Jump to content

Eksosgjennomføring 2" (51mm) 90 grader, hvor finner jeg det da?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Som nevnt så endte jeg med 45 graders gjennomføring. Pussig nok så var "kappa" på eksisterende montert på innsiden, som gir en viss mening iom at det vil være umulig å få 95 graders gjennomføring gjennom skroget uten å lage unødvendig stort hull. "Knekken" bygger mye. Men den nye gjennomføringa hadde en sånn "leppe" for å tre eksoslangen over, det hadde ikke den gamle så jeg måtte utvide hullet både for å få den i gjennom og for å få tredd "knekken" gjennom. 

 

Demonteringa av den gamle gjennomføringa gikk veldig greit. Hadde bakket båten inn i båsen og dradd eksossiden inn mot utriggeren så langt den kunne komme. Hang som en apekatt over utriggeren, den uten gangbru, og krysser fingre og tær for at ikke RS skulle dra forbi med tsunamigeneratoren sin. Ligger som ytterste båt så jeg tror ikke jeg vil få noe særlig forvarsel. 

 

Den gamle gjennomføringen satt med tre skruer på utsiden som, fantastisk nok, løsnet uten problemer, selvfølgelig med unntak for en, den måtte jeg inn og løsne mutteren på innsiden. Men først måtte jeg fjerne ett tidligere forsøk på tetting for å komme til mutteren, noe epoxygreier som var sprøtt som potetgull, bare å gi noen kakk og rive av. Temmelig elendig løsning på lekkasje, dette burde jeg ha fikset tidligere men ble ikke obs på det før jeg kjente lukten av eksos.. skummelt. 

 

Av med mutteren, ut av båten og ut på utriggeren igjen og gi stussen et par velretta spark og "popp", så forsvant den inn. Inn i båten igjen, skrapte vekk gammel silikon så det ut som.. utvidet hullet kjapt vha en sånn "sandpapir" på borr dings og drillen så det nye bendet gikk inn. Borret opp ett av bolthullene fra innsiden så en ny bolt, grovere dimmensjon på de selvsagt... skulle passe.. Så var det ut og legge seg på utriggeren igjen, tre det nye bendet gjennom, satt i en bolt for at det ikke skulle ramle på sjøen. Inn i båten for å sette på en mutter som jeg strammet opp sånn at jeg kunne bruke hullene i på "kappa" til den nye gjennomføringen som mal for de to andre hullene.  

 

Dah.. kunne jeg gå ut og legge meg på den særs ukomfortable utriggeren igjen, måtte vri ene foten under ene stålbjelken for å ikke ramle på sjøen og øyet til fortøningene traff inn på ribba så ubehaget gjorde at jeg jobbet veldig effektivt. Med min nyinnkjøpte drill 2cm over vannflata fikk jeg borret opp to boltehull til. 

 

Så var det inn i båten igjen og løsne mutteren på den ene tredde bolten så jeg kunne ta ut gjennomføringen igjen for å påføre sikafleks. Men først vasking med rødsprit for å få vekk fett osv. Patron med sikafleks var kjøpt inn, men hvor fa... har jeg gjort av "håndtaket"? Ok, åpne patrona, som jeg heldigvis hadde varmet opp foran vifteovnen før jeg begynte. Klarer fint å presse ut det jeg trenger. På med engangshansker. 

 

Ut på den stadig mer elskede utriggeren å ligge med halve overkroppen på utsiden, rett over vannflata med beina snurra som eføy rundt bjelkene for å ikke ramle uti. Kline på med gugge, inn med gjennomføring, inn med bolter. 

 

Inn i båten igjen. Bytte engangshansker iom at jeg måtte fordele gugge med fingrene så de var klina inn med gugge. Boltene er selvsagt klint inn med gugge siden jeg har tredd de gjennom gugge, og jeg ligger nå med kroppen inn i et skap, hodelykt på og vrir armer og fingre i ukjente posisjoner for å få lagt på skiver og skrudd på muttere. Var så idiot at jeg kjøpte alt for lange bolter mtp "fingerskruing". Siste distansen med fastnøkkel og sånn ca 1/4 omdreing pr gang mulig på den som er vanskeligst tilgjengelig. To av tre bolter lar være å rotere når jeg strammer, den tredje må jeg holde igjen med ei tang mens jeg får strammet. Etter en evighet med små muttre på bolter fulle av klissete gugge er det montert. 

 

Så var det "bare" å montere tilbake eksosslangen. Tjukk og stiv slange fra Vetus. Den går opp i svanehals rett ved gjennomføringa så jeg har nok slange å "ta av". Pga endringen i vinkel, fra 90 til 45 må jeg jobbe noe vanvittig for å få tredd slangen. Må løsne en del av festene til svanehalsen, demontere slangen på en gjennomføring like ved, smøre med salo, banne og svette, spenntak i tre ulike retninger og ta i så jeg nesten ser mannen med ljåen. Zimsalabim så var alt på plass, festet og i orden. La papir under gjennomføringa og fyra opp motor. Alt knusk tørt og bare velstand. 

 

Masse jobb, som selvsagt alltid tar lengre tid og er mer mas enn hva en tror. Men det stoppet ikke opp fordi jeg manglet noe underveis, det er jo bra, ingenting ble ødelagt, hadde verktøyet jeg trengte, sola skinte, mista ingenting på sjøen, så alt i alt, kan ikke være mer fornøyd med jobben ;-)

 

Disikerte den gamle gjennomføringa. Innvendig så det helt strøkent ut, men hadde noe rustvann på utsiden, dvs på den delen som faktisk var inne i båten og sveisen så brun ut et par steder. Tok hammeren og ga et par kilevinker på ene siden av sveisen to plasser, og riktig nok, det revnet med en gang. Dvs metallet revnet ikke, her var det sprukket/korrodert opp i sveisen over lang tid og det har da såvidt begynt å lekke litt vann og eksos, men jeg klarte ikke å se noen sprekk med det blotte øye. Vann er nå en ting, att det har lukket eksos liker jeg dårlig. Merket det litt i sommer men det er jo ikke helt uvanlig å få litt eksoslukt inn i båten, særlig ikke når en går i medvind.

---

Skummelt... skal jaggu ta en nærmere kikk på potta også, den ser litt "shabby" ut. 

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...