tobixen
Den korte historien er ... kommunikasjonsproblem med havnesjefen, som har fremleid plassen min fordi jeg ikke eksplisitt har fortalt ham at jeg ønsket å bruke den.
Erfaringsmessig bruker jeg båsen svært lite i sommersesongen - i skuldrene oppholder jeg meg mye i Bærum (oppankret eller i gjestehavna i Sandvika), og i selve sommerferien er vi jo bortseilt. Jeg liker ikke helt å ha båten på Oksval, det er mye svell fra skipstrafikken, det får båten min til å gynge veldig, det medfører bl.a. mye slitasje på dempere på fortøyningstau og lakkslitasje der fenderene gnir på skutesiden, samt ubehag dersom man er i båten, evt risiko for knuste glass dersom man er dum nok til å glemme slikt igjen på bord, etc. I tillegg er det vanskelig å komme inn og ut dersom det er mye vind i lufta. Jeg har nå opparbeidet meg ganske mye erfaring i å håndtere båten, men inn og ut av båsen i Oksval er fortsatt lite trivielt. Ja, også er det veldig greit å komme seg fra Grorud til Sandvika, ikke fullt like greit å komme seg til Oksval. Når vinteren kommer, og jeg har behov for elektrisitet samt mulighet til å komme meg ut på fjorden på dager uten sjøis, da er det flott å ha båtplass på Oksval.
Jeg sendte en mail til post@obh.no før fristen og ba om at plassen min skulle bli fremleid gjennom sommersesongen. Det var noe uoppmerksomt av meg, epostadressen jeg sendte til er ikke i bruk - men den eksisterer, jeg fikk ikke noen bounce. obh.no eies av båthavna, og mailhåndtering er delegert til Google.
Da jeg var nattevakt i september så la jeg merke til at plassen min var i bruk. Jeg hadde glemte igjen fortøyningstauene ved båsen, de var borte - ergelig, men jeg hadde vel meg selv å takke, tenkte jeg. Helt til jeg fikk faktura for båtplass sommersesongen. Havnesjefen hevder å ikke ha fått mailen, siden den ble sendt til feil adresse. Altså, dersom vi legger til grunn at han ikke har fått mailen min, så har han allikevel fremleid plassen min uten å informere meg om det, og uten å ta vare på fortøyningstauet mitt. Jeg synes det er fint at ledig kapasitet blir benyttet, men jeg synes ikke det er greit uten at jeg blir informert eller spurt.
Når jeg så spør hvor jeg kan legge båten, får jeg beskjed om at jeg har glemt å si i fra om at jeg trengte vinterplass, og at det ikke er ledige plasser igjen.
Jeg har sett gjennom både foreningens vedtekter, bruksregler og "allminnelige vilkår", og det fremstår som temmelig klart at jeg som båtplasseier har en "eksklusiv rett til båtplass". Det står ingenting om at jeg på eget initiativ må ta kontakt med havnesjef og fortelle at jeg fortsatt ønsker å ha båtplass i havna, eller at retten til båtplass er begrenset til sommersesongen. Riktignok påpeker bruksreglene at det ansees som et "grovt brudd" å la en båtplass stå ubrukt - men dette kunne jo vært løst vha en enkel epost eller telefon fra havnesjefen. I "beste" fall kan "grove brudd" på bruksregler eller vedtekter medføre eksklusjon. De-facto er jeg jo nå ekskludert fra båthavna. Selv som ekskludert har man rettigheter, bl.a. 30 dagers frist på å flytte båten, rett til å få vite om at man er ekskludert, samt rett til å anke vedtaket.
Standard praksis gjennom de siste årene er at havnesjefen har sendt ut mail og spurt hvem som ville ha vinterplass. Jeg kan ikke se å ha fått en sånn mail i år - har du? Det kan selvfølgelig være at den har blitt avvist som spam av mailserveren min eller ikke kommet frem av andre tekniske årsaker.