Guest Avmønstret# Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Whiskey skrev 1 time siden: Jeg synes det er veldig greit å ikke ha båten for langt unna på vinteren, slik som i fjor, da det stadig kom en halvmeter snø, så er det langt fra Oslo til Son i mørket etter jobb for å sjekke/måke... Men det er nå hva man prioriterer.. ? Kom ingen snø på båten i fjor. En må bare langt nok syd ;-) (Grimsøy) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 7 hours ago, Whiskey said: Jeg synes det er veldig greit å ikke ha båten for langt unna på vinteren, slik som i fjor, da det stadig kom en halvmeter snø, så er det langt fra Oslo til Son i mørket etter jobb for å sjekke/måke... Men det er nå hva man prioriterer.. ? Effektiv reisetid fra jobb til Son, Oksval, Kambo og Vollen er ikke så veldig ulik, og på steder hvor det er vanskelig å komme seg til med kollektiver må man kanskje hjem og hente bil først. Billettprisen ergret meg imidlertid litt da jeg hadde båten på Kambo, det ligger jo utenfor Akershus dermed koster togbilletten ganske mye mer. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ben Sin Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Vi har forskjellige syn på hva som er langt. De siste årene har vi hatt mellom 200 og 250 km hver vei. I år ligger avstanden til å bli 444 kilometer. Hver vei........ Sitér dette innlegget Link to post
mils Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Nesbru - Øvre nes båtforening / Holmen yachtverft ? Fryser sjelden og man skrur i så fall på boblene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Frykt for hva som skjer med båten er overdrevet. Hulda ligger 10 mil unna der jeg bor. Hulda overvintret i Son for 3 vintre siden. En båtnabo parkerte båten, plukket av seilene i november. Reiste til en øy i Lofoten og kom tilbake slutten av mars. Havnesjefen og jeg holdt øye med båten. Ingenting skjedde. Behøvde ikke justere en eneste fortøyning. Strømmen funket hele vinteren. Ispropellene funket hele vinteren. Glatt på bryggene, havnefolkene strødde. Vannet funket hele vinteren. Det hele var totalt udramatisk og kjedelig. Over hode ingen grunn til å hause opp dommedagsteorier. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 (redigert) Jeg har ikke hørt mer fra Son eller fått noen endelig bekreftelse derfra. Nå har det imidlertid skjedd en annen utvikling her... Fruen ønsker at vi blir værende på Oksval, og har hatt mange telefonsamtaler med styreleder og havnesjef nå på Oksval, avtalen nå er at de skal lage en plass til meg, men at jeg skal betale for arbeidsinnsatsen. Premisset er at jeg har forsøkt å si i fra at jeg ikke ønsket å benytte plassen min i sommersesongen. Det kan imidlertid ta tid å få ordnet dette, så da blir det vel å ligge for anker i mellomtiden. Hadde det ikke vært for dette, så mener de at jeg ikke har noen rettigheter. Bruksreglene sier: Det tillates ikke at en plass ikke er i bruk. En plass skal enten være belagt med eierens båt eller fremleiet gjennom styret. Overtredelse av dette anses å være et vesentlig brudd på bruksreglene. Har man båten på Oksval må man altså for all del ikke dra på langtur uten å si i fra, da står man uten båtplass når man kommer tilbake (skal man lese bruksreglene som fanden leser bibelen kan man heller ikke dra på helgetur eller sommerferie, man må ha båten stående der hele tiden). Nå står det ikke noe om hva som skjer ved et "vesentlig brudd på bruksreglene", annet enn at det kan være grunnlag for eksklusjon fra foreningen. Selv da har man rettigheter, ikke minst rett til å få vite om det, man har en 30 dagers frist til å finne seg en annen båtplass, og man har ankemuligheter. I mine øyne er det ganske brutalt ta båtplassen fra en båtplasseier som har en "eksklusiv rett til båtplass" og kaste fortøyningstauene, uten engang å informere om dette, bare fordi båtplassen har stått ubrukt en stund. I tillegg til at båtplassen min er blitt fremleid uten mitt samtykke har de altså også fakturert full pris for bruk av båtplassen sommerstid. Dersom det er nå er mange lokale folk som trenger båtplasser kan jeg iofs forstå at det kan være ønskelig å presse ut en Oslomann - og for min del er det nok også egentlig like greit å ha båten på Son som på Oksval. Jeg benyttet forøvrig gjestehavna på Vollen i natt. Vollen er vel like ubeskyttet for hekkbølger fra store skip som Oksval; disse bølgene har såpass lang bølgelengde at de passerer bølgebryterene uten problemer, og forårsaker mye gynging i båten min. Jeg våknet opp noen ganger i natta pga båten stanget mot flytebrygga. Det virker ellers lettere å legge til på Vollen enn i Oksval; i Oksval kan det være en god del strøm i vannet. Det kan jo tenkes at jeg var heldig med vindretningen, det var mye vind i fjorden, men lite vind i havna. Når det er kraftig vind i Oksval og vindretningen står feil vei, så er det bare å glemme å forsøke å legge til der (eller dra derfra) uten hjelp. Redigert 10.Oktober.2018 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 10.