Pequod
I dag var jeg utpå en tur et par timers tid i flott høstvær. Tur nummer 90 i år. Turen gikk over til Bærumssiden av Oslofjorden der jeg rundet Ostøya og kjørte ut av Store Ostsund. Kastet et blikk inn mot Middagsbukta og synes det så ut som det lå en god del båter der, selv nå ut i oktober.
Krysset deretter Oslofjorden ettersom jeg skal til eldstedattera på middag i ettermiddag.
Omtrent da jeg passerte Bjørnen begynte motoren å fuske, turtallet gikk ned og den gikk ujevnt. Da jeg kikket ned i kjølen så jeg at jeg hadde en oljelekkasje, det lå mye olje nedi der.
Jeg valgte å krysse fjorden og komme meg over til Oksval igjen, men kjørte i rundt 3,5 knops fart, da gikk motoren jevnt og fint uten ulyder av noe slag.
På grunn av at jeg må rekke nesoddferga inn til byen rakk jeg ikke å peile olje før jeg forlot båten, men skal ta en sjekk senere i dag, eventuelt i morgen.
Det har lekket litt olje på toppern av motoren den siste uka, noe som antakelig skyldes en sprekk eller manglede pakningsring i oljepåfyllingslokket, men utover det har det ikke vært noe særlig oljesøl, og nivået på oljen sist jeg sjekket var slik den skulle være.Skiftet olje før Sørlandsferien.
Jeg er ute etter tips til hva det kan være, hvordan jeg kan feilsøke for å finne hvor det lekker, og hva jeg bør gjøre!
Jeg har en saltvannskjølt Yanmar 3GMD motor. Eksosen så forøvrig helt normal ut, og motoren fikk kjølevann. På lavt turtall gikk den som vanlig jevnt og trutt.
Jeg har båten og motoren i fem år nå til tirsdag, og den har aldri fusket på denne måten før.