Jump to content

Akutt behov for vinterbåthavn i Oslofjorden - tips?

tobixen

Recommended Posts

Den korte historien er ... kommunikasjonsproblem med havnesjefen, som har fremleid plassen min fordi jeg ikke eksplisitt har fortalt ham at jeg ønsket å bruke den.

Erfaringsmessig bruker jeg båsen svært lite i sommersesongen - i skuldrene oppholder jeg meg mye i Bærum (oppankret eller i gjestehavna i Sandvika), og i selve sommerferien er vi jo bortseilt.  Jeg liker ikke helt å ha båten på Oksval, det er mye svell fra skipstrafikken, det får båten min til å gynge veldig, det medfører bl.a. mye slitasje på dempere på fortøyningstau og lakkslitasje der fenderene gnir på skutesiden, samt ubehag dersom man er i båten, evt risiko for knuste glass dersom man er dum nok til å glemme slikt igjen på bord, etc.  I tillegg er det vanskelig å komme inn og ut dersom det er mye vind i lufta.  Jeg har nå opparbeidet meg ganske mye erfaring i å håndtere båten, men inn og ut av båsen i Oksval er fortsatt lite trivielt.  Ja, også er det veldig greit å komme seg fra Grorud til Sandvika, ikke fullt like greit å komme seg til Oksval.  Når vinteren kommer, og jeg har behov for elektrisitet samt mulighet til å komme meg ut på fjorden på dager uten sjøis, da er det flott å ha båtplass på Oksval.

Jeg sendte en mail til post@obh.no før fristen og ba om at plassen min skulle bli fremleid gjennom sommersesongen.  Det var noe uoppmerksomt av meg, epostadressen jeg sendte til er ikke i bruk - men den eksisterer, jeg fikk ikke noen bounce.  obh.no eies av båthavna, og mailhåndtering er delegert til Google.

Da jeg var nattevakt i september så la jeg merke til at plassen min var i bruk.  Jeg hadde glemte igjen fortøyningstauene ved båsen, de var borte - ergelig, men jeg hadde vel meg selv å takke, tenkte jeg.  Helt til jeg fikk faktura for båtplass sommersesongen.  Havnesjefen hevder å ikke ha fått mailen, siden den ble sendt til feil adresse.  Altså, dersom vi legger til grunn at han ikke har fått mailen min, så har han allikevel fremleid plassen min uten å informere meg om det, og uten å ta vare på fortøyningstauet mitt.  Jeg synes det er fint at ledig kapasitet blir benyttet, men jeg synes ikke det er greit uten at jeg blir informert eller spurt.

Når jeg så spør hvor jeg kan legge båten, får jeg beskjed om at jeg har glemt å si i fra om at jeg trengte vinterplass, og at det ikke er ledige plasser igjen.

Jeg har sett gjennom både foreningens vedtekter, bruksregler og "allminnelige vilkår", og det fremstår som temmelig klart at jeg som båtplasseier har en "eksklusiv rett til båtplass".  Det står ingenting om at jeg på eget initiativ må ta kontakt med havnesjef og fortelle at jeg fortsatt ønsker å ha båtplass i havna, eller at retten til båtplass er begrenset til sommersesongen.  Riktignok påpeker bruksreglene at det ansees som et "grovt brudd" å la en båtplass stå ubrukt - men dette kunne jo vært løst vha en enkel epost eller telefon fra havnesjefen.  I "beste" fall kan "grove brudd" på bruksregler eller vedtekter medføre eksklusjon.  De-facto er jeg jo nå ekskludert fra båthavna.  Selv som ekskludert har man rettigheter, bl.a. 30 dagers frist på å flytte båten, rett til å få vite om at man er ekskludert, samt rett til å anke vedtaket.

Standard praksis gjennom de siste årene er at havnesjefen har sendt ut mail og spurt hvem som ville ha vinterplass.  Jeg kan ikke se å ha fått en sånn mail i år - har du?  Det kan selvfølgelig være at den har blitt avvist som spam av mailserveren min eller ikke kommet frem av andre tekniske årsaker.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 33 minutter siden:

Den korte historien er ... kommunikasjonsproblem med havnesjefen, som har fremleid plassen min fordi jeg ikke eksplisitt har fortalt ham at jeg ønsket å bruke den.

