Jump to content

Trallverk - kun teak som duger?

Stekepanne

Recommended Posts

Hallo,

Et av vinterens prosjekter blir å lage såkalt Trallverk på badene i båten. Dette er da den klassiske "gulvmatta" av trespiler.

For at den skal passe inn med resten av treverket på badet må den ha den vanlige gyldne lakka teak fargen.

Som alle her er kjent med, er ikke teak et billig produkt, men ansees som det eneste som duger i båter. Stemmer dette?

Hva med kebony med teak-beis? Noe annet som kan fungere?

Hva slags treverk ville dere brukt?

Jeg har ingen problemer med å kjøpe f.eks 2x4" og få ned i den størrelsen jeg selv ønsker.

For ordens skyld kan jeg legge ved denne: http://www.batmagasinet.no/artikkel/enkelt-pent-og-rimelig og nevne at disse "baderomsmattene" er tilnærmet umulig å få tak i.

Hvor holder du til hen i landet? Det lille du trenger av teak trenger ikke koste all verden. Kan anbefale Rune Anvik og firmaet Treimport på Sola ved Stavanger, han har teak av grei kvalitet.

Ønsker du utførelsen lakkert teak kan nok trallverket bli en smule glatt. Da ville jeg gjerne heller ha gått for ubehandlet teak eller behandlet med en form for teaksealer for å beholde fargen.

Det finnes flere tresorter som kan fungere som trallverk, men fordelen med teak er at den er rimelig stabil i fohold til å bli fuktig og tørke opp igjen (forutsatt at materialen er kantskåren) og at teak er feit og motstandsdyktig/holdbar med tanke på fuktige forhold.

Har ikke handlet hos dem selv, men har ved flere anledninger hørt folk anbefale Billingstad Trelast når det gjelder litt spesielle materialer. De holder til rett vest for Oslo i følge kartet, men har som sagt ikke vært der selv, du er nok en del mer lokalkjent enn meg:wink: 

Hvis ikke har Biltema også noe teak i de største filialene.

Kan være greit å plukke ut teaken selv slik at du kan få material som holder høyest mulig kvalitet. Man skulle gjerne tro Biltema kun leverer oppfyringsved, men selv der kan du finne riktig fine plank med teak. Det er en fordel om materialen er mest mulig kantskåret, altså at årringene står  tilnærmet på høykant når bordet ligger flatt. Mer stabilt virke, stivere og penere visuelt sett. Det er også en fordel at årringbredden ikke overstiger 4mm (tettere årringer = sterkere og mer holdbar material, inntil en viss grad).

Blir det ferdig høvlede teakbord/lister blir prisen høyere enn å kjøpe uhøvlede bord, men du ser jo hva du får tak i. Fordelen med ferdig høvlede bord er mindre arbeid for din del, men det koster dessverre:cryin:

Har du sak for å klyve på kan et par gamle teak ytterdører gjøre nytten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

PostIT skrev for 6 timer siden:

@Hakkannen : Hvis du ser på linken i første post, hvordan tror du de er behandlet? Jeg er ute etter samme farge og utseende.

Ut fra bildene kan det se ut som de er tilnærmet ubehandlet, kanskje vokset og mørknet noe med lys (bildene kommer ikke skikkelig fram på skjermen min, så vanskelig å si 100% sikkert). Enkelte møbelprodusenter behandler teak med en lite fargende voks, altså en voks som ikke mørkner teaken noe særlig. Det finnes også oljer som gjør dette, typisk vannløselige kjøkkenbenkoljer og lignende. Bakdelen med å vokse eller olje er at du kan risikere en noe glattere overflate. Fordelen er at du beholder den nyskjærte teakfargen noe lenger. 

Hakkannen skrev for 17 timer siden:

Har ikke handlet hos dem selv, men har ved flere anledninger hørt folk anbefale Billingstad Trelast når det gjelder litt spesielle materialer. De holder til rett vest for Oslo i følge kartet, men har som sagt ikke vært der selv, du er nok en del mer lokalkjent enn meg:wink: 

Hvis ikke har Biltema også noe teak i de største filialene.

Kan være greit å plukke ut teaken selv slik at du kan få material som holder høyest mulig kvalitet. Man skulle gjerne tro Biltema kun leverer oppfyringsved, men selv der kan du finne riktig fine plank med teak. Det er en fordel om materialen er mest mulig kantskåret, altså at årringene står  tilnærmet på høykant når bordet ligger flatt. Mer stabilt virke, stivere og penere visuelt sett. Det er også en fordel at årringbredden ikke overstiger 4mm (tettere årringer = sterkere og mer holdbar material, inntil en viss grad).

Blir det ferdig høvlede teakbord/lister blir prisen høyere enn å kjøpe uhøvlede bord, men du ser jo hva du får tak i. Fordelen med ferdig høvlede bord er mindre arbeid for din del, men det koster dessverre:cryin:

Unders på om ikke Teaken er sterkere når avstanden mellom årringene er størst mulig.

Teaken er en ringporet tresort. En gang i året dannes det celler som står for næringstilførselen. Når du ser teaken fra enden så vil en se porer som er som nålestikk. dette er svake celler.  Hos oss skjer det om våren. Vet ikke når det skjer i jungelen. Cellene i mellom ringene er sterke byggeceller. Eik og ask har samme egenskