Jump to content

Targabøyle til seilbåt. Hvem kan levere?

TICORA

Recommended Posts

Jeg var også på jakt etter targabøyle for et år eller to siden. Konkluderte med at det måtte skreddersys for å få det som jeg ville, fordi det finnes lite ferdig på markedet som er såpass generisk at det passer flere båtmodeller. Sendte mail med tegninger til et par produsenter, men hørte ikke tilbake fra noen av dem...

Hvis du får til noe så er jeg interessert i å høre detaljene om hvem/hva/hvor. Kanskje vi kan få til en dobbeltbestilling, hvis de andre deleierne av vår båt er enige.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ett lokalt verksted som er flinke til å sveise syrefast? Har sett en bra targabøyle der eier bare leverte tegninger og fikk det tilbake helt riktig. Krever at du selv dimmensjonerer og måler nøyaktig inkludert vinkler på festepunktene. Tror dette er vanskelig å få demonterbart. Bør være veldig solid, selv på så stor båt hender det at store vannmasser treffer når en er på havet i uvær. Og solsellepaneler er store.

pacuare skrev 1 minutt siden:

Ett lokalt verksted som er flinke til å sveise syrefast? Har sett en bra targabøyle der eier bare leverte tegninger og fikk det tilbake helt riktig. Krever at du selv dimmensjonerer og måler nøyaktig inkludert vinkler på festepunktene. Tror dette er vanskelig å få demonterbart. Bør være veldig solid, selv på så stor båt hender det at store vannmasser treffer når en er på havet i uvær. Og solsellepaneler er store.

Ja, det er en løsning selvfølgelig som er vurdert. Så imdlertid en tilsvarende båt som jeg har i St. Lucia etter ARC'en i fjor som hadde flott bøyle han kunne ta av. Dette var en amerikaner som var så sur og gretten av en eller annen grunn så jeg gadd ikke snakke så mye med han. 

TICORA skrev for 2 timer siden:

Egentlig litt rart da det jo er mange båter der ute med bøyle på. Se på SY Major Tom på Youtube. De monterer veldig enkelt en bøyle op Hallberg Rassy.

Skal gi beskjed hvis jeg finner noen brukbare:-).

TICORA.....S/Y Major Tom er en Najad 391

Etter litt fundering/skisser....kom jeg fram til att jeg også ønsket en targa, som enkelt kunne felles bakover, dersom behov oppstod for å komme inn med båten under tak, eller landtransport på veg.

så bakre røren går ned til ett hengslet feste på akterspeilet.....de fremre sitter boltet i ett feste i dekk (festet i dekk, med gjennomgående bolt og mutter på undersiden) jeg fikk hjelp til sveisearb.av en kompis på Orust

Kabler går inn gjennom akterspeilet vid det hengslede festet...så targan kan felles uten att koble loss en masse kabler.

targan er utført i 40mm tykkveggig rør, for att det skall vare stabilt, jeg ville ikke ha ´skrå-stag’

Jeg har også en liten kran-arm til påhengsmotorn, som følger targans form....der måtte jeg bare ha ett litet skråstag.

en gammal bilde, nå er targan komplettert med radar-feste også......men litt prinsippen

2010-07-31_104237.jpg

S/Y Gunga Din

i en eller annen prosjekttråd her inne er det en som kjøper en targabøyle og modifiserer den til å passe til sin båt. Hvis du skal ha glassfiber er det absolutt det billigste. Hvis du skal ha stål ville jeg nok gjort som foreslått over - tatt nøyaktige mål og levert til en sveiser.

Enkel måte å ta den av og på kan sikkert ordnes med en spennende festemekanisme, men en targabøyle som er like bred som båten er jo ikke bare å stue vekk.

Guest Avmønstret#

Jeg har en som er laget av kalesjebøyler. Nå er vel ikke utførelsen hos oss den mest estetiske ;-) Men den har holdt et par solcellepanel og noen antenner i snart 15 år i Norge, Middelhavet osv. Den er ikke stiv/sterk nok til at jeg ville montert radar eller mølle på den. 

Når jeg skal opp med traverskran løsner jeg akterstaget og et par skruer så kan jeg vippe hele stasen frem i cockpit. 

Under vanlig seilas så gir panelene skygge og ly i regn når jeg står å styrer. Og vi pleier å ha fiskestenger osv hengende under der for å ha det lett tilgjengelig. 

Panelene er festet på et par "rammer" så jeg kan vippe de fremover om sola kommer fra baugen. I vanlig "hvilestilling" heller de litt bakover. Jeg har fjernet den funksjonen og festet de permanent siden jeg uansett aldri drev å vippet på panelene. 

Jeg har satt på ett par stag for å stive den opp siden dette bildet er tatt, men prinsippet er det samme. 

1335563368_Targa1.JPG.81debfdbf7086045ac0363d4e990f49e.JPG

Og vippet frem for løft på land (Ja, det er stygt med ett gammel og ett nyere panel. Vurderer å kle "toppen" av bøyla i seilduk og få to semifleksible i stedet, men det er ikke høyt oppe på prioriteringslista iom at det fungerer som det er): 

targa.jpg.228816ecdfc28973b959e8ccfb64a932.jpg

En løsning a la dette er enkel og rimelig og noen de fleste vil klare å lage selv, men dekker ikke alle behov, og garantert ikke "pen" nok for alle. Og ville de tåle sjø som brekker over... neppe, men den tåler mye vind, for det har den fått smake i løpet av de 15 årene. 

Og det er faktisk litt greit at det er "bøyler" for alt av "bøylegreier", fester og deler er lett å få tak i. 

http://www.atlantictowers.com/products_sail.php

Desse produserer targabøyler.

Men det er i USA så det er verken billig eller enkelt å få tak i.

Det var ein kar som hadde slike til salgs på finn. Prøvde å kjøpe ein av han, men etter mykkje mailer fram og tilbake, og etter lang tid så fekk eg aldri noko targabøyle. Heldigvis hadde eg ikkje forhandsbetalt.

Eg kom fram til at dette var best å få nokon til å sveise saman til min båt. Då blir det jallfall finast. Dei ferdig produserte blir litt firkanta, og eg synest det er finast når ein får ein fin avrunda bue på toppen.

Men skal ein få det gjort i norge så blir det ikkje billig.

Om du skal på langtur, så er det sikkert billigast å få den laget i eit anna land med relativt billig arbeidskraft, sjølv om det er selfølgelig godt med alt som er gjort før turen.

Det var jallfall det eg kom fram til når eg jakta på ein bøyle til min Bavaria 42.  

Redigert av Steini (see edit history)
Steini skrev 1 time siden:

Eg kom fram til at dette var best å få nokon til å sveise saman til min båt. Då blir det jallfall finast. Dei ferdig produserte blir litt firkanta, og eg synest det er finast når ein får ein fin avrunda bue på toppen.

Det tykker jeg også, min targa følger samme bue på toppen som doghouset har.

de bakre røren, som starter på akterspeilet går rett opp, parallellt med pushpit, for att sen følge akterspeilets vinkel, så att de harmonierer 

S/Y Gunga Din

Har sett noen båter som har to stk Scanstrut radarmaster akter, da kan man få plass til radar, solcellepaneler og mye annet på en grei måte uten å bygge noe solid i stål. Så lenge man ikke tenker henge opp jolle vil dette trolig være en solid nok løsning for de fleste.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...