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 44 minutes ago, Hulda said: Frykt for hva som skjer med båten er overdrevet. (...) Man kan ikke trekke konklusjon at det generelt er risikofritt å la båten ligge uten tilsyn på bakgrunn av anekdotiske bevis for at ting har gått bra tidligere. Det er en del ting som kan gå galt: Skroggjennomføring som brister, og plutselig stor vanninnstrømming i båten. Lite sannsynlig, men skjer av og til. Fullstendig havari kan bare unngås ved at noen som er i umiddelbar nærhet blir varslet eller finner ut av det, og har mulighet til å få begrenset vanninntaket, og man er avhengig av at noen (f.eks. redningsselskapet) kommer med kraftige lensepumper, samt få båten opp på land. Om båteier er en, tre eller ti timer unna båten er vel egentlig uvesentlig, her trengs rask handling, en båteier som ikke befinner seg i umiddelbar nærhet har ikke mulighet til å rykke ut. (Det er allikevel en fordel at båteier kan komme til når båten skal opp av vannet). Smålekkasjer under vannlinja som fører til at båten etterhvert synker. En tilsynstur annenhver uke vil ikke avdekke dette. Man er avhengig av at folk som befinner seg på brygga legger merke til at båten ligger tyngre enn normalt i vannet, eller at lensepumper går oftere enn normalt, samt kan varsle om dette. (Jeg la merke til en trebåt på Kambo hvor lensepumpen gikk svært ofte - og der var det jo ikke strøm på bryggene. Dessverre fikk jeg ikke varslet til noen om dette. Det kan være veldig smart å ha kontaktinformasjon godt synlig på utsiden av båten). Båt som ikke er vinterkonservert og trenger strøm for å holdes frostfri - strømtilførsel som ryker. Dersom stoppekranene er stengt, så skal ikke dette medføre risiko for at båten synker, men det kan jo allikevel bli høye kostnader, vannsystemer ryker fort og man kan også risikere frostsprengning pga stående saltvann i motorens kjølekrets. Her har man vanligvis noen timer på seg på å reagere, men bare dersom man får noe slags varsel på at strømmen er gått. Vanligvis vil jo feilen være på bryggesiden, og dersom man har gode båtnaboer eller en flink havnesjef vil man finne ut av slike problemer samt løse dem uten å involvere eier. Regnvannslekkasjer - fører normalt ikke til at båten synker, men dersom man ikke har jevnlige tilsynsturer kan det medføre problemer med fukt, råte og korrosjon. Lar man en båt stå utekket og ubenyttet over vinteren, er det stor sannsynlighet for at vann finner veien inn bl.a. pga frostsprengning. Båt som synker pga vekt fra is eller sne, evt en selvlensende båt hvor lensekanalen er frosset igjen eller gått tett av andre grunner. Cockpittelt eller kalesjer som ødelegges pga vekta fra sne. Dette avhenger av båttype og forebyggende tiltak. Eksternt web-kamera og "utrykning" av eieren etter arbeidstid er ofte tilstrekkelig. Fortøyninger som slites ut over tid. Her er det fint med tilsynsturer, men overvåkne naboer eller havnesjef er vel så effektivt. Uvær, og båt som ikke er godt nok fortøyd (eller båthavn som ikke er godt nok konstruert). Her kan det jo være en fordel å kunne ta turen ut og inspisere at alt er OK når værmeldingen sier at det skal bli ruskevær. Evt sove over i båten slik at man kan sette inn ekstra tiltak ved behov. Båt som er avhengig av at lensepumpene går for ikke å synke, og strømtilførsel som ryker. Jeg ville ikke forlatt en slik båt i lengre tid ... Sikkert mange andre ting? Ellers, en ting jeg stadig har erfart i diskusjoner her på forumet, forummedlemmene har svært ulike båter, har svært ulikt bruksmønster på båtene, så det som er sant for noen er ikke nødvendigvis sant for andre :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 (redigert) Om en ikke har båthavna/foreningen så og si rett utfor inngangsdøra og er litt fleksibel så ser i hvert fall ikke jeg noe problem med å bytte havn av og til. Møte nye folk og miljøer, oppdage nye plasser både på sjøen og på land nær båtplassen osv. En kan jo til og med oppdage at en har kommet til en bedre plass enn det en lå på før ;-) Er så mange havner og foreninger med ledige plasser nå, og har vært det i noen år, at det er en ypperlig anledning til å undersøke rundt litt. Selv er jeg ikke overvettes glad i "overregulerte" plasser. Så lenge jeg betaler for meg og ellers ikke ødelegger noe eller er til bry syns jeg selger av båtplass kan holde seg på to- tre båtlengders avstand og ikke være til bry for meg ;-) Når det er sagt, jeg leser alltid reglementet for den plassen jeg har og er "snill og grei", som en jo skal være. Blir svimmel bare av å lese det reglementet du er underlagt. En, bare en eneste "Narvestad" i styret da så er helvete løs for kundene. Tiden for å stå med lua i hånda og knekk i nakken ifht båthavner og båtforeninger i Oslofjorden er over. Leverer de ikke som de skal, bytt. Redigert 10.Oktober.