Erfaringsmessig bruker jeg båsen svært lite i sommersesongen - i skuldrene oppholder jeg meg mye i Bærum (oppankret eller i gjestehavna i Sandvika), og i selve sommerferien er vi jo bortseilt.  Jeg liker ikke helt å ha båten på Oksval, det er mye svell fra skipstrafikken, det får båten min til å gynge veldig, det medfører bl.a. mye slitasje på dempere på fortøyningstau og lakkslitasje der fenderene gnir på skutesiden, samt ubehag dersom man er i båten, evt risiko for knuste glass dersom man er dum nok til å glemme slikt igjen på bord, etc.  I tillegg er det vanskelig å komme inn og ut dersom det er mye vind i lufta.  Jeg har nå opparbeidet meg ganske mye erfaring i å håndtere båten, men inn og ut av båsen i Oksval er fortsatt lite trivielt.  Ja, også er det veldig greit å komme seg fra Grorud til Sandvika, ikke fullt like greit å komme seg til Oksval.  Når vinteren kommer, og jeg har behov for elektrisitet samt mulighet til å komme meg ut på fjorden på dager uten sjøis, da er det flott å ha båtplass på Oksval.

Jeg sendte en mail til post@obh.no før fristen og ba om at plassen min skulle bli fremleid gjennom sommersesongen.  Det var noe uoppmerksomt av meg, epostadressen jeg sendte til er ikke i bruk - men den eksisterer, jeg fikk ikke noen bounce.  obh.no eies av båthavna, og mailhåndtering er delegert til Google.

Da jeg var nattevakt i september så la jeg merke til at plassen min var i bruk.  Jeg hadde glemte igjen fortøyningstauene ved båsen, de var borte - ergelig, men jeg hadde vel meg selv å takke, tenkte jeg.  Helt til jeg fikk faktura for båtplass sommersesongen.  Havnesjefen hevder å ikke ha fått mailen, siden den ble sendt til feil adresse.  Altså, dersom vi legger til grunn at han ikke har fått mailen min, så har han allikevel fremleid plassen min uten å informere meg om det, og uten å ta vare på fortøyningstauet mitt.  Jeg synes det er fint at ledig kapasitet blir benyttet, men jeg synes ikke det er greit uten at jeg blir informert eller spurt.

Når jeg så spør hvor jeg kan legge båten, får jeg beskjed om at jeg har glemt å si i fra om at jeg trengte vinterplass, og at det ikke er ledige plasser igjen.

Jeg har sett gjennom både foreningens vedtekter, bruksregler og "allminnelige vilkår", og det fremstår som temmelig klart at jeg som båtplasseier har en "eksklusiv rett til båtplass".  Det står ingenting om at jeg på eget initiativ må ta kontakt med havnesjef og fortelle at jeg fortsatt ønsker å ha båtplass i havna, eller at retten til båtplass er begrenset til sommersesongen.  Riktignok påpeker bruksreglene at det ansees som et "grovt brudd" å la en båtplass stå ubrukt - men dette kunne jo vært løst vha en enkel epost eller telefon fra havnesjefen.  I "beste" fall kan "grove brudd" på bruksregler eller vedtekter medføre eksklusjon.  De-facto er jeg jo nå ekskludert fra båthavna.  Selv som ekskludert har man rettigheter, bl.a. 30 dagers frist på å flytte båten, rett til å få vite om at man er ekskludert, samt rett til å anke vedtaket.

Standard praksis gjennom de siste årene er at havnesjefen har sendt ut mail og spurt hvem som ville ha vinterplass.  Jeg kan ikke se å ha fått en sånn mail i år - har du?  Det kan selvfølgelig være at den har blitt avvist som spam av mailserveren min eller ikke kommet frem av andre tekniske årsaker.

Erfaringen min er at e-post-kommunikasjonen er noe ujevn og at det lønner seg å ringe istedenfor.

I år fikk jeg ingen e-post om å bestille vinterhavn, men en om at sommersesongen regnes som avsluttet 30. september og at båter som lå i havna etter det vil bli ilagt avgift for vinterhavn. Den kom 28. september.

tobixen skrev for 2 timer siden:

Takk for all hjelp! 

Oppsummering så langt ... jeg har tilbud om plass på Son, det er det eneste jeg har fått så langt. 

