ravddo
Teknisk levetid på duken er marginalt lengre på dacron. CL har bedre formstabilitet.
Dacron kommer i vanvittig mange kvaliteter og typer der noen er kjempe gode og noen er vanvittig dårlige. Sånn sett er CL et trykt valg. Skal man kjøpe dacron må man vite hva man får.
De seriøse seilmakerene som ikke kun tenker pris kan lage virkelig gode dacron seil. Men da koster de litt.
Jeg specet et dacron seil selv for produksjon og levering i østen og ble overasket over å lite prisforskjellen bar til norsk seilmaker. Men de kunne levere "samme" dacronseilet til under halve prisen.
Det er ofte vanskelig å navigere rundt i tilbud på dacron seil fra seilmakere. De bruker sine egne navn på duken. Et eksempel jeg fikk i forbindelse med forsikringsoppgjør på storseil var det umulig for meg å finne ut hva dacron duken var for noe. (norsk seilmaker) fikk bare svar om at den var helt ok. Når jeg sa hva jeg hadde i seilet som var ødelagt måtte de innrømme at den duken de hadde i tilbudet var mye dårligere. Med den gode high acpect dacronduken jeg hadde økte verdien på seilet med mange tusen.
De dukene du har oppgitt kan alle stemme med dimensjon polyant.
AP 410 er en low acpect dacron
SF 360 er high acpect dacron.
Forskjellen er hvordan det er verd og high acpect blir brukt i smale høye seil.
Dcx duken er laminat som også har kryssende fibre. Veldig ok for innrullede forseil da plutselig kreftene beveger seg litt anderledes.
En annen forskjell som påvirker pris er antall paneler og evt forsterkninger.
Vet også at manhe utenlandske båter typisk fra USA sverger til hydranet til langtur. Membran blir det også mere å mere av.