Jump to content

Skum fylle kjøleboks/vegger/lokk Bavaria 44 Vision

skage

Recommended Posts

Ser for meg at det kanskje ikke er 100% tett i sammenføyningene under og rundt skapet, plutselig har man isoporkuler i hele båten som man aldri blir kvitt? Men om det er tett nok kan man vell kanskje blåse med lufttrykk for å blåse dem godt inn? Lokket på boksen min har "plast deksel" som er tomt inni, plass til 2cm tipper jeg, mulig jeg sku ha skumma det og bare skjert av skummet flush med det før det monteres på igjen, men om det har noe for seg vet jeg ikke....

Det er ikke luft alene men lagvis slik at luften ikke smelter i hverandre. Om vi tenker tradisjonell isolasjon så er jo nettopp dette poenget.

Sikkert klønete fortalt og sikkert helt feil også, men jeg har nå tro på dette da. Det er vel ikke uten grunn vi ikke har veldig mange typer luft madrasser som isolasjon.

Min kjøleboks er svært kald på utsiden og i den er det kun luft.

Skum fylte celler har jeg tro på.

Fint med innspill og spørsmål som dette, da tror jeg at vi lærer noe også.

Da er prosjekt skum utført. Det viste seg at vegger gulv boksen var fylt med isopor lignende skum.  Jeg borre hull i vegger og gulv og taket inne boksen. Alt var isolert forsett fra taket.

Jeg borret da 4 hull, hver side altså oppover i ytterkant inne i bokse/taket. Videre et hull i midten av lokket som ikke heller var isolert.

Det har medgått en boks med type tek7 fra Jernia,stor boks. Jeg forlenget slangen og sprøytet da så godt jeg kunne i hjørner og rundt.

Jeg ventet en liten stund før jeg propper hullene. Noen propper sprette ut en stund etterpå, men det er fint tenker jeg at ekspansjonen kommer der. Da skal jeg i morgen montere lokket tilbake og stare opp aggregatet. 

Syntes lyden i boksen er stumper nå,død lyd. Har tro på dette.

Blir spennende og kjenne under teppe om det er like kaldt der som før isolering.

Hadde tenkt litt bilder men det ble et forbasket klin på hender så det gikk ikke så bra. Skal sitte i kveld og plukke skum fra fingrene.

Jeg plaster hele boksen inni før jeg skummet, ja det var lurt tenker jeg.

Ser jeg har en hel del skrivefeil, skylder på skum fylte fingre.

Redigert av skage
Feilskrivning (see edit history)
  • 3 uker senere...

Ja der har jeg.

Det ble skummet mye i lokket på boksen da det var bare luft fylt. Videre ble taket inne boksen også skummet med mye skum,der også bare luft. Alle vegger og bunn hadde typ isopor isolasjon. 

Når jeg nå legger et pledd over boksen slik jeg gjorde før er det merkbart varmere på toppen. Tidligere var dette pleddet kaldt og fuktig,kondens.

Så dette vil jeg betrakte som vellykket.  Om dette  påvirker strømforbruket vil jeg vil tro i positiv retning. Jeg borre 2 hull i lokket og 4 hull taket inne boksen. Jeg plaster boksen godt innvendig slik at ekspandert skum ikke skull søle til alt. Det høyt ut i alle hull og jeg mener at dette ble ganske bra. Fin vinterjobb. Brukte en tek 7 boks kjøpt på jernia

Jeg skummet min Bavaria kjøleboks for ca 1,5 år siden med godt resultat.  Brukte vanlig byggskum, laget flere 12 mm hull i tak og vegger og 4 hull i lokket (ett på hver side).  Min boks har isopor  kun i bunn originalt.  Stemplet av med trebiter innvendig og klemte lokket flatt med kryssfinerplate og et par tvinger.

I bunn av boksen (innvendig) la jeg et lag med 50 mm isopor av den stive harde typen (rosa farge, kjøpt på byggmakker).  Limte dette fast med sikaflex og fuget godt rundt kantene.  La et lag 5 mm kryssfiner over som også ble limt og fuget med sikaflex - og malte  med vannbasert maling glansgrad 80.

I tillegg flyttet jeg kompressoren fram under salongbenken.  Borret 5 hull ca 20 mm for god ventilasjon ut mot salongen. 

Godt resultat, to 50w solceller som ligger på lukegarasjen (en del skygge fra riggen) holder batteriene fulladet og kjøleboksen i gang fra mars til oktober.   Jeg har målt forbruket til ca 26 Ah pr døgn når det ikke er for varmt i båten (altså en vanlig sommerdag på vestlandet med 16-17 grader :) )

Redigert av spk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...