Jump to content

Hva gjør dere med ferdigblandet overskuddbensin for sesongen?

RB1

Recommended Posts

Mst skrev for 1 time siden:

Har prøvd det på snøfreseren tidligere, men det virket som om han ikke likte det så godt. Var ujevn gange og lite drag hos meg. Var riktignok en Techumseh motor, men veit ikke om det har det noe å si da. Var din en gammel freser?

Var gammel fres ja. Var vel også Yamaha 1% bensin, så kanskje den bør tynnes. Merket ikke forskjell på den og ren bensin jeg hvertfall. 

Ida Marie III skrev for 7 timer siden:

..aldri noe problem så langt...

Inntil for et par år siden var jeg av samme oppfatning, men så FIKK jeg problemer. Og bensinen var det siste jeg tenkte på. Etter mye styr og plunder byttet jeg "for sikkerhetsskyld, bare for å ha gjort det, liksom.." til ny fersk bensin, og da ble motoren som ny igjen. Etter den erfaringen blander jeg nå alltid ut ny bensin til jollemotoren foran hver sesong (en 4hk Tohatsu til jolla på hytta, som i etterkant har gått som en klokke).

Men for min del er det kun små mengder det er snakk om, så ingen vits i å risikere enda en runde med feilsøk, surr og rør.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 8 timer siden:

Bruker det uten betenkeligheter til neste år...aldri noe problem så langt...

Har også gått bra for meg i alle år, helt til... var vel sommeren 2016, da var det virkelig game over. Fikk ikke start på påhengsmotor, byttet til alkylat og den går som ei kule, går sef også på vanlig blanding. Den gamle bensinen ble prøvd på hageredskaper men ga røyk, tungstart og i det hele tatt, den var blitt "dårlig". 

Må legges til at med 25ltr tank så er det ikke utenkelig at det ble årgangslanding med rester fra flere år tilbake ;-). Men lærdommen nå er å ha fersk blanding og ei kanne alkylat som "nødbensin" når jeg mistenker graps i forgasser osv. 

Pinkvin skrev 1 time siden:

Må legges til at med 25ltr tank så er det ikke utenkelig at det ble årgangslanding med rester fra flere år tilbake ;-). Men lærdommen nå er å ha fersk blanding og ei kanne alkylat som "nødbensin" når jeg mistenker graps i forgasser osv. 

Men rusk og rask, event vann i forgasseren har ingenting med aldreren på bensinen å gjøre... 

Renslighet når en fyller...Samt at tanker, lokk og slanger etc. har sin begrensete levetid. 

Men jeg har som regel ganske lite på tanken når den  settes vekk for vinteren, og da er det jo naturlig å fylle en opp igjen når våren kommer...?

Men som sagt, har praktisert det slik siden 60 tallet...aldri noe problem...

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 26 minutter siden:

Men rusk og rask, event vann i forgasseren har ingenting med aldreren på bensinen å gjøre... 

Som sagt, har gjort som deg i flere tiår uten problemer. Hatt den samme påhengsen i snart 15 år, en 4 hk Mariner og en 2 hk Yamaha, og aldri hatt problemer med noen av de.

Men nå virker det som to ting skjer. Det første er at ferdigblanda bensin legger mer drit igjen i forgasserene, nå må flottørbegeret osv tømmes før sesongslutt, det var ikke så nøye før. Glemmer jeg det nå så må jeg rense forgasser ved start av ny sesong. 

Det andre er at bensin som er lagret ferdigblanda over vinter rett og slett gir tungstartet motor, selv om forgasser osv er renset. Det gir en motor som går dårlig og fusker. Bytter til "fersk blanding" eller alkylat og de går som ei klokke. 

---

Men jeg ville ikke endret på din "prosedyre" så lenge den virker. Men vær forberedt på at det kan endre seg ;-). Jeg tror ett eller annet degraderes fortere i dagens bensin enn tidligere, "noe" som gjør at den får dårlig effekt. Kan det være innblanding av Etanol eller noe som har gitt endringen? Ikke vet jeg.. jeg tilpasser meg det jeg erfarer så går det greit. 

Pinkvin skrev 11 minutter siden:

---

Men jeg ville ikke endret på din "prosedyre" så lenge den virker. Men vær forberedt på at det kan endre seg ;-). Jeg tror ett eller annet degraderes fortere i dagens bensin enn tidligere, "noe" som gjør at den får dårlig effekt. Kan det være innblanding av Etanol eller noe som har gitt endringen? Ikke vet jeg.. jeg tilpasser meg det jeg erfarer så går det greit. 

Kan muligens være slik at etanol gir en slik effekt...men har aldri merket noe...

Men og kaste bensin pga den er 6 mnd gammel syns jeg er overkill...

Har fått forklart at det er etanol innholdet som begrenser levetiden ja, og det er av nyere dato. Såvidt jeg har forstått, kan dette kompenseres med tilsetning, og det får Etecn som står med full tank om vinteren. Men det er ikke oljeblandet. For Yamaha Vmax, tenker jeg det er bedre å flytte problemene til Briggs&stratton. Det begrenser seg nå til klipperen, da den nye fresen får bare ferskvare?

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Kan muligens være slik at etanol gir en slik effekt...men har aldri merket noe...

Men og kaste bensin pga den er 6 mnd gammel syns jeg er overkill...

Helt enig. Bensinen som køddet det til for meg var fra sesongen før, pluss antagelig innblandet en god del fra sesongen før der igjen. Så vi er vel fort på 2-3 år gammelt.

Kaster ikke årets rester nei, men har redusert mengden vesentlig nå som jeg har erfart at det ikke kan lagres som god vin ;-) Så målet blir å gå mot 0 ltr bensin på tanken til påhengsen når sesongen er over. Og fireliteren med bensin som jeg pleier å ha stående som nødreserve vil bli byttet ut med en kanne alkylat.

---

Med fare for å spore litt av. Den tiliteren med diesel som "alltid" har stått i båten som nødreserve. Er det bare å hive på tanken eller hive på fyllinga? Må jeg bytte ut innholdet regelmessig?

Det har vært noen ganger jeg har kjørt med lavere nivå på tanken enn jeg liker og jeg har tenkt at jeg kan toppe tanken ørlite med den kanna, men så er jeg redd for at dieselen på den "har blitt gammal". Er det bare tull eller? Har sikkert stått på kanna i snart ti år ;-) 

Enda gången jag haft problem med ett år gammal bensin är i en motorsåg.

Den låg i ett svart hus som blev mycket varmt (40+) i solen.

Efter ett år var det som var kvar av bensinen trög som olivolja, och motorn gick inte alls.  Ny bensin och inga problem.

Så länge bensinen ligger i en nästan full dunk som är väl försluten och inte i solen tror jag inte det spelar någon roll vare sig det är etanol eller ej.  Bara att köra nästa säsong!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...