Jump to content

Agder 840, Skarpnes 30, Saga 26, hvilken av disse velger du?

Guest Sverrejo

Recommended Posts

Guest Sverrejo

Etter flere år uten båt kjøpte vi en Fevik 715 1986 modell. Nyoverhalt Yanmar og en eiers båt. Veldig fornøyd med alt, men ønsker mer plass. 

Har vel vurdert alt og sitter igjen med tre favoritter: Agder 840, Skarpnes 30 og Saga 26. Mener å ha sett mange kommentarer på at Skarpnes er 

en mindre god sjøbåt, veldig våt og tung i baugen. Morsomt om jeg fikk noen synspunkter,erfaringer,råd. Har hatt seilbåt med Volvo motor og bil med Volvo og mye problemer med begge, og derfor skeptisk til Volvo. Eller har jeg bare vært uheldig?

Er jo veldig fornøyd med Feviken så ikke sikkert jeg bytter, men som sagt ønsket om mer plass og lange turer er der hele tiden.

Redigert av Sverrejo (see edit history)

Av de tre ville jeg kjøpt Agder. Rent på magefølelse og impuls og synsing. Men du har ikke Elwaro 30 på lista? Den ville jeg ha kjøpt: bra romfølelse, mye plass. Solide 6.2 liters Ford motorer om du leter litt. Ikke helt nøytral - tilbragt mange i oppveksten i en slik.... Min far har fremdeles den samme han kjøpte i 1983, så han er i alle fall fornøyd. 

Guest Sverrejo

Detaljer men: da jeg er mer enn middels stor så ønsker jeg en stykk førerstol og en stykk passasjerstol til babord. Mer komfort enn en toseter. Mulig Saga er beste båten? Men den er betydelig mindre enn f.eks. Skarpnes og Agder. Strak aksling skal det være, ikke drev. Interessant å lese synspunkter!!!

1 hour ago, Møkkalasset said:

Jeg har gode erfaringer med Agder, ikke minst fordi den har targabøyle. Kun et fåtall Skarpnes som har det. Agderen er som det skrives generelt noe mer moderne enn Skarpnesen. Ser Nidelv 26 nevnes. Den er betydelig mindre, og særdeles våt.

Nidelv 26 må vel være verdens største 26 foter, selv om det ikke ser slik ut.. Den er ikke spesiell våt heller, men jeg hadde største motorvalget (105hk), og når man løftet nesa litt ut av vannet er den verken bedre eller værre enn mange andre halvplanere er min erfaring. Targa har den også ;) 

Agder 840 fikk endel kritikk av sjøegenskaper i Båtmagasinet, spesielt etter første oppgradering med mere bæring bak.

I forhold til romslig fysisk størrelse må Elwaro 30 være bra: det er vel 2 halvannensetere i fartsretning (som begge kan snus). Men i samme gate: mange som vurderer Skarpnes er også innom Sandvik 945 og Marex Friendship 32 i vurderingsrundene. 

Selv har jeg god erfaring med Nordan Family 27, selvom det er en mindre båt enn Skarpnesen. Nordanen har en halvannen seter i tillegg til førerstolen i fartsretningen.

Marex Friendship 32 er den perfekte familie-feriebåten i snekkekategorien. Romslig med gjerne separat sovekabin forut, salong nede, salong og førerplass ute og separat kabin akter. 120 hk, 6,2 liters Ford maskin passer denne godt. Anbefales!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 7 måneder senere...
  • 3 år senere...

Kom over dette innlegget nå. Har fortsatt Agdern. Oppgradert en god del,motoren går perfekt.  Har blitt overrasket av rimelig sterk vind og sjø. Båten tar sjøen veldig godt,holder god kurs tross harde bølger. Har tenkt litt på Saga 315 og Nimbus 32. Er ikke veldig imponert over plassen i disse i forhold til Agder,hvor jo sistnevnte er mange fot mindre. Tenker: skal jeg bytte/skal jeg ikke bytte?

Blir jeg fornøyd?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...