samt at de bildene du har lagt ut etter min bedømming er svært unormal. Jeg har vært borti mange motorer og har aldri sett eller hørt om noe slikt på en ny motor, i tillegg ser propell akslingen ut til å være noe gamlere en 6 mnd, alt dette gjorde at noen ble mistenksom. Nå er det slik at jeg også har en Evinrude G2 som er 6 mnd gammel og jeg har hatt også giroljeutfordringer, årlig inspeksjon feilet på oljenivå og fargeforskjeller i oljen, har egen gjennomsiktig oljetank. Det ble håndert gjennom min Leverandør som igjen tok dette med Importør. Litt til og fra så ble det bestemt at oljen skulle tappes av og oljeplugg inspiseres, men jeg fikk ikke tillatelse til å gjøre jobben selv, det ble sendt personell til å inspisere og fylle på ny olje samt at all motordata ble dumpet for arkivering. Så skal man gjennomføre garantien fult ut så skal ikke hverken du eller jeg bare tappe av oljen for å inspisere, garantien opprettholdes desom man følger vedlikeholdsprogrammet. Har vi tuklet med eget opplegg så vil det syvende og sist gå ut over eieren. Vil bare legge til at min propellaksling ser ikke ut som din, min er blank og fin ... Når du ikke ble helt fornøyd av innleggene så håper jeg fortsatt at du vil ha et positivt inntrykk av forumet og at du legger ut ditt svar på din hendelse, den er verdifull for oss andre. Så igjen, vil bare beklage at du ikke fikk de svarene du ønsket. Har fått svarene jeg ønsket, og mere til ? Jeg vet det er ingenting mere å gjøre en å hendle dette over til leverandør, men jeg laget innlegget for å få litt synspunkter da jeg finner tilstanden på oljen urovekkende på en så ny motor. Legger ved bilde av en ren aksling ? Men tenker vi stopper tråden inntill jeg får svar fra leverandør ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Enten maskina er 6 mnd. eller 6 år, dette er noe mer enn vann i olja. Den blir lys grå. Har hatt noen sånne, både på påhenget og S-drev. Er det lekkasje mellom eksos og girhus? Den fargen er ikke riktig. Håkke som, lever motoren tilbake til forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 Mulligan skrev for 6 timer siden: Enten maskina er 6 mnd. eller 6 år, dette er noe mer enn vann i olja. Den blir lys grå. Har hatt noen sånne, både på påhenget og S-drev. Er det lekkasje mellom eksos og girhus? Den fargen er ikke riktig. Håkke som, lever motoren tilbake til forhandler. Enig.Jeg har skrudd på påhengser i 30 år og aldrig sett gearolje som dette. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
John_Kr Svart 1.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2018 (redigert) Bilde og innlegget er slettet av meg ... Redigert 1.Oktober.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.