Disse har ikke plass til meg:

• Oksval
  • Horten
  • Aker Brygge
  • Lagahølet

Mulige steder jeg ikke har kontaktet enda eller ikke fått svar fra enda:

• Padda
  • Dronningen
  • Holmen
  • Killingen
  • Vollen

Steder som jeg tror utgår, da jeg finner dem mindre attraktive enn Son (som vinterhavn):

• Lakseberget (for mye is, for nært motorveien)
  • Oscarsborg (fint sted, men lengre reisevei enn Son)
  • Vallø (lengre reisevei enn Son, dyrere togbilletter)
  • Vrengensundet (fint sted, men betydelig lengre reisevei enn Son - særlig med kollektiver, sikkert større risiko for is?)
  • Storsand (betydelig lengre kollektivreisevei enn til Son, med bil er det kanskje ekvivalent?)
  • Strömstad Spa (betydelig lengre enn til Son)

@dixie 27 takk for tips, men jeg tror plass på Son hele sesongen er et bedre alternativ enn midlertidig plass på Kongen

@Hulda ja, vi seiler fortsatt Solveig.  Denne sommerferien var vi nede i Amsterdam, ny rekord, men det ble kanskje litt for langt - vi fikk jo knapt tid til å bade på veien!

Ser du har storaksjon etter vinterhavn du kan høre på Malmøya slipp høre med Knut Arne på tlf 90192258 om han har plass i boblehavn.

Nå kommer sommeren?

45 minutes ago, PostIT said:

Har du vurdert Leangbukta? En dullion plasser der, og de hadde ledig bobler for litt siden.

Jeg minnes godt at folk i Leangbukta hadde panikk rett før påske for noen år siden pga issituasjonen.  Sammenlignet med de andre tilbudene jeg har fått, utgår Leangbukta :-)

Ingen som har noe positivt å si om Vollen?  Jeg ser det går rushtidsferge til Vollen, reisetid fra jobb er omtrent like lang med kollektiver, men det er to soner til Vollen og tre til Son.  Dersom ferga går gjennom hele vinteren må det jo også stort sett være muligheter for å komme seg ut med båt selv på kalde dager?

Edit: Dersom noen har noe negativt å si om Vollen eller Son, så vil jeg gjerne høre dét også? :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

tobixen skrev 3 minutter siden:

Ingen som har noe positivt å si om Vollen?  Jeg ser det går rushtidsferge til Vollen, reisetid fra jobb er omtrent like lang med kollektiver, men det er to soner til Vollen og tre til Son.  Dersom ferga går gjennom hele vinteren må det jo også stort sett være muligheter for å komme seg ut med båt selv på kalde dager?

Edit: Dersom noen har noe negativt å si om Vollen eller Son, så vil jeg gjerne høre dét også? :-)

har jo aldri vært i Vollen om vinteren, bare tatt båten dit noen ganger. men når det gjelder hurtigbåten så vær obs på at hvis det kommer is i fjorden så er ikke den bygd for is, da blir ruten innstilt og buss er alternativet.

Guest Avmønstret#
tobixen skrev for 3 timer siden:

Vollen starter vintersesongen 1. november, og skulle ha 1200 for båtplass frem til 1. november.  Det utgjør en prisforskjell på 3100 ifht Son - da blir det fort Son.  (skjønt, Son tar 2 kr/kWh for strøm, det er jo litt dyrt).

Om du blir medlem i Sarpsborg seilforening så får en ligge i båsene der om en vil om vinteren. Ikke boblehavn men ene nabobåten hadde propell sist vinter, som uansett var isfri ;-). Nytt og 100% stabilt el- anlegg og brygger. Prisen er nesten symbolsk... gir 1500,- for strøm og det samme for plassen, så 3000,- til sammen. Alltid ledige plasser der om vinteren. 

Håpløs plass om en reiser kollektivt tror jeg. Men veldig kjekt om en kjører og pleier å dra til Svinesund av og til, kun 10 minutter lengre å "svippe innom" og svenskehandle. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
tobixen skrev for 10 timer siden:

Hm, nå står jeg plutselig med tre tilbud og aner ikke hva jeg skal velge.

• Plass 11 på Son, kr 8000 (?)
  • Plass 118, pir 1 på Vallø, kr 9000
  • Plass 131 på Vollen, kr 9900

Hva tror publikum?

Jeg synes det er veldig greit å ikke ha båten for langt unna på vinteren, slik som i fjor, da det stadig kom en halvmeter snø, så er det langt fra Oslo til Son i mørket etter jobb for å sjekke/måke... Men det er nå hva man prioriterer.. ?

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...