Jump to content

Berge Sthal, litt historie

-morten-

Recommended Posts

Mouche skrev 15 minutter siden:

I 30 år var skipet eid av samme rederi, gikk kun mellom to havner i verden, kun med en type last og alltid for samme befrakter, det tyske stålfirmaet Thyssen. Kan det bli kjedeligere enn det?

En ferge med 10 minutter overfartstid?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Mouche skrev 15 minutter siden:

I 30 år var skipet eid av samme rederi, gikk kun mellom to havner i verden, kun med en type last og alltid for samme befrakter, det tyske stålfirmaet Thyssen. Kan det bli kjedeligere enn det?

:thumbsup:  Kjente en som var skipper ombord på den, han ble godlynt mobbet av skipsførerkolleger for å være trikkefører, ikke sjømann... :smiley:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Mouche skrev 18 minutter siden:

Vel, det begynner å nærme seg at vi har tatt ferieturen med vår Saga 27 fra Son til Göteborg og retur i like mange år. Og det kommer vi til å fortsette med. Kjedelig? Nix! Mannskap og skipper er det samme, men vi er nå på vår 3. skipshund.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

28 minutes ago, ags88 said:

En ferge med 10 minutter overfartstid?

Hvis du googler ferge+svelvik så finner du en ferge med fem minutters beregnet overfart, men tror skipperen ombord der ser mere på disse fem minuttene enn skipperen på Berge Stahl gjorde på sin reise mellom Brazil og Holland?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

58 minutes ago, Mouche said:

Det var en flåsete komentar! eller var det ment som ironi?  iallefall helt unødvendig..  Det går an å vise litt respekt og ydmykhet ovenfor Norsk skipshistorie!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Mouche skrev 1 time siden:

Hvis du googler ferge+svelvik så finner du en ferge med fem minutters beregnet overfart, men tror skipperen ombord der ser mere på disse fem minuttene enn skipperen på Berge Stahl gjorde på sin reise mellom Brazil og Holland?

Har sett video om det ferge sambandet tidligere, fin den? 

Tror heller jeg ville valgt 14 dager mellom kai en 5/10/20 minutter for og si det sånn?

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

51 minutes ago, -morten- said:

Det var en flåsete komentar! eller var det ment som ironi?  iallefall helt unødvendig..  Det går an å vise litt respekt og ydmykhet ovenfor Norsk skipshistorie!

Kall det hva du vil, men fakta uansett. Nå har jeg en del år bak meg i bransjen fra før og under den tiden skipet seilte og kjenner godt til både rederi, befrakter, megler involvert osv så helt historieløs er jeg nok ikke i denne saken, ei heller uinteressert!

På kryssingen over atlanteren er det masseviss av jobb for å holde skuta iorden. Pumper, maskineri etc. går 24 timer i døgnet og krever kontinuerlig vedlikehold. På dekk er det også mer enn nok å gjøre med maling, vedlikehold, rengjøring, smøring, overhalinger av dekksutstyr etc. Og under stdby er det vaktgåing, forberedelser til fortøyning etc. Under land er det særdeles hektisk med mannskapsbytte, mottak av deler, proviant, surveyer, lasting/lossing, ovehalinger etc.

For de av oss som har seilt på slike skip minnes man en fin tid med mye jobb. Kontorrottene som ikke vet hva dette er for noe skulle hatt seg en overhalingsjobb i et separatorrom der tungolja heates til nærmere 100 grader med steam når utetemperaturen passerer 40 grader. Tror visitten hadde blitt kortvarig og lengselen etter asfalt og eksos stor etter kort tid.

Åpenbart noen som føler seg tråkket på såre tær, men som trøst kan påpekes at vi snakker fullstendig forbi hverandre. Jeg er kjent med at det jobbes ombord, mye sågar, og at skip ikke driver seg selv. At man aldri navigerer nye og ukjente farvann, aldri kommer i land og de havnene man frekventerer er de samme to hele det yrkesavktive livet, ingen andre laster ombord enn jernmalm osv var mitt poeng, men for all del; ikke alle som liker å gjøre noe annet eller se noe annet eller være sammen med noen andre enn det/de man ser hver dag 24/7. Not my idea of "fun"! 

Forøvrig heter skipet "Berga Stahl", stahl som i stål på tysk!

Redigert av Mouche (see edit history)

Nå har jeg jobbet noen år med vedlikehold. Jeg kan ikke si jeg kjedet meg så ofte, selv om plattformen ikke beveget seg av flekken. Artikkelen var flott, husker båten ble sjøsatt. Hadde en del kontakt med Sig. Bergesen dy på den tiden. Fikk konfektesker med bilde av båten. Det er det nærmeste jeg kom Berge Stahl, om man skal stave navnet korrekt.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg har fått en flaske linjeakkevitt av Sig. Bergesen dy! Jeg jobbet litt som ungdom sammen med min far som var skipsradiokontrollør og vi hadde hatt en kontroll av radioutstyret i hans fritidsbåt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev 18 minutter siden:

Nå har jeg jobbet noen år med vedlikehold. Jeg kan ikke si jeg kjedet meg så ofte, selv om plattformen ikke beveget seg av flekken. Artikkelen var flott, husker båten ble sjøsatt. Hadde en del kontakt med Sig. Bergesen dy på den tiden. Fikk konfektesker med bilde av båten. Det er det nærmeste jeg kom Berge Stahl, om man skal stave navnet korrekt.

Det er det samme over hele linja. Rigger, skip og alle øvrige flytende innretninger krever masse jobb for å holdes i drift Utfordringen med riggene er at alt må foregå ute i havet mens skipene kommer til land og har det enklere logistikkmessig. Men det var akkurat like mye jobb på cruiseskipene som på tankskipene selv om det ser skinnende hvitt og fint ut fra en passasjers synsvinkel. Varme separatorrom, nedkjørte steamsystemer, plugging av lekke evaporatrorrør, overhalinger av pumpesystemer osv. Alt er det samme i utenriksfarten.

Det er litt forskjell fra start/stopp maskinistene på ferger og supplybåter der det ikke foregår en slik type vedlikeholdsarbeid med lappeplater, gassloddeutstyr, dreiebenker og øvrig skjære/maskineringsutstyr som kreves for å være selvhjulpen. Fint for oss som har vært med på alt dette, synes synd for de som starter ung på skip som er så små at de ikke får oppleve en fullverdig utdanning og arbeiderfaring opp til erfaren skipsmaskinistnivå men knapt kommer innom en skikkelig vedlikeholdsjobb på ventiler, toppdeksler, sylinderforinger og annet utstyr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...