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 (redigert) Ja, jeg likte litt Vollen - ingen spørsmål stilt, sendte søknadsskjema og noe senere fikk jeg plutselig innlogging til kundesystem, båtplass og faktura. Det var raskt og kompetent svar å få på epost også. I teorien så bør man få mer for pengene i demokratiske styrte båtforeninger. enn i kommersielle båthavner Gjennom dugnadsarbeid og vakter får man gjort ting effektivt og hyggelig, møtt hverandre, slipper å betale i bøtter og spann for profesjonelle tjenester pluss MVA, arbeidsgiveravgift, skatter, lønninger, etc. Alle kan mene noe og bli hørt om hva de vil ha fra en velfungerende båthavn. I praksis fungerer det sjeldent, det er alt for mange inaktive medlemmer som ikke har tid, lyst eller interesse til å engasjere seg, og man ender opp med et eneveldende styre og havnesjef som er immune mot kritikk og ikke lytter til medlemmene. Redigert 10.Oktober.2018 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 10.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 2 hours ago, tobixen said: I praksis fungerer det sjeldent, det er alt for mange inaktive medlemmer som ikke har tid, lyst eller interesse til å engasjere seg, og man ender opp med et eneveldende styre og havnesjef som er immune mot kritikk og ikke lytter til medlemmene. Apropos ... Kongelig Dansk Yachtklub har ansvaret for Tuborg havn i København, ihht kontrakt mellom Carlsberg og KDY. Her er det også et system med båtplasseierskap, hvor båtplassene ble solgt for så beløp mellom 239 kDKK og 985 kDKK. I tillegg betales sesongleie til KDY for vedlikehold og administrasjon; sesongleien varierer fra 8000 DKK til 35000 DKK. De årlige beløpene var jo relativt høye, men båtplasseierene tenkte ikke mer over det, de antok pengene gikk til slike ting som administrasjon, vedlikehold, gode forsikringer og avsetting av penger i et fond for større vedlikeholdsløft - men nei, pengene har KDY brukt til helt andre formål. Når havnen så blir skadet i storm og så skal renoveres for et stort beløp, finnes det ingen andre måter å dekke det inn på enn å skru opp årsleien. https://www.berlingske.dk/samfund/ondt-blod-i-tuborg-havn-nu-kan-jeg-godt-se-vi-blev-narret Sammenlignet med dette, så er det vel småpenger å regne både det jeg har betalt inn i innskudd i Oksval, sesongleien jeg må betale i tillegg, samt det jeg får av ekstrakostnader fordi de har fremleid plassen min :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gew77 Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Hei! Du kan høre med Sætre Marina, de legger denne uken ut flere utriggere for å utvide antall plasser, samt at de anlegger bobleanlegg. Ny eier her er: Rolf Aslak Hansen Mob: +47 48 11 48 48 Mener de har endel vinterplasser ledig enda. Om det er interessant kan du referere til meg (Geir Emil) om du kontakter han:) Vi ligger der både sommer og vinter og er veldig fornøyde. Er flere båter med båtboere der i vinter. Miljøet er veldig bra og vi holder et øye med hverandres båter Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Vrod Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Gew77 skrev for 9 timer siden: Hei! Du kan høre med Sætre Marina, de legger denne uken ut flere utriggere for å utvide antall plasser, samt at de anlegger bobleanlegg. Ny eier her er: Rolf Aslak Hansen Mob: +47 48 11 48 48 Mener de har endel vinterplasser ledig enda. Om det er interessant kan du referere til meg (Geir Emil) om du kontakter han:) Vi ligger der både sommer og vinter og er veldig fornøyde. Er flere båter med båtboere der i vinter. Miljøet er veldig bra og vi holder et øye med hverandres båter Det var ikke båtplass jeg lurte på, men hvordan går det med badeplattformen din? ? Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Nå har vel for lengst trådstarter funnet et sted han kan ligge etter at han surret med havnen der han hadde plass? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Lars H. skrev 11 minutter siden: Nå har vel for lengst trådstarter funnet et sted han kan ligge etter at han surret med havnen der han hadde plass? Nå, nå, akutt vett'du :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 (redigert) Forstår, han har vel ikke tenkt å surre rundt midtvinters i kuling og mørke rundt Havstensund denne vinteren som tidligere. Litt greit å komme på land også, Trudelutt skal på land i Son neste fredag, blæææ! Redigert 11.Oktober.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.