
jerognal
Krimart skrev On 20.10.2018 at 12.07:Har røket 2 reimer i mitt liv, en på en Volvo 240 med B19 motor, da var det bare å sette på ny. Den andre var en 850 med dieselmotor. Reimen røk på 95000 km. Ihht serviceintervall skulle den byttes på 120000. Hadde fulgt all vedlikehold innenfor frist på merkeverksted. Alt av ventiler, kamaksel mm ble mos, og verkstedet måtte bytte hele toppen. Det hører til historien at Volvo først mente jeg måtte betale rundt 35000 for hele reperasjonen, noe jeg nektet. De nektet å gi tilbake bilen så lenge jeg ikke betalte, og jeg var uten bil i en mnd. Til slutt måtte jeg godta å betale 16000 for hva det kostet for registrerreimskiftet, pluss tillegg fordi jeg nå hadde «gleden» av en ny topp.
850 har vel VAG-motoren. Her har Volvo driti på draget. VW sier skift av vannpumpe, reim og strammehjul hver 90.000 KM. Har hatt 4 biler med denne motoren. På 90.000 er regreima normalt noe slitt men holder. På 120.000 derimot er den kjeks. Det sies dog at VAG har laget en ny reim som er mye sterkere og har gått tilbake til 120.000 siste tiden, men eg tør ikkje stole på det.