Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

Hulda skrev 1 time siden:

I sjøvannet, om du ligger i saltvann, er det masser av ioner basert på Ca (kalk), Mg (magnesium) og andre. Alle disse har eksponenten 2+. Når så trimflapen får et overskudd av elektroner, mer enn det som går med til korrosjonsbekjempelsen, det er elektroner som rømmer fra flapen, klisterer (elektrisk binding) Ca, Mg, Zn, alle andre ioner med eksponenten 2+ seg til overflaten. Det gode er at overflaten blir passivisert, inhibitert mot korrosjon. Ulempen er at overflaten danner grobunn for marine organismer som simpelten elsker Ca.

Tusen takk for den forklaringen. Jeg har jo alltid visst at det gror mindre på propellen min uten zink enn med, men hadde glemt hva en forskerkollega på FFI i sin tid forklarte hva som var årsaken. Så det er Ca ionene som er synderne! Takk igjen. Så jeg fortsetter med å droppe zink på propellen, stoffer den med vanlig selvpolerende bunnstoff og sjekker den bare godt visuelt ved hvert opptak.

Lars H.

Lars H.

Hulda skrev 52 minutter siden:

I sjøvannet, om du ligger i saltvann, er det masser av ioner basert på Ca (kalk), Mg (magnesium) og andre. Alle disse har eksponenten 2+. Når så trimflapen får et overskudd av elektroner, mer enn det som går med til korrosjonsbekjempelsen, det er elektroner som rømmer fra flapen, klisterer (elektrisk binding) Ca, Mg, Zn, alle andre ioner med eksponenten 2+ seg til overflaten. Det gode er at overflaten blir passivisert, inhibitert mot korrosjon. Ulempen er at overflaten danner grobunn for marine organismer som simpelten elsker Ca.

Tusen takk for den forklaringen. Jeg har jo alltid visst at det gror mindre på propellen min uten zink enn med, men hadde glemt hva en forskerkollega på FFI i sin tid forklarte hva som var årsaken. Så det er Ca ionene som er synderne! Takk igjen. Så jeg fortsetter med å droppe zink på propellen, sjekker den bare godt visuelt ved hvert opptak.

• Create New...