Jump to content

Erfaring og vedlikehold av Volvo Penta 5,7 L OSXI

Joakim18

Recommended Posts

Hei Joakim!  Dette er en ganske standard VP marinemotor med bensininnsprøyting. Vedlikeholdet vil i første rekke være oljeskift og filterskift samt vinterkonservering. Er det ferskvannskjøling så er vinterkonserveringen noe enklere enn hvis det er sjøvannskjøling. 

Ellers så kan det være greit å kontrollere at tenningen er riktig innstilt, prosedyren for dette finner du på nettet. Stort sett så kan du bruke instruksjonsbok fra de fleste VP 5,0 eller 5,7 motorer med xi i betegnelsen.

Hvis motoren går fint så er nok det beste rådet å ikke røre noen ting.

Til slutt -  du har sikkert hørt at båtmotorer ikke går i stykker, de står i stykker! Så bruk motoren flittig og jevnlig, det har den absolutt best av.

Takk for svar. Det er en motor med ferskvannskjøling med nautrasalt anlegg. Gått 190 timer.

Du anbefaler altså for årlig vedlikehold:

- Oljeskift motor?

- Fliterskift olje og bensin?

- Vinterkonservering (Hva består denne av?)

- Gearolje på drev?

Mener du at overnevnte er godt nok pr sesong? Bør gjøres på høsten? Klarer man dette selv, hvis man er praktisk anlagt, dog uten noe mekanisk erfaring?

Prøvde å finne noen videoer eller lignende på nett, uten hell. Skal prøve å søke på VP 5,0 eller 5,7 også.

Jeg har to VP 5.0 GI i min båt med DP-drev.

- Kjører motorene med ferskvann på sjøvannsinntaket ca. 15-20 minutter til driftstemperatur er oppnådd. Stopper motoren, setter sugeslangen ned i en dunk med ferdigblandet frostvæske og starter opp og kjører en kort stund til jeg ser at frostvæsken har kommet gjennom og ut med eksosen.  Det går med 10-12 liter ferdigblandet frostvæske. (Jeg måler også frostvæsken som kommer ut for å forsikre meg om at den har blitt dratt gjennom og holder -25 grader i hele kjølekretsen)

- Sjekker frostvæsken på ferskvannskjøleanlegget at den holder minimum -25 grader.

-Oljeskift, jeg kjører max 50 timer i året og skifter olje og oljefilter hvert andre år. Synes det er råflott å skifte hvert år på så lavt timetall. 

- Olje på drevet - hvis det er riktig olje så er denne slik at den kan absorbere noe fuktighet, Jeg skrur ut peilepinnen og ser på oljen. Hvis den er klar og blank tyder det på at det ikke er noe vannintrengning og i såfall bytter jeg ikke oljen. Er oljen grå har det kommet inn vann og da må drevet sjekkes  for lekkasjer. Anbefaler å kontakte et VP-verksted for dette. Jeg bytter hvert andre eller tredje  år hvis oljen ikke viser tegn på vann eller annen forurensning.

- Drevbelger: Her er det den øvre belgen som er kritisk. Kommer det vann inn her så blir drivknuten etterhvert ødelagt. Noen bytter hvert år, jeg inspiserer og hvis det ikke er antydning til lekkasje så bytter jeg ikke før etter 3 år.

- Jeg ser også over alle kontaktpunkter for elektriske kontakter og sjekker at de ikke er løse og ikke irrer. 

- Jeg dusjer gasskablene og bevegelige deler med litt CRC eller lignende  

- Sørg for at det ikke er noe vann i motorrommet under vinterlagringen. Kan du ha strøm på og en liten frostvakt som kan stå på i vinter så er det en god investering, da holder det seg tørt.

- Vasker/rengjør/tørker av motoren så godt det lar seg gjøre.  

Understreker at dette er mine rutiner, men dette har funket bra i de 30 åra jeg har hatt V8'ere i båt.

Lykke til!

For å komme til å inspisere og eventuelt skifte belgene må du ha av drevet. Jeg tar av drevene hver høst og tar dem med hjem for rengjøring og inspeksjon. Det er også noe forskjellige regler hos forsikringsselskapene vedrørende drev så jeg har valgt å gjøre det også av den grunn.

Det er litt jobb men du lærer fort fremgangsmåten. Hvilke drev har du?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...