Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Jeg har ikke hørt mer fra Son eller fått noen endelig bekreftelse derfra.  Nå har det imidlertid skjedd en annen utvikling her...

Fruen ønsker at vi blir værende på Oksval, og har hatt mange telefonsamtaler med styreleder og havnesjef nå på Oksval, avtalen nå er at de skal lage en plass til meg, men at jeg skal betale for arbeidsinnsatsen.  Premisset er at jeg har forsøkt å si i fra at jeg ikke ønsket å benytte plassen min i sommersesongen.  Det kan imidlertid ta tid å få ordnet dette, så da blir det vel å ligge for anker i mellomtiden.  Hadde det ikke vært for dette, så mener de at jeg ikke har noen rettigheter.

Bruksreglene sier:

Det tillates ikke at en plass ikke er i bruk. En plass skal enten være belagt med eierens båt eller fremleiet gjennom styret. Overtredelse av dette anses å være et vesentlig brudd på bruksreglene.

Har man båten på Oksval må man altså for all del ikke dra på langtur uten å si i fra, da står man uten båtplass når man kommer tilbake (skal man lese bruksreglene som fanden leser bibelen kan man heller ikke dra på helgetur eller sommerferie, man må ha båten stående der hele tiden).

Nå står det ikke noe om hva som skjer ved et "vesentlig brudd på bruksreglene", annet enn at det kan være grunnlag for eksklusjon fra foreningen.  Selv da har man rettigheter, ikke minst rett til å få vite om det, man har en 30 dagers frist til å finne seg en annen båtplass, og man har ankemuligheter.  I mine øyne er det ganske brutalt ta båtplassen fra en båtplasseier som har en "eksklusiv rett til båtplass" og kaste fortøyningstauene, uten engang å informere om dette, bare fordi båtplassen har stått ubrukt en stund.  I tillegg til at båtplassen min er blitt fremleid uten mitt samtykke har de altså også fakturert full pris for bruk av båtplassen sommerstid.

Dersom det er nå er mange lokale folk som trenger båtplasser kan jeg iofs forstå at det kan være ønskelig å presse ut en Oslomann - og for min del er det nok også egentlig like greit å ha båten på Son som på Oksval.

Jeg benyttet forøvrig gjestehavna på Vollen i natt.  Vollen er vel like ubeskyttet for hekkbølger fra store skip som Oksval; disse bølgene har såpass lang bølgelengde at de passerer bølgebryterene uten problemer, og forårsaker mye gynging i båten min.  Jeg våknet opp noen ganger i natta pga båten stanget mot flytebrygga.  Det virker ellers lettere å legge til på Vollen enn i Oksval; i Oksval kan det være en god del strøm i vannet.  Det kan jo tenkes at jeg var heldig med vindretningen, det var mye vind i fjorden, men lite vind i havna.  Når det er kraftig vind i Oksval og vindretningen står feil vei, så er det bare å glemme å forsøke å legge til der (eller dra derfra) uten hjelp.

tobixen

tobixen

Jeg har ikke hørt mer fra Son eller fått noen endelig bekreftelse derfra.  Nå har det imidlertid skjedd en annen utvikling her...

Fruen ønsker at vi blir værende på Oksval, og har hatt mange telefonsamtaler med styreleder og havnesjef nå på Oksval, avtalen nå er at de skal lage en plass til meg, men at jeg skal betale for arbeidsinnsatsen.  Premisset er at jeg har forsøkt å si i fra at jeg ikke ønsket å benytte plassen min i sommersesongen.  Det kan imidlertid ta tid å få ordnet dette, så da blir det vel å ligge for anker i mellomtiden.  Hadde det ikke vært for dette, så mener de at jeg ikke har noen rettigheter.

Bruksreglene sier:

> Det tillates ikke at en plass ikke er i bruk. En plass skal enten være belagt med eierens båt eller fremleiet gjennom styret. Overtredelse av dette anses å være et vesentlig brudd på bruksreglene.

Har man båten på Oksval må man altså for all del ikke dra på langtur uten å si i fra, da står man uten båtplass når man kommer tilbake (skal man lese bruksreglene som fanden leser bibelen kan man heller ikke dra på helgetur eller sommerferie, man må ha båten stående der hele tiden).

Nå står det ikke noe om hva som skjer ved et "vesentlig brudd på bruksreglene", annet enn at det kan være grunnlag for eksklusjon fra foreningen.  Selv da har man rettigheter, ikke minst rett til å få vite om det, man har en 30 dagers frist til å finne seg en annen båtplass, og man har ankemuligheter.  I mine øyne er det ganske brutalt ta båtplassen fra en båtplasseier som har en "eksklusiv rett til båtplass", uten å informere om dette, samt kaste fortøyningstauene bare fordi båtplassen har stått ubrukt en stund.  I tillegg har de altså fakturert full pris for bruk av båtplassen sommerstid.

Dersom det er nå er mange lokale folk som trenger båtplasser kan jeg iofs forstå at det kan være ønskelig å presse ut en Oslomann.  For min del er det nok også egentlig like greit å ha båten på Son som på Oksval.

Jeg benyttet forøvrig gjestehavna på Vollen i natt.  Vollen er vel like ubeskyttet for hekkbølger fra store skip som Oksval; disse bølgene har såpass lang bølgelengde at de passerer bølgebryterene uten problemer, og forårsaker mye gynging i båten min.  Jeg våknet opp noen ganger i natta pga båten stanget mot flytebrygga.  Det virker ellers lettere å legge til på Vollen enn i Oksval; i Oksval kan det være en god del strøm i vannet.  Det kan jo tenkes at jeg var heldig med vindretningen, det var mye vind i fjorden, men lite vind i havna.  Når det er kraftig vind i Oksval og vindretningen står feil vei, så er det bare å glemme å forsøke å legge til der (eller dra derfra) uten hjelp.

• Create New...