Pequod
nomen skrev for 5 timer siden:Jeg tipper verkstedene er redde for at å plukke opp en slik gammel motor, fordi det kan medføre en masse arbeid som kan være vanskelig å få betalt for. Knekte bolter, dårlige gjenger etc.
Det er ikke så mange verkststedtimer som skal til, før du overstiger motorens verdi.
Du har kanskje også bedt om fast pris, da er det isåfall enda mindre interressant.
Det du bør begynne med er å få utført en kompresjonstest, dette kan utføres med motoren i båten. En slik test vil kunne gi en god indikasjon på hvorvidt videre tiltak bør igangsettes.
Gitt at du ikke kan skru selv, og siden du bruker båten så mye. Bør du absolutt vurdere å kjøpe en ny(ere) motor, hvis det viser seg at den du har idag er på vei til å ryke. Det kan bli noe dyrere der og da, men delt på antall motortimer/turer, er nok ikke regnestykket så ille.
Ingenting varer evig, og ihvertfall ikke båtmotorer?
Er klar over at motoren er gammel og lever på lånt tid, men fram til nå har den ikke mukket i det hele tatt. Lurer litt på om den lille episoden kan skyldes andre ting. Men uansett, etter at topplokket nå er tett kommer det ikke ut noe oljesøl og motoren går prikkfritt og jevnt. Så jeg satser på at den holder litt til.
Dog har jeg forberedt meg godt til den dagen den må byttes - og har satt til side noen kroner hver måned omtrent siden jeg kjøpte båten - for nettopp å ha et lite økonomisk grunnlag når den tiden kommer.
Men har som sagt fått en som kan ta en titt på motoren.