Guest Sverrejo Startet 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2018 (redigert) Etter flere år uten båt kjøpte vi en Fevik 715 1986 modell. Nyoverhalt Yanmar og en eiers båt. Veldig fornøyd med alt, men ønsker mer plass. Har vel vurdert alt og sitter igjen med tre favoritter: Agder 840, Skarpnes 30 og Saga 26. Mener å ha sett mange kommentarer på at Skarpnes er en mindre god sjøbåt, veldig våt og tung i baugen. Morsomt om jeg fikk noen synspunkter,erfaringer,råd. Har hatt seilbåt med Volvo motor og bil med Volvo og mye problemer med begge, og derfor skeptisk til Volvo. Eller har jeg bare vært uheldig? Er jo veldig fornøyd med Feviken så ikke sikkert jeg bytter, men som sagt ønsket om mer plass og lange turer er der hele tiden. Redigert 8.Oktober.2018 av Sverrejo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Av de tre ville jeg kjøpt Agder. Rent på magefølelse og impuls og synsing. Men du har ikke Elwaro 30 på lista? Den ville jeg ha kjøpt: bra romfølelse, mye plass. Solide 6.2 liters Ford motorer om du leter litt. Ikke helt nøytral - tilbragt mange i oppveksten i en slik.... Min far har fremdeles den samme han kjøpte i 1983, så han er i alle fall fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Her er jeg enig med nordan, Agder ! Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Skarpnes 30 eller Agder 840, er begge gode valg. Agder er kanskje litt mer "moderene". Begge disse er halvplanere og halvplanere er som regel våte... Du spør ikke om råd ang andre båter, men drister meg likevel til å anbefale Nidelv 26, hvis det er snekke som er mest fristende. Evt Nidelv 28. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Jeg har gode erfaringer med Agder, ikke minst fordi den har targabøyle. Kun et fåtall Skarpnes som har det. Agderen er som det skrives generelt noe mer moderne enn Skarpnesen. Ser Nidelv 26 nevnes. Den er betydelig mindre, og særdeles våt. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Hva med noe star 950? Er meget fornøyd med den. Hadde Nidelv 26 tidigere. Tror ingen slår n26 i utnyttelse av plats per fot. Veldig praktisk båt.men trangt motorrom og kjøkken under passasjerer setet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 MR Swe skrev 38 minutter siden: Hva med nor star 950? Det er samme båten som Skarpnes 30, MR Swe Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Detaljer men: da jeg er mer enn middels stor så ønsker jeg en stykk førerstol og en stykk passasjerstol til babord. Mer komfort enn en toseter. Mulig Saga er beste båten? Men den er betydelig mindre enn f.eks. Skarpnes og Agder. Strak aksling skal det være, ikke drev. Interessant å lese synspunkter!!! Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 1 hour ago, Møkkalasset said: Jeg har gode erfaringer med Agder, ikke minst fordi den har targabøyle. Kun et fåtall Skarpnes som har det. Agderen er som det skrives generelt noe mer moderne enn Skarpnesen. Ser Nidelv 26 nevnes. Den er betydelig mindre, og særdeles våt. Nidelv 26 må vel være verdens største 26 foter, selv om det ikke ser slik ut.. Den er ikke spesiell våt heller, men jeg hadde største motorvalget (105hk), og når man løftet nesa litt ut av vannet er den verken bedre eller værre enn mange andre halvplanere er min erfaring. Targa har den også ;) Agder 840 fikk endel kritikk av sjøegenskaper i Båtmagasinet, spesielt etter første oppgradering med mere bæring bak. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Norstar 950 bygger på skarpnes 30 men er gjort noen endringer på skroget for mindre sprut og gå bedre i sjøn. Og litt annerledes inne. Men eller er det mye likt Sitér dette innlegget Link to post
Gunda Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Har hatt både Nidelv 26 med Yanmar 96hk og Agder 840 med Volvo D3. Godt fornøyd med begge, men aller mest med Agder'en, særlig pga plassen ! Veldig romslig. Var også svært fornøyd med Volvoen i de 8 årene jeg hadde båten. Etter min mening tar både Nidelv'en og Agder'en litt sjø på en OK måte. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 I forhold til romslig fysisk størrelse må Elwaro 30 være bra: det er vel 2 halvannensetere i fartsretning (som begge kan snus). Men i samme gate: mange som vurderer Skarpnes er også innom Sandvik 945 og Marex Friendship 32 i vurderingsrundene. Selv har jeg god erfaring med Nordan Family 27, selvom det er en mindre båt enn Skarpnesen. Nordanen har en halvannen seter i tillegg til førerstolen i fartsretningen. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Marex Friendship 32 er den perfekte familie-feriebåten i snekkekategorien. Romslig med gjerne separat sovekabin forut, salong nede, salong og førerplass ute og separat kabin akter. 120 hk, 6,2 liters Ford maskin passer denne godt. Anbefales! Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Guest Sverrejo Svart 19.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 Da ble det en Agder 840 fra 1987 med en Yanmar på 170hk fra 1995. kjempefornøyd. Nydelig lyd av motoren og båten er praktisk og fin i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 19.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 (redigert) Grattis med fin båt og ikke minst motor? 170 hk er det 4lh motor? Redigert 19.Mai.2019 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 20.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2019 Ja det er en Yanmar 4lh dte. starter på første slaget og går som en klokke. fikk problemer med å starte en uke etter kjøp, det viste seg å være dårlige kontaktpunkter på batterikoblinger. Gått ca. 150 nautiske mil på 2 uker, hjertemedisin! Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Kom over dette innlegget nå. Har fortsatt Agdern. Oppgradert en god del,motoren går perfekt. Har blitt overrasket av rimelig sterk vind og sjø. Båten tar sjøen veldig godt,holder god kurs tross harde bølger. Har tenkt litt på Saga 315 og Nimbus 32. Er ikke veldig imponert over plassen i disse i forhold til Agder,hvor jo sistnevnte er mange fot mindre. Tenker: skal jeg bytte/skal jeg ikke bytte? Blir jeg fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.