skage Startet 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2018 Har en Bavaria seilbåt med standard kjøleboks i benk med lokk i benkeplate. Dette er en løsning hvor lokk og sider er i plast med doble sider med luft inne i. Dette er standard løsning på nesten alle Bavaria modeller. Er vel ikke veldig imponert over isolasjonsevnen i denne løsningen. Jeg legger ofte et tykt pledd over luken i benken og kjenner kulde og kondens under ganske raskt. Hva tror dere om og bruke ekspanderende skum ved og borre hull i sidene og presse dette skummet inni. Jeg vet det må ha en flukt vei når det ekspanderer, tenkte da at noen hull ville være tilstrekkelig. Propper hullene etterpå med vite plast plugger/alla vinduskarm plugg. Har noen noen tips om svakt ekspanderende skum eller noen annet skumtyper som kunne være egnet. Jeg tenker vel en eller annen type byggeskum, svakt/lite ekspanderende. Det ikke enkelt og komme til og isolere dette fra undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Har en Bavaria 38 fra 2000, dårlig isolert boks her også. Får også kondens om jeg legger på pledd over benken. Forsøkte i år å isolere over kompressoren som står rett under boksen, altså "taket" i skapet under boksen. Smart å gjøre siden varmen fra kompressoren går rett opp og varmer opp bunnen av boksen... Boksen ble betydelig kaldere etter dette, men jeg fikk et nytt kondensproblem. Nå kondenserte det under boksen, siden denne nå ble kaldere. Begynte å komme vann ut mellom plateskjøtene i front av skapet. Måtte rive ut isoleringen, så nå er jeg tilbake til start :-( Vurderer det samme som deg, men må nok også rive ut platene som er under boksen, slik at jeg får isolert undersiden på en skikkelig måte. Har også tenkt på å rive ut hele boksen, og bygge ny boks av polyuretanplater. Utfordringen blir å bygge dette gjennom luka i benkeplata... Må nok kanskje forsøke å fjerne benkeplata for å komme bedre til. Tenker på slike plater, kanskje mulig å finne rimeligere andre steder enn båtbutikk...? https://seatronic.no/isoleringsplater-for-selvbygging-av-kjoleboks Redigert 5.Oktober.2018 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Hva tror du om og prøve byggeskum inn i luft rommet. Lage godt med huller en del steder og håpe at skummet tyter ut og ikke sprenger bokse. Eller fylle opp med små sakkosekk kuler med trakt. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Jeg har ettermontert pc vifter på luken til skapet hvor kompressor står slik at det presses mer luft inn i skapet under kjøleboksen. Jeg byttet også ut dem orginale viftene med noen ultra stille vifter. Alle viftene er koblet slik at dem starter likt, dette har medført mye mindre gangtid og stillhet. Har isolert med pakningslist til vinduer rundt kjølebokslokket. Har også vurdert skum som du sier, men effekten av det er vell veldig usikker og vanskelig og vite at man har fått det på rett sted? Har vurdert og flytte hele kompressoren vekk fra under kjøleskapet, men det blir nok når den evt avgår med døden og nytt må inn.... Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Helt klart riktig og gjøre. Ventilasjon er viktig. Jeg tror jeg skal gjøre et forsøk med lokket og fylle med skum. Kommer eventuelt tilbake med resultat etter forsøket. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Jeg tror den enkleste måten å isolere på er å lage en boks inne boksen. Vi lagde en dummy boks i stratocell som vi satte inn i boksen. Denne hadde også en flyttbar midtdeler slik at alt ikke trengte å være like kaldt. Resultatet var mindre gange og kaldere boks. Ren Stratocell uten et glatt og tett sikt på utsiden derimot er ikke egnet siden det er vanskelig å gjøre rent. Men det var mer som et proof of consept for å slippe inngrep i interiøret. Boksen vår er diger så vi har noe å gå på ved å lage et mellomsjikt inne i boksen. Vi har ikke kommet så langt at vi har laget en ferdig og tett løsning enda. En raskt løsning er å lage en plate som skiller boksen i to deler. