Jump to content

Kølfyrte bysser, og annet fra sjølivet.

BØstrøm

Recommended Posts

Satt og leste igjennom en annen tråd, hvor jeg klarte å irettesette Hulda, med beskyldninger om at han liker kølfyrte bysser. Nå har han nok ikke det, men forbrenner vel hydrokarboner i en annen form, som langt de fleste. Jeg har gått veien via dieselovn fra Pyro, ett mangfold av propanapparater, luktet såvidt på rødspriten, og endt opp med en elektrisk bysseovn fra Force, og kan endelig bake brød, og steke lammelår, som blir jevnt stekt, både over og under.

Mimrer om tre måneder jeg hadde ombord i Fullriggeren Sørlandet. Der hadde vi fire Pyroovner montert sammen midt i byssa, som var lokalisert på dekk. Skaffetøy og slikt ble oppbevart under dekk, foran i banjeren, og jeg tror vi kalte det pantry. Siden jeg alltid har vært morgenfugl, fant jeg tidlig ut viktigheten av å holde meg inne med kokken ombord. Da vanket det morgenkaffe utenom kaffetider, og litt smågodt før måltidene. Nå sliter jeg litt med å huske benevnelsen på øverste leder i kokkens regime, men det kommer vel etterhvert. Han var ihvertfall en sørlending, passert 60, og rene nazisten. En stakkar på 19 år var ombord fpr å lære å bli som han, og alle ombord syntes synd på han. Han hadde vel aldri fri, men løp mellom fryserom, bysse, pentry og kjøla, stup i ett. Også når vi andre fikk landlov. Husker at befalet ombord, kvinnelig styrmann bla.a, gikk i konfrontasjon med ham, men han var urokkelig. Han var utdelt en mann, og han skulle plages 24/7. Nazisten hadde også ansvaret for slappkista, og når vi skulle mønstre av, fikk vi lov til å handle der en gang, med skikkelige taxfripriser. Stuert var vel graden hans. Fra det maritime befalet fikk vi klare begrensninger, og alkohol måtte ikke nytes ombord. Jeg fikk plutselig god kontakt med stuerten, og var av de siste som handlet i slappen. Jeg fikk langt over tildelt kvote, både av sigaretter og alkohol, og sikkert masse melkesjokolade. Så ble det fest ombord. Vi gjemte oss i ballastrommet, og supet i oss drinker. Problemet var  kontrollen ombord, Toalettbesøk kunne ikke finne sted, men vi hadde mange gummistøvler lagret rundt oss. Når jeg så bakover mens vi krabbet ut, mange timer senere, var det tre eller fire breddfulle gummistøvler, og i den siste, duppet tre sitronbåter.

BØstrøm skrev for 1 time siden:

Satt og leste igjennom en annen tråd, hvor jeg klarte å irettesette Hulda, med beskyldninger om at han liker kølfyrte bysser. Nå har han nok ikke det, men forbrenner vel hydrokarboner i en annen form, som langt de fleste. Jeg har gått veien via dieselovn fra Pyro, ett mangfold av propanapparater, luktet såvidt på rødspriten, og endt opp med en elektrisk bysseovn fra Force, og kan endelig bake brød, og steke lammelår, som blir jevnt stekt, både over og under.

I og med at jeg er nevnt i favorable vendinger, så antar jeg å korrupere tråden er helt greit. Bilde fra 10 år tilbake:

Komfyr2.jpg.9799d09cdcb7218ff6bc20b13c4f10d5.jpg

Så er dette den kulinariske avdelingen i Hulda. Under konstruksjon for en del år tilbake, men plasseringen av den kullfyrte hybelkomfyren er den samme. Det er vel spesielt når vi ligger kailangs i Danmark at den er kullfyrt. I Sverige er den vel atomfyrt og i Norge går den på vann. Når vi er under veis, har vi kaffevann på thermoser, vi er aldri under veis mer enn, la oss si 26 timer i en smell.

Mine kulinariske ferdigheter går ikke på lammelår og denslags, jeg kjører heller fisk, der er jeg spesielt god:

Fisk.JPG.a6cfa47a98ab533f2932d243ca653e44.JPG

En annen kulinarisk ferdighet er to knekkebrød med brie. Og alltid krystall med rødvin.

Redigert av Hulda (see edit history)
BØstrøm skrev for 4 timer siden:

Jeg har gått veien via dieselovn fra Pyro, ett mangfold av propanapparater, luktet såvidt på rødspriten, og endt opp med en elektrisk bysseovn fra Force, og kan endelig bake brød, og steke lammelår, som blir jevnt stekt, både over og under.

Kan det være Kokken??  :confused:  Har gått veien fra Opttimus  parafin til gass har ikke hatt problemer med nevnte varer, men  optimuse`n var hakket bedre.  På slutten steika opp og poteter og annet  garnityr stekes nede.

Unnskyld :wflag:. måtte bare. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...