Jump to content

Edit History

Vaagen

Vaagen

AQAD41a som jeg vil tro du ser på, har 200 hk, men oppgis ofte å ha f.eks. 186 eller 191. Det stammer fra tiden hvor vi betalte hk-avgift i Norge, og der var aksept for å betale avgift på propellakseleffekt, og ikke veivakseleffekt.

 

Motoren finnes også som 41b osv. De senere hadde P til etternavn, og ble laget etter at de nye, større motorene (KAD42/43, 44, 300) kom på markedet.

a-motoren er den eldste, og forsåvidt en OK motor. De ryker ofte en del, spes. ved kaldstart. Trenger vedlikehold som alt annet, og som alt annet blir det gammelt. Påkostninger må påregnes. Ta med en dyktig mekaniker på befaring, så slipper du å kjøpe noe som trenger nye kjølere, nytt eksosbend osv osv med en gang.

 

Jeg er mer skeptisk til gammelt drev. Det mest vanlige på disse er vel 290DP. Min personlige erfaring er, at motoren holder, men at der er mye kluss med et gammelt drev.

Vaagen

Vaagen

AQAD41a som jeg vil tro du ser på, har 200 hk, men oppgis ofte å ha f.eks. 186 eller 191. Det stammer fra tiden hvor vi betalte hk-avgift i Norge, og der var aksept for å betale avgift på propellakseleffekt, og ikke veivakseleffekt.

 

Motoren finnes også som 41b osv. De senere hadde P til etternavn, og ble laget etter at de nye, større motorene (KAD42/43, 44, 300) kom på markedet.

a-motoren er den eldste, og forsåvidt en OK motor. De ryker ofte en del, spes. ved kaldstart. Trenger vedlikehold som alt annet, og som alt annet blir det gammelt. Påkostninger må påregnes. Ta med en dyktig mekaniker på befaring, så slipper du å kjøpe noe som trenger nye kjølere, nytt eksosbend osv osv med en gang.

 

Jeg er mer skeptisk til gammelt drev. Min personlige erfaring er, at motoren holder, men at der er mye kluss med et gammelt drev.



×
×
  • Create New...