Jump to content

Oppgradere fra Eberspächer D2 til Planar 44D - noen som har gjort det?


Guest Thostr

Recommended Posts

Har en Eberspächer D2 som fungerer greit, men som er i minste laget til en 33 fots seilbåt. Vurderer å oppgradere til en større modell. Kan få en komplett Planar 44D for circa 550 euro, det er halve prisen av en Eber D4. Så er jo spørsmålet: hvor mye jobb er det å bytte? Ser at eksosventilen er 24mm på begge, så det er jo i det minste en bra start. Noen som har gjort det samme og kan fortelle sin historie?

Link to post
Guest Thostr
On 10/7/2018 at 8:27 AM, Vindøyet said:

Det er en annen tråd her på forumet der Planar og kinesiske Planar-kopier er diskutert opp og ned i mente. Bruk søkefeltet.

 

Opp og ned og i mente hjelper lite når spørsmålet mitt ikke er berørt. Jeg hadde selvsagt søkt først, ellers hadde jeg ikke opprettet tråden.

 

Postet samme spørsmål på Facebook ('seilere på Facebook') og fikk raskt mange relevante svar. 

Link to post

Har ikke gjort akkurat det byttet du skal gjøre, men har byttet ut flere varmere. Hvis du har plass til selve varmeren som er litt større, så er ikke dette noe problem. Du kan bruke samme eksoslinje, samme drivstoffslange,og pumpene har samme tilkobling bortsett fra strømkontakten,så den må skjøtes på den gamle kabelen. Kabelen til det nye betjeningpanelet kan du med hell dra frem med den gamle kabelen.

Jeg har montert både Planar og Eber 2Kw i 32-33 fots båter,og det har vært varme i massevis, er du sikker på at du har frie "luftveier"?

Link to post
Guest Thostr
16 hours ago, Langedahl said:

Har ikke gjort akkurat det byttet du skal gjøre, men har byttet ut flere varmere. Hvis du har plass til selve varmeren som er litt større, så er ikke dette noe problem. Du kan bruke samme eksoslinje, samme drivstoffslange,og pumpene har samme tilkobling bortsett fra strømkontakten,så den må skjøtes på den gamle kabelen. Kabelen til det nye betjeningpanelet kan du med hell dra frem med den gamle kabelen.

Jeg har montert både Planar og Eber 2Kw i 32-33 fots båter,og det har vært varme i massevis, er du sikker på at du har frie "luftveier"?

 

Takk for svar. Har fått tips om å isolere slangene før jeg gjør noe oppgradering. Det er tynne greier i alu+plast, og det er ganske lang vei siden varmeren er montert i akterskott ved siden av rorpyramide. Ser det selges egen rørisolasjon til båt. Tips til alternativer som ikke nødvendigvis er laget for maritimt bruk?

Link to post
Thostr skrev for 3 timer siden:

 

Takk for svar. Har fått tips om å isolere slangene før jeg gjør noe oppgradering. Det er tynne greier i alu+plast, og det er ganske lang vei siden varmeren er montert i akterskott ved siden av rorpyramide. Ser det selges egen rørisolasjon til båt. Tips til alternativer som ikke nødvendigvis er laget for maritimt bruk?

 

Jeg monterte en strømpe utenpå mine slanger. Er egentlig bare et plasttrekk utenpå en lag med glava. Memer jeg kjøpte det enten hos seatronic eller maritim. Stikk bare innom en dag så får du sett mitt opplegg. Ble merkbart varmere etter at jeg isolerte. 

Link to post

Tror du skal titte på den installasjonen du har. Om det ikke er andre grunner enn mer varme. Vi hadde Conqubin 38 med Eber 2 kW, holdt i massevis. Luft må inn, og ikke minst, luft må ut. Nå har vi D4 på en mye større båt. Eber monter bak i hekken og utblåsingen i forpiggen er så varm at det er vondt å holde hånden foran. Meget godt isolerte slanger av maks. dia.

 

Ok, ikke det du spurte om.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
13 hours ago, Hulda said:

Ok, ikke det du spurte om.

 

Jeg liker godt når noen lytter til behov og ikke til tekniske strategier. Behovet mitt er å få mer varme, ikke å kjøpe nye dingser. Jeg har heller ikke behov for å varme opp atlanteren, kjøleskapet eller ymse skott. Så det blir å isolere bedre før noe annet. 

Takk.

Link to post
  • 1 måned senere...

Nå har jeg isolert med glava/plast-isolasjonen som Maritim selger. Det ble noe bedre. Samtidig så tar det ganske lang tid å få opp varmen og selv om en dag med noen plussgrader så stopper det opp rundt 19 grader. 33 fot er kanskje litt vel mye å varme opp for en liten D2, egentlig?


Har ikke gjort service på D2en enda, kan det være noe å hente rent varmemessig på å gjøre service?

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

Om du har båten i Troms er det ikke noe å lure på. Om du ønsker  å bruke båten utenom høysommer(og ikke vil starte varmeren dagen før du skal bruke båten)tror jeg at jeg ville gått for en varmer som gir ca 5 kw. Det tar lang tid å varme opp alle flater i båten når båten er kald. Når båten er blitt varm er det ikke så mange watt du trenger men de fleste varmere har flere hastigeter. Har forøvrig kun erfaring med Eber, Webasto og Mikuni som alle har fungert fint for meg. Har forøvrig en Webasto 5,5 kw luftvarmer(som fulgte med ny båt) og en Eberspacher vannvarmer som gir 3,3 kw og da går det relativt raskt å varme opp en kald båt selv på vinteren.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...