Dogthree
Hej, jag undrar om det är någon som vet och har synpunkter...
Jag har en Fjordling 17 sedan tidigare men tänker på att skaffa en större båt. Jag tittar på Windy 7800 och 8000. Kan någon säga vad det är för skillnad på dessa två? Jag vet, att 8000 har dörr på toaletten, och det verkar trevligt. Men jag tänker mest på skroven, är de väldigt lika? Jag söker någonting som kan klara helt öppet vatten över Östersjön (Öland till Gdansk t.ex.) och jag tycker att om man i Norge kör dessa båtar ute på Atlanten borde de duga i Sverige också...Linge påstås ha varit väldigt nöjd med 7800 och jag kan inte se skillnad på 7800 och 8000 men jag vet inte om de är samma skrov eller om 7800 är bättre i sjö. Jag tror att 7500 och 7800 är samma...?
En annan fråga är hur fort man vågar köra med en Windy. Min Fjordling har en 250hk Optimax (den sitter väldigt djupt i vattet, ha ha). Den blir vinglig över 50 knop men jag har varit uppe i 61 knop. Jag tror den går 70 men måste förstärka akterspegeln innan jag vågar köra fullt...
Jag hade tänkt ungefär 850 hk i en Windy 8000.... (2X General Motors L86). Låter det helt knasigt? (Det är klart att det låter knasigt men låter det idiotiskt knasigt?) Jag har sett Windy 8000 med dubbla järnåttor så vikten borde inte vara problem, utan bara stabiliteten på skrovet i riktigt höga farter. Om en Fjordling klarar 50 knop borde en 8000 som väger 3ggr så mycket klara 50x(3^(1/3)) eller ungefär 72 knop. Men skrovet kanske inte är starkt nog. Kanske prova och se? Hur fort har någon kört med Windy 7800 och 8000?