Jump to content

Edit History

pacuare

pacuare

Logisk brist på knuter, brukte gjenstående styrke, i setningen før svekking. Samme logikk nå.

Kaskazi skrev for 2 timer siden:

Usedvanlig intelligent og saklig svar. 

Var faktisk riktig svar, 9 kN er litt over 900 kg. Og bruddstyrken på 5 mm tau er lett over 900 kg, uten at jeg gidder å google hva en fugesnor er for noe. Håper tallet fra produsent er feil (jeg heller blir ikke overrasket over om det tallet er noe svada EU regulativ). I mye vind er jeg rimelig sikker på at du har hatt belastning over det.

Uansett, bruddstyrke på tau reduseres raskt. Pålestikk tar nesten 50%, Åtter (som brukes i klatring er blandt de bedre på 20-30%). Tall ut fra hukommelsen. Og litt slitasje og forråtnelse så er ett tau under 50% av ny etter ett år eller to. Både på seilbåten og fiskebåten bruker jeg så store tau jeg får plass til på kryssholtene. Litt morsomt på fiskebåten, 16 mm tau på 800 kg båt i en veldig godt beskyttet havn. Rimelig sikker på at jeg kan løfte båten i ett kryssholt, så det har nok over 9 kn.

pacuare

pacuare

Kaskazi skrev 16 minutter siden:

Usedvanlig intelligent og saklig svar. 

Var faktisk riktig svar, 9 kN er litt over 900 kg. Og bruddstyrken på 5 mm tau er lett over 900 kg, uten at jeg gidder å google hva en fugesnor er for noe. Håper tallet fra produsent er feil (jeg heller blir ikke overrasket over om det tallet er noe svada EU regulativ). I mye vind er jeg rimelig sikker på at du har hatt belastning over det.

Uansett, bruddstyrke på tau reduseres raskt. Pålestikk tar nesten 50%, Åtter (som brukes i klatring er blandt de bedre på 70-80%). Tall ut fra hukommelsen. Og litt slitasje og forråtnelse så er ett tau under 50% av ny etter ett år eller to. Både på seilbåten og fiskebåten bruker jeg så store tau jeg får plass til på kryssholtene. Litt morsomt på fiskebåten, 16 mm tau på 800 kg båt i en veldig godt beskyttet havn. Rimelig sikker på at jeg kan løfte båten i ett kryssholt, så det har nok over 9 kn.

• Create New...