Jump to content

Glemte å blande ut frostvæske til vinterkonsering. Duh!!

PiperBill

Recommended Posts

At det går an å være så distré! Skulle vinterkonservere motoren i går. Helte 10 liter glykol opp i en dunk og målte opp 10 liter vann som skulle blandes i. Kjørte motoren med en slang opp i dunken og ned i vann inntaket.  Da dunken var tom så ser jeg at jeg har glemt å blande det ut med vannet. Uhhh!

Men gjør det noe? Kommer i alle fall ikke il å fryse og det er nok frostvæske i systemet da (i følge brukerhåndboka) skal den egentlig bare ha 1 liter frostvæske. Vetus DT67

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Bland nytt og kjør gjennom. Sett hendelsen på tabbekontoen og smil. Du er nå en erfaring rikere! :smiley:

Siden du ikke vet hvor mye glykol som eventuelt har rent ut, så ikke fyll på rent vann. Det er ikke gitt at vannet blander seg med glykolen i motoren og du risikerer å "skyve ut" ren glykol og erstatte det med rent vann. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ser ut som ren Ethylene glycol ikke utvider seg når den fryser med faktisk så krymper den. Da er det ikke så farlig som vann som fryser og ekspanderer. På motoren min er det ikke vannavkjølt eksosmanifold så det er bare varmeveksleren og impeller huset som er utsatt. Det er sikkert derfor det står i håndboka at den trenger bare 1 liter frostvæske ved vinterkonservering.

Men det er bare 10 minutters jobb å kjøre gjennom en ny blanding. Vi får se.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Tror jeg kan slå meg til ro med dette. Fylte en glassflaske med ren (konsentrert) frostvæske og satt den i fryseren med en temperaturmåler nede i flasken. Satt fryseren på full guffe. Ved -22 grader var det fortsatt godt flytende. Litt som motorolje.

Denne frostvæske fra Biltema kan da ikke være ren glykol.

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/Kjolesystem/radiatorer/frostvaske-konsentrert-2000038424

Det står i databladet at det inneholder >75% 1,2-etandiol og 1-3% Potassium 2-ethylhexanoate. Da tipper jeg at resten er vann. Test med et enkelt hygrometer viser frysepunkt på -37 men om den er troverdig er ikke godt å si.

Men.. som et resultat av litt søking på Google så leste jeg at Potassium 2-ethylhexanoate som brukes i frostvæske mot korrosjon på metal, er etsende mot silikon pakninger, O-ringer. Kanskje også impellere? LOL noen ganger er det bedre å ikke vite for mye J

glykol.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...