Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

Gammel tråd, men om noen finner den gjennom søk, kan jeg lufte mine 50 øre om MOB-systemer.

 

Vi vurderte mange forskjellige løsninger før vi dro på langtur. Konklusjonen er noe slik som dette:

 

Er man langt til havs, er det helt essensielt at det er moderskipet som blir varslet om man faller over bord. At HRS blir varslet når båten din er 1 km unna, er håpløst. Det fins flere systemer for dette. Raymarine har en egen løsning som heter LifeTag som gir beskjed om kontakten med personen som faller over bord blir brutt pga. avstand. Andre alternativer er AIS Sart og VHF DSC. Denne f.eks. virker interessant.

 

Er man avhengig av at egen eller andre omkringliggende båter får beskjed, ville jeg gått for VHF DSC. Ikke alle båter har AIS, og ikke alle har på plotteren slik at de får opp en eventuelt AIS SART-alarm. VHF-en står derimot alltid på (det skal den i alle fall gjøre). Og et DSC-oppkall høres som regel veldig godt.

 

EPIRB som varsler HRS er viktig, men det er helst visst hele båten holder på å gå ned og man trenger evakuering fra helikopter eller større fartøy i nærheten.

 

Vi endte opp med ingen MOB-løsning. Derimot hadde vi forbud mot å gå ut av cockpit og frem på dekk om man var alene på vakt, og om det var høye bølger var det sikkerhetsline som gjaldt. Det er bedre å ikke ramle over bord i utgangspunktet, enn å ramle over bord og bli plukket opp.

S/Y Emma

S/Y Emma

Gammel tråd, men om noen finner den gjennom søk, kan jeg lufte mine 50 øre om MOB-systemer.

 

Vi vurderte mange forskjellige løsninger før vi dro på langtur. Konklusjonen er noe slik som dette:

 

Er man langt til havs, er det helt essensielt at det er moderskipet som blir varslet om man faller over bord. At HRS blir varslet når båten din er 1 km unna, er håpløst. Det fins flere systemer for dette. Raymarine har en egen løsning som heter LifeTag som gir beskjed om kontakten med personen som faller over bord blir brutt pga. avstand. Andre alternativer er AIS Sart og VHF DSC. Denne f.eks. virker interessant.

 

Er man avhengig av at andre omkringliggende båter får beskjed, ville jeg gått for VHF DSC. Ikke alle båter har AIS, og ikke alle har på plotteren slik at de får en eventuelt AIS SART-alarm. VHF-en står derimot alltid på (det skal den i alle fall gjøre). Og et DSC-oppkall høres som regel veldig godt.

 

EPIRB som varsler HRS er viktig, men det er helst visst hele båten holder på å gå ned og man trenger evakuering fra helikopter eller større fartøy i nærheten.

 

Vi endte opp med ingen MOB-løsning. Derimot hadde vi forbud mot å gå ut av cockpit og frem på dekk om man var alene på vakt, og om det var høye bølger var det sikkerhetsline som gjaldt. Det er bedre å ikke ramle over bord i utgangspunktet, enn å ramle over bord og bli plukket opp.



×
×
  • Create New...