Guest Thostr Startet 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2018 Har en Eberspächer D2 som fungerer greit, men som er i minste laget til en 33 fots seilbåt. Vurderer å oppgradere til en større modell. Kan få en komplett Planar 44D for circa 550 euro, det er halve prisen av en Eber D4. Så er jo spørsmålet: hvor mye jobb er det å bytte? Ser at eksosventilen er 24mm på begge, så det er jo i det minste en bra start. Noen som har gjort det samme og kan fortelle sin historie? Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Det er en annen tråd her på forumet der Planar og kinesiske Planar-kopier er diskutert opp og ned i mente. Bruk søkefeltet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 On 10/7/2018 at 8:27 AM, Vindøyet said: Det er en annen tråd her på forumet der Planar og kinesiske Planar-kopier er diskutert opp og ned i mente. Bruk søkefeltet. Opp og ned og i mente hjelper lite når spørsmålet mitt ikke er berørt. Jeg hadde selvsagt søkt først, ellers hadde jeg ikke opprettet tråden. Postet samme spørsmål på Facebook ('seilere på Facebook') og fikk raskt mange relevante svar. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Har ikke gjort akkurat det byttet du skal gjøre, men har byttet ut flere varmere. Hvis du har plass til selve varmeren som er litt større, så er ikke dette noe problem. Du kan bruke samme eksoslinje, samme drivstoffslange,og pumpene har samme tilkobling bortsett fra strømkontakten,så den må skjøtes på den gamle kabelen. Kabelen til det nye betjeningpanelet kan du med hell dra frem med den gamle kabelen. Jeg har montert både Planar og Eber 2Kw i 32-33 fots båter,og det har vært varme i massevis, er du sikker på at du har frie "luftveier"? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 16 hours ago, Langedahl said: Har ikke gjort akkurat det byttet du skal gjøre, men har byttet ut flere varmere. Hvis du har plass til selve varmeren som er litt større, så er ikke dette noe problem. Du kan bruke samme eksoslinje, samme drivstoffslange,og pumpene har samme tilkobling bortsett fra strømkontakten,så den må skjøtes på den gamle kabelen. Kabelen til det nye betjeningpanelet kan du med hell dra frem med den gamle kabelen. Jeg har montert både Planar og Eber 2Kw i 32-33 fots båter,og det har vært varme i massevis, er du sikker på at du har frie "luftveier"? Takk for svar. Har fått tips om å isolere slangene før jeg gjør noe oppgradering. Det er tynne greier i alu+plast, og det er ganske lang vei siden varmeren er montert i akterskott ved siden av rorpyramide. Ser det selges egen rørisolasjon til båt. Tips til alternativer som ikke nødvendigvis er laget for maritimt bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Thostr skrev for 3 timer siden: Takk for svar. Har fått tips om å isolere slangene før jeg gjør noe oppgradering. Det er tynne greier i alu+plast, og det er ganske lang vei siden varmeren er montert i akterskott ved siden av rorpyramide. Ser det selges egen rørisolasjon til båt. Tips til alternativer som ikke nødvendigvis er laget for maritimt bruk? Jeg monterte en strømpe utenpå mine slanger. Er egentlig bare et plasttrekk utenpå en lag med glava. Memer jeg kjøpte det enten hos seatronic eller maritim. Stikk bare innom en dag så får du sett mitt opplegg. Ble merkbart varmere etter at jeg isolerte. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Takk Kjell, det gjør jeg gjerne. Ser Seatronic har disse : https://seatronic.no/isolasjonsstrompe-3m-for-65-80mm-luftslange Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Yes, slik er det jeg har. Bare ring en dag så tar vi oss en tur om du vil ta en titt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Har oppgradert fra mikuni 3,5 kw. Det er jo alltid litt arbeid, men tar ikke fryktelig lang tid. Men tror også at 2 kw kan være nok om du isolerer skikkelig hvis du ikke bruker båten om vinteren. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 (redigert) Tror du skal titte på den installasjonen du har. Om det ikke er andre grunner enn mer varme. Vi hadde Conqubin 38 med Eber 2 kW, holdt i massevis. Luft må inn, og ikke minst, luft må ut. Nå har vi D4 på en mye større båt. Eber monter bak i hekken og utblåsingen i forpiggen er så varm at det er vondt å holde hånden foran. Meget godt isolerte slanger av maks. dia. Ok, ikke det du spurte om. Redigert 9.Oktober.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 13 hours ago, Hulda said: Ok, ikke det du spurte om. Jeg liker godt når noen lytter til behov og ikke til tekniske strategier. Behovet mitt er å få mer varme, ikke å kjøpe nye dingser. Jeg har heller ikke behov for å varme opp atlanteren, kjøleskapet eller ymse skott. Så det blir å isolere bedre før noe annet. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 16.November.2018 Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 (redigert) Nå har jeg isolert med glava/plast-isolasjonen som Maritim selger. Det ble noe bedre. Samtidig så tar det ganske lang tid å få opp varmen og selv om en dag med noen plussgrader så stopper det opp rundt 19 grader. 33 fot er kanskje litt vel mye å varme opp for en liten D2, egentlig? Har ikke gjort service på D2en enda, kan det være noe å hente rent varmemessig på å gjøre service? Redigert 16.November.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 16.November.2018 Link til dette innlegget Svart 16.November.2018 Om du har båten i Troms er det ikke noe å lure på. Om du ønsker å bruke båten utenom høysommer(og ikke vil starte varmeren dagen før du skal bruke båten)tror jeg at jeg ville gått for en varmer som gir ca 5 kw. Det tar lang tid å varme opp alle flater i båten når båten er kald. Når båten er blitt varm er det ikke så mange watt du trenger men de fleste varmere har flere hastigeter. Har forøvrig kun erfaring med Eber, Webasto og Mikuni som alle har fungert fint for meg. Har forøvrig en Webasto 5,5 kw luftvarmer(som fulgte med ny båt) og en Eberspacher vannvarmer som gir 3,3 kw og da går det relativt raskt å varme opp en kald båt selv på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.