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Torsen67 Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Altså, er det ingen isolasjon inne i veggene, men bare tomrom? I så fall hadde ikke jeg vært redd for å bruke byggeskum. Bare bor nok hull som dere sier, og tett det skikkelig etterpå. Men, jeg ville ikke gjort dette uten en data-vifte. Ventilasjon i hver ende er viktig. En slik vifte bruker lite strøm. Men ikke bruke en som er for liten og støyer. Data butikker kan helt sikkert hjelpe deg med hva som er bra her. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 5.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Er det noen som vet om et litt "dårlig" ekspanderende skum da. Jeg trenger jo ikke noe som virkelig tar av inni der. Fant denne. ekspanderer 20 % https://www.tec7.no/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD484 Redigert 5.Oktober.2018 av skage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Hadde tidligere Bavaria seilbåt med samme isolasjonsproblem som nevnt, og jeg brukte byggskum for isolasjon. Fikk fylt opp med temmelig mye i tomrommet rundt boksen. I tillegg skar jeg til isolasjonsplater som jeg la under bunn av boksen, og byttet ut plast "boksen" under lokket med en isolasjonsplate som jeg kappet til slik at den passet akkurat. Denne festet jeg med borrelås, slik at det var enkelt å ta av for rengjøring. Fornøyd med resultatet, men må ærlig talt si jeg er forundret over at kjøleboksen var så dårlig isolert. Noe isolasjonsmateriale kunne vel verftet ha påspandert. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Når det gjelder ekspandering, så skjønner jeg godt at noen her er skeptiske til bruk av byggskum. Jeg var der selv. Endte opp med å sprøyte inn skum i flere omganger, for å være sikker på at det ikke ble for mye. Går veldig greit om man er litt forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 Hei Orsaka til byggemåten er at då kan Bavaria vera mindre presis med samanføyningane, og såleis bygga båtane billegare. Eg brukte Armaflex og byggskum til å isolera kjøleboksen på vår FP Athena 38 Boksen er på ca. 250 liter. Solcellepanela held boksen kald, og i dag var batteria 98,5 % fullada. Problemet er at det er vanskeleg å unngå at maten frys. Ask Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 5.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2018 (redigert) Ask skrev 22 minutter siden: Orsaka til byggemåten er at då kan Bavaria vera mindre presis med samanføyningane, og såleis bygga båtane billegare. Sammenføyningene hadde jeg ikke noe å si på, og tror nok neppe det er årsaken til manglende isolasjon. Det finnes mye fleksibelt isolasjonsmateriale på markedet som burde vært helt uproblematisk å bruke - også selv om det skulle oppstå noen bevegelser i skottene. Redigert 5.Oktober.2018 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 11 hours ago, "Mathilde" said: Når det gjelder ekspandering, så skjønner jeg godt at noen her er skeptiske til bruk av byggskum. Jeg var der selv. Endte opp med å sprøyte inn skum i flere omganger, for å være sikker på at det ikke ble for mye. Går veldig greit om man er litt forsiktig. Gjorde du dette i flere omganger, eller alt på en gang? Er litt spent på hvor stor forskjell skumming av selve boksen utgjør. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 6.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Jeg vil jo tro at ved og fylle dette tomrommet med skum vil det hjelpe godt. Jeg tenger borre hull i øverste del og fylle nedenifra og oppover med fugeslangen, prøve muligens og forlenge slangeturen noe slik at jeg kommer til flere steder uten og borre alt for mange hull. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Har lest på eit svensk forum at det finnast skum som ikkje ekspanderer så kraftig. Er sikkert lurt. Hugsar dessverre ikkje namnet på skummet. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Tar du bilder av prosjektet ditt og deler når du kommer igang :) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 7.