Sjøbliss Startet 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2018 Jeg var i tvil om jeg skulle konvertere fra racing til selvpolerende bunnstoff men etter denne sommeren er det ingen grunn til det ? Båten er kjørt 60timer i sommer, bare noen få i plan. Hempel racing SeaJet drevspray Propellene er bare polerte, ikke behandlet ellers. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
GunR Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Er dette rett opp fra sjøen, eller har du brukt høyttrykkspyler? Må man legge på ny racing bunnsmøring hvert år? Den er vel vanskelig å få av? Det ser jo veldig bra ut. Drevspray kan jeg vel bruke både på drev og propellere? Jeg har aul- propeller. De kan jo ikke proleres som dine i stål., Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 bruker Hempel racing både på Askeladden og båten til sønnen! funker veldig bra, men smører ikke hvert år. flekker og tar vannlinja. Har aldri vært groe eller rur. Har brukt selvpolerende på andre båter og erfart at det til slutt blir for mange lag på.. kommer ikke til å bruke noe annet enn hardt racing bunnstoff! passer på så det ikke blir for mye. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
GunR Svart 11.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Hmm.. Jeg skal iallfall vurdere dette til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2018 Dette er rett opp fra sjøen ja. Nei må ikke legge ny hvert år om det ikke er slitt bort. Skal du legge nytt må du pusse litt over. Jeg pussa hele bunnen i fjor og la på dette. Nå i år er det flekking som gjelder. @-morten- hva er erfaring med flekking og vannlinje. Må det pusses eller smører du bare rett på? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Billa Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Oppnår dere bedre marsjfart ved gitt turtall med Racing kontra selvpolerende bunnstoff? Erfaringer? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
-morten- Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 7 hours ago, Sjøbliss said: Dette er rett opp fra sjøen ja. Nei må ikke legge ny hvert år om det ikke er slitt bort. Skal du legge nytt må du pusse litt over. Jeg pussa hele bunnen i fjor og la på dette. Nå i år er det flekking som gjelder. @-morten- hva er erfaring med flekking og vannlinje. Må det pusses eller smører du bare rett på? Bunnstoffet ser helt fint ut etter en sessong, det er et lite brunt algelag som ikke går helt bort ved høytrykkspyling, som kommer frem etter tørking. Det hender jeg drar over med sandpapir når jeg skal stoffe hele skroget. men annenhvert år. hvert år frisker jeg opp ved vannlinjen og på hekken. det hefter bra uten pussing også har jeg erfart både på min båt og sønnens båt. I år var det veldig kaldt i sjøen på forsommeren på Trøndelagskysten så det har vært under middels med groe. om jeg ser flekker og sår stoffer jeg lett over det. Jeg tror fartten på en planende båt er marginal. men på et deplassementskrog eller seilbåt tror jeg det har mer for seg med hardt bunnstoff. Det finnes jo et nytt og spennende stoff fra Hempel som er siliconbasert. Hadde vært spennende å prøvd på sønnens båt en gang. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjøbliss Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Takk ? jeg brukte som nevnt en pussemaskin sist, men det holder kanskje å dra over med litt grovt papir? Jeg skal ta en titt på bunnen lørdag. Båten er nå høytrykksspylt så må fjerne tur og vaske over. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
02Henning Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Det er muligens ikke direkte relevant for hardt versus selvpolerende bunnstoff, men jeg har aldri opplevd så lite groer på båten som i år. Båten ligger i Gandsfjorden ved Sandnes, bruker samme selvpolerende stoff som alltid og omtrent samme bruksmodi (på sjøen mellom 1. mai og høstferien, ~100 timer hvorav kanskje 1/3 er i området 30-35 knop). Ved opptak i helgen var det bare såvidt litt brun algevekst i vannlinjen og på ubehandlede deler av trimflaps og nedre del av motorbrakett. I fjor var det vesentlig mye mer, inkludert en del rur. Dette er selvsagt fint for oss med båt når det gjelder stell og vedlikehold, men også skummelt hvis det sier noe om vekstforholdene i sjøen generelt? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 -morten- skrev for 10 timer siden: bruker Hempel racing både på Askeladden og båten til sønnen! funker veldig bra, men smører ikke hvert år. flekker og tar vannlinja. Har aldri vært groe eller rur. Har brukt selvpolerende på andre båter og erfart at det til slutt blir for mange lag på.. kommer ikke til å bruke noe annet enn hardt racing bunnstoff! passer på så det ikke blir for mye. Jeg gjør som deg, ønsker ikke bygge lag. Men hvorfor ikke gjøre det med selvpolerende? Den slites jo vekk, litt og litt.. Det er alfa omega hvor båten ligger i havn, fremfor om stoffet heter; Hempel, Jotun, SeaJet er min erfaring :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
-morten- Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Synes ganske enkelt det er mye lettere å påføre hardt bunnstoff fra Hempel enn selvpolerende.. mer kliss etter min mening. Hadde selvpolerende før i mange år, men så ikke noe fordeler med det egentlig., men da smurte jeg for ofte og det ble så mange lag.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 -morten- skrev 6 minutter siden: Hadde selvpolerende før i mange år, men så ikke noe fordeler med det egentlig., men da smurte jeg for ofte og det ble så mange lag.. Det er her feilen ligger. Selvpolerende bunnstoff er effektivt så lenge det er stoff igjen. Så ikke smør før laget begynner å bli veldig tynt. Og da snakker vi ikke om annethvert år, snarere 5-8 år... Hardt bunnstoff slites ikke, her forsvinner kun virkestoffet. Så her snakker vi virkelig om å bygge opp lag! Med mindre man sliper helt ned for hvert strøk da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bidevind Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 17 hours ago, Sjøbliss said: Hempel racing SeaJet drevspray Propellene er bare polerte, ikke behandlet ellers. Hei Jeg gjorde motsatt, SeaJet bunnstoff på skrog og propellblad og "annerkjentmerke" drevspray, Neste år skal jeg forsøke SeaJet drevspray Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Ser ut som seajet er saker! :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
-morten- Svart 12.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 ang type bunstoff er det veldig avhengi av hvile forhold man har lokalt der båten ligger mest! Jeg er veldig fornøyd med Hempel racing.. andre plasser kan det være andre stoff som passer bedre.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjøbliss Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2018 Han som høyttrykksspylte båten var veldig glad i hardt bunnstoff. Som han sa var det mye tryggere og mer miljøvennlig, dersom det samtidig virker bra så er jeg fornøyd! Dersom det er mest havneavhengig så funka denne komboen bra i Leangbukta! :P Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.