Bulldog Startet 28.September.2018 Del på Facebook Startet 28.September.2018 Hei, Jeg har nettopp kjøpt en Uttern T55 2008mod med integrert (fabrikkmontert) kartplotter/ekkolodd av typen Northstar Explorer 650. Kartplotteren fungerer ikke i det hele tatt. Den får ikke inn gps-signal. Antennen er montert fremfor vindskjermen og er eksponert for vær og vind. Jeg har dessverre lite peiling på slikt utstyr og aner ikke hva som kan være feil. Er det noen som har erfaring med hva som kan være problemet? om det er en feil som går igjen på denne typen? Er det vanlig at antennen blir defekt, og kan man få testet det på noen måte? Ekkoloddet fungerer bare delevis. Det kommer og går hele tiden. Har sjelden en dybdelesing mer enn 5sek av gangen. Så kan det blir borte i alt fra 10sek eller helt til jeg restarter hele plotteren/ekkoloddet. Dette skjer uansett om båten er i plan eller ikke. Svingeren er montert gjennom skroget nær hekk/kjøl på babord side. Det eneste jeg ser når jeg titter under båten er at svingeren er delvis overmalt med bunnstoff. Men vil ikke tro det skal føre til at den hopper såpass mye inn og ut. Setter pris på gode tips om hva som kan være feil her. Vil ikke tro den er feilmontert, da den er fabrikkmontert. Og fins det noen som sjekker/reparerer slikt på det sentrale østlandet? Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 28.September.2018 Del på Facebook Svart 28.September.2018 (redigert) Du har egentlig to muligheter. Enten er det signalfeil (feil på antenne, giver, ledninger fra giver, koblinger) eller så er ligger feilen inni plotteren. Sannsynligheten for at feilen ligger på den delen som er eksponert for vær og/eller fukt er størst. Mottakere reagerer forskjellig på signalfeil, alt fra å ta inn signalet når det igjen er stabilt til å ignorere det. Sistnevnte vil i så fall resultere i at visning av signal "blir borte til jeg restarter" slik du skriver. Tror ikke du kommer unna elimineringsmetoden. Ville begynt med alle koblinger. Deretter hadde jeg gått løs på gps-antenna og kabel fra denne. At plotter indikerer feil fra to separate kilder gjør at du kanskje vil sjekke den som nr. to. Da kan du i så fall forsøke å koble en annen kompatibel gps som du vet virker til antennekabelen for å få verifisert at signalene er ok. Var nylig gjennom en lignende prosess på en VHF. Det viste seg til slutt at det var selve VHF-en som var gåen. Sendte krystallklart men mottok ikke. Redigert 28.September.2018 av Arne_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bulldog Svart 29.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2018 Takk for svar. Elimineringsmetoden er nok et godt sted å begynne ja. Skal prøve å demontere antennen og få testet den på en annen plotter, evt prøve en annen antenne på min plotter. Svingeren får jeg prøve å ta ut og holde direkte i vannet for å se om det hjelper. Hvis ikke kan en hvertfall eliminere at problemet ligger i installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.September.2018 Del på Facebook Svart 29.September.2018 Å demontere tilkoblingene på baksiden og sjekke for fuktighet før en liten dash med noe som driver ut fuktighet kan og være noe å starte med før demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Bulldog Svart 29.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2018 Koblingene sitter beskyttet inni et "skap", så de er ikke eksponert for vær og vind. Men kan godt hende det er blitt fukt der som følge av kondens. Skal spraye på litt vanndrivende elektrikerspray og se om det har noen effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.