Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Når det først er vann i oljen vill denne fordampe og kondensere øverst i girkassen.
Nede i giret står det vanligvis tilstrekkelig olje slik at oksygen holdes unna.
Det forhindrer korrosjon der (men ikke kontaktkorrosjon ved forurensning).

Derimot er det et farligere lek med tanke på lager og tannhjul/gir i øvre delen på girkasser.
Dessuten uansett om det er påhengere eller hekkaggregat.

Disse reagerer meget følsom på både fukt/vann
og også litt for lite olje i drevet allerede som resultat av noe lekkasje.

Forresten er det derfor drev skal testes med både trykk og vakuum hvert år ved service.

Også bare lite rust på lager og tannhjul er første steget til ødeleggelsen.
Dette blir bare ikke bedre igjen når rusten først fikk tak i stål.
Den delen som er herdet er ikke tykk, og merker der arbeider som filer
som også spiser opp mot-delene.
Første skade = endelig kaputt, så enkelt er det å forklare.

Så ville jeg nok anbefale at man ikke leter etter løsninger
som så ingen annen betaler enn eieren etter hvert.
Jeg ville nok skylle giret, helst reparere dette med en gang, og konservere det uansett
enten med ren girolje eller konserverings-olje.


:fishing:
Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Når det først er vann i oljen vill denne fordampe og kondensere øverst i girkassen.
Nede i giret står det vanligvis tilstrekkelig olje slik at oksygen holdes unna.
Det forhindrer korrosjon der.

Derimot er det et farligere lek med tanke på lager og tannhjul/gir i øvre delen på girkasser.
Dessuten uansett om det er påhengere eller hekkaggregat.

Disse reagerer meget følsom på både fukt/vann
og også litt for lite olje i drevet allerede som resultat av noe lekkasje.

Forresten er det derfor drev skal testes med både trykk og vakuum hvert år ved service.

Også bare lite rust på lager og tannhjul er første steget til ødeleggelsen.
Dette blir bare ikke bedre igjen når rusten først fikk tak i stål.
Den delen som er herdet er ikke tykk, og merker der arbeider som filer
som også spiser opp mot-delene.
Første skade = endelig kaputt, så enkelt er det å forklare.

Så ville jeg nok anbefale at man ikke leter etter løsninger
som så ingen annen betaler enn eieren etter hvert.
Jeg ville nok skylle giret, helst reparere dette med en gang, og konservere det uansett
enten med ren girolje eller konserverings-olje.


:fishing:
Jørg

 



×
×
  • Create New...