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Ja skal prøve og få det til. Tenkte og kjøpe inn den lavt ekspanderende typen tek7 og propper først. Oppdatering kommer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Om du stempler av innvendig I boksen med platebiter og lekter burde du være relativt trygg. Lokket ville jeg brukt et par plater og et antall tvinger på for å holde fasongen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Vil ikkje skum som ekspanderer lite, få færre bobler, og såleis isolera dårlegare? Ask Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 8.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 On 10/5/2018 at 10:04 PM, "Mathilde" said: Når det gjelder ekspandering, så skjønner jeg godt at noen her er skeptiske til bruk av byggskum. Jeg var der selv. Endte opp med å sprøyte inn skum i flere omganger, for å være sikker på at det ikke ble for mye. Går veldig greit om man er litt forsiktig. Jeg heller også mot å gjøre det sånn. En dæsj, vente til det har ekspandert, en dæsj til, vente til ... osv, osv... Om ikke annet reduserer man faren for ødeleggende ekspansjon. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Stekepanne Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 (redigert) Problemet med byggskum er at det er så JÆVLIG klissete, så man må vel borre mange hull for å få isolert godt i full høyde og over alt. Jeg tror jeg ville prøvd å finne noe som ikke ekspanderer nesten noen ting (vet at det går utover isolasjonsevne), og heller bare borret ett hull høyt opp i boksen, helle inn guffe til det var fullt. Evt sånne små kuler som blei nevnt høyere opp her. Forslag: https://panduro.com/nb-no/products/skap-dekorer/former-figurer/isopor/isoporkuler-2-4-mm-1-liter-306067 Redigert 8.Oktober.2018 av PostIT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 8.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Ja slike kuler har jeg tenkt på. Hva tror vi da? Kuler eller skum. Jeg tror det er en enkel sak og helle dette inn i veggene. Tror at dette vill fylle seg selv ved og borre 4 hull, en på hver side høyt opp. Tror nemlig at hele tomrommet er i et helt stykke. Når det kommer til skumming tror jeg heller ikke at dette er vanskelig og få fylt opp hele arealet. Må nok borre en del flere hull. Mulig det holder med et hull i hver flate/4 vegger og gulv og pluss lokket da. Litt fristende og prøve kulene. Tenker da og helle dette inn i et hull, samtidig kan jeg borre et annet hull motsatt ende og sette på støvsugeren med et filter foran slik at jeg skaper et skikkelig vakuum og kulene vil bygge seg opp tett og mange i tomrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 (redigert) 21 minutes ago, PostIT said: Problemet med byggskum er at det er så JÆVLIG klissete, så man må vel borre mange hull for å få isolert godt i full høyde og over alt. Jeg tror jeg ville prøvd å finne noe som ikke ekspanderer nesten noen ting (vet at det går utover isolasjonsevne), og heller bare borret ett hull høyt opp i boksen, helle inn guffe til det var fullt. Evt sånne små kuler som blei nevnt høyere opp her. Forslag: https://panduro.com/nb-no/products/skap-dekorer/former-figurer/isopor/isoporkuler-2-4-mm-1-liter-306067 De kulene er ganske statiske, så vidt jeg vet. Det er i hvert fall de kulene jeg har hatt i hånden (har datter som bruker slikt i slim). Hvis disse kulene er like statiske kan det kanskje bli et problem å få fylt opp hulrommene skikkelig, fordi kulene muligens vil klistre til veggene og hverandre uten å "renne" helt ned. Man bør i hvert fall banke/riste for å sikre at det siger helt ned. Det er mulig det vil hjelpe med sug i andre enden, som @skage skriver. (jada, det ble litt "muligens" og "kanskje" her) Redigert 8.Oktober.2018 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hakkannen Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Hva med å teste litt i forkant f.eks. sette opp et par biter av noe kryssfiner slik at du får et tilsvarende mellomrom som i kjøleboksen? Så er det bare å prøve seg fram med ei flaske med byggskum, du finner fort ut hvor mye det ekspanderer. Hadde nok prøvd byggskum foran isoporkuler i første omgang, gjør ikke noe om skummet blir permanent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.