Jump to content

Anbefale en god kartplotter app for android?

p10

Recommended Posts

Det er nå mange år siden den trofaste gps'n ble henvist til en mørk krok bakerst i et skap til fordel for en app på Androidtelefonen min. 

Etter at jeg tok båtførerprøven har jeg virkelig fått opp øynene for de mulighetene navigasjon til havs med sjøkart gir.

Med tanke på erfaringene fra bilnavigasjon tenker jeg at en god app vil gjøre jobben godt nok med tanke på at jeg ikke ferdes veldig langt eller spesielt fort. 

Jeg har bruk for noe som kan hjelpe meg å planlegge turer, plotte ruter, markere de gode fiskeplassene og gjerne gi meg en pekepinn på fart og kurs. 

Ser at det finnes mange slike apper, men jeg er interessert i brukererfaringer som kan hjelpe meg å styre utenom de mest håpløse appene! 

Guest Avmønstret#

Gulesider på sjøen, betalt versjon, tror det er under 200 i året. Gode kart, ruteplanlegging, egne punkt, tracking, AIS. Svært enkel i bruk. En perfekt "nybegynnerapp" som fungerer for alle ifht navigasjon. Kart for Norge og Sverige.

iSailor: Veldig proff men veldig enkelt grensesnitt, mer avansert, veldig gode kart, AIS og alle tenkelige funksjoner. Dyre kart og i bruk generelt, men veldig bra og profft. Kart for hele verden (?)

Opencpn: Avansert med masse funksjoner, kanskje den mest avanserte appen av alle. Moderat gode gratiskart for hele verden, billige og gode betalingskart Norge, Sverige og Danmark. For vanskelig i bruk for "nybegynnere" til at jeg vil anbefale det. 

Navionics: Bra med funksjoner men mangler AIS ifht Gulesider og iSailor. Billige kart over hele verden som jeg personlig ikke liker i det hele tatt ifht andre apper. Utdatert grensesnitt som er tungt i bruk. Stort pluss for planlegger på Web, dvs at du kan legge inn ruter på PC og så synker det med appen før du drar ut

----

Alle appene gjør det du ber om. Alle har kart som virker uten dekning. To av de har AIS. 

Hvis du er ny med dette vil jeg anbefale Gulesider på sjøen om du skal seile Norge/Sverige. At det er utrolig billig er en bonus. 

Om jeg skulle seilt Norge/Sverige/Danmark og trengte litt mer avanserte funksjoner ville jeg valgt iSailor eller Opencpn.

Om du skal seile jorda rundt eller noe vinner Navionics på pris. 

Pinkvin skrev 40 minutter siden:

Alle appene gjør det du ber om. Alle har kart som virker uten dekning. To av de har AIS. 

AIS? Har en mobil eller nettbrett innebygget AIS sender/mottaker? Nytt for meg. AIS- mottak via Internett fra MarineTrafic er jo bare leketøy.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
aileenll skrev 42 minutter siden:

Har brukt navionics på Android, kan brukes på brett og telefon samtidig.

Ang plattformer så er vel kanskje Opencpn den eneste appen som går på "alt". iPhone/pad, PC, Mac, androide brett- og telefon osv. 

Gulesider på sjøen går på iPhone og Androide. Jeg tipper de snart får ruteplanlegging fra PC via gulesider.

Navionics går på iPhone/padd og androde brett og telefon, og iSailor er vel tilsvarende. 

---

Så om en vil ha en "app" som går overalt er Opencpn tingen. 

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 6 minutter siden:

AIS? Har en mobil eller nettbrett innebygget AIS sender/mottaker? Nytt for meg. AIS- mottak via Internett fra MarineTrafic er jo bare leketøy.

Gulesider og iSailor har mulighet for å motta via nett. Enig i at AIS via nett ikke er til å stole på, men en mørk natt eller i tåka ville jeg heller hatt det enn å være uten. 

iSailor og Opencpn har mulighet til å motta AIS, eller andre signaler fra NMEA, både kablet og trådløst. i iSailor må en betale for å åpne for muligheten, i Opencpn er det gratis. 

