fjordgrynt
20 hours ago, Roger jo said:Ser mange sverger til kabelsko med krympestrømpe, klart de sitter fast på ledningen, men en får ikke vite når kabelskoen mister forspenningen og lager dårlig kontakt.
Klemme litt ekstra sier en, har ikke de litt dyre kabelskotang fast forspenning basert etter det som er rett, ved overspenning mister metallet evnen til å holde på ledningen og løsner etter en tid.
Nå forstår jeg hvorfor kabelskoene som Sabb monterte i 77 er faste i fisken de har 5 til 10cm med grisehale på instrumentledningene, fram til første klamringspunkt..
Saab var jo en gammel flyfabrikk - så det er vel arven derfra som har ført tilbedre koblingsklemmer i bilene. Jeg jobbet for mange år siden sammen med en tidligere flymekaniker som hadde jobbet 330-skvadronen tidligere. Han fortalte om hvordan de fortinnet kordelene for å holde de sammen før de ble skrudd fast i rekkeklemmene. Og han ble ganske bleik om nebbet da jeg fortalte om mine erfaringer med lampetter som ble laget slik her i landet på femti-seksti-tallet- ledninger som er løse pga. varme og vibrasjon - rene brannfeller.
I rene skruklemmer - enten bare den rene kobberen, eller bedre; En endehylse. Å fortinne ledningsstumpen er ingen god ide - det kan ta 70 + år - men før eller senere vil en fortinnet flerkordel kobberledning i en skruklemme føre til dårlig kontakt. Det er like sikkert som at IPCC's konklusjoner er feil.
Og loddehylser er bra - men en skikkelig godt utfrørt krympekobling er bedre.
Amen --- .