
fjordgrynt
1 hour ago, anders1234 said:Gadd ikke lese hele tråden så kanskje du har fått svar:-)
50 hk er 50hk, enig-men dreiemomentet er det stor forskjell på. Se på det slik: en sylinder som har en forbrenning hver gang stemplet går ned, eller en sylinder som har forbrenning annenhver gang stemplet går ned (4takt). 2 takteren har dobbelt så mange arbeidstakter og da vil den også ha et større moment.
For å få likt moment i en 4 takt som i en to takt må slagvolumet økes med ca 30% sies det. (vi regna aldri på det når jeg hadde teorilære i motor på skolen)
En totakter er sprekere enn en 4-takter med samme antall HK. Jeg husker tilbake til da jeg var bare barnet - sånn16-17, en Suzuki GT 100 var betydelig sprekere enn enn Honda CB 100N - den førate totakter, og den andre firetakter. Selv om toppfarten var lik - så brukte Suzukien betydelig kortere tid for å nå opp i den. Så jeg regner med det samme gjelder for påhengser også. Mimre-mimre