Navionics kan ta i mot AIS via en tilleggsmodul fra Yachts AIS sin wifi variant, men det blir jo veldig dyrt da... 

--

Evt kan en koble sin AIS mottaker til en "Yakker" til ca 500,- og sende "ekte" AIS signaler via wifi. Da kan en få ekte AIS til brett/telefon/pc på Opencpn, evt på brett og telefon vha iSailor. 

Har du litt mer info om en "Yakker"?

Sitat

iSailor og Opencpn har mulighet til å motta AIS, eller andre signaler fra NMEA

Ja, jeg kjører AIS inn på en laptop med USB som kjører  Opencpn, det funker utmerket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

p10 skrev for 4 timer siden:

Jeg har bruk for noe som kan hjelpe meg å planlegge turer, plotte ruter, markere de gode fiskeplassene og gjerne gi meg en pekepinn på fart og kurs. 

Ser at det finnes mange slike apper, men jeg er interessert i brukererfaringer som kan hjelpe meg å styre utenom de mest håpløse appene! 

Opencpn er vel den beste du kan få og den er gratis. Kartene fra kartverket kan du kjøpe for vel 200kr fra o-charts.

På linken under kan du lese meir om programmet.

Opencpn for android

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Ang plattformer så er vel kanskje Opencpn den eneste appen som går på "alt". iPhone/pad, PC, Mac, androide brett- og telefon osv. 

OpenCPN går ikke på Ipad (hvis ikke noe skjedd det siste)

Du kan lure systemet, gjennom å kjøre OpenCPN på PC og sen speile PC-skjermen opp på din Ipad.

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev for 7 timer siden:

Har du litt mer info om en "Yakker"?

Ja, jeg kjører AIS inn på en laptop med USB som kjører  Opencpn, det funker utmerket.

Jeg har en tilsvarende løsning. AIS mottaker som går til PC via USB, så har jeg kjørt NMEA signalet ut til Wifi via "Yakker".

http://yakbitz.com/Yakker.aspx

Da får jeg kablet AIS til PC og trådløs til brett/telefon

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev for 2 timer siden:

OpenCPN går ikke på Ipad (hvis ikke noe skjedd det siste)

Du kan lure systemet, gjennom å kjøre OpenCPN på PC og sen speile PC-skjermen opp på din Ipad.

Riktig, beklager feilinfo. Men går veldig godt på androidebrettet til trådstarter. 

---

Men jeg syns installasjon, bruk osv av Opencpn er i overkant avansert og vanskelig. Så om trådstarter er fersk med apper for navigasjon ville jeg ikke først gått på Opencpn. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
  • 2 uker senere...
Pinkvin skrev On 9.10.2018 at 23.44:

Gulesider og iSailor har mulighet for å motta via nett. Enig i at AIS via nett ikke er til å stole på, men en mørk natt eller i tåka ville jeg heller hatt det enn å være uten. 

I tåka på vei fra Skagen rev til sørlandet, var jeg glad for mais, selv om det ikke er best! Så skip som jeg da kunne kalle opp, med Vhf og få bekreftelse på at de så meg på radaren. Bli enige om evt kursendring og vite at det var bevisthet om hverandre. Men Ais via Vhf står på lista over ønsket utstyr!

Aileen ll

Guest Avmønstret#

Om du har en ok VHF fra før så kan en lage en rimelig løsning for mottak av AIS:

https://shop.wegmatt.com/products/daisy-2-dual-channel-ais-receiver-with-nmea-0183

Mottaker med USB og NMEA uttak. Da kan du kjøre AIS på PC, og plotter. Om du vil være råflott og ha wifisone for AIS på brett og telefon så koster ikke det allverdens:

http://yakbitz.com/Yakker.aspx

Da har en mottaker for pc, plotter, brett og telefon. Og om en kommer unna tollen så klarer en det for under 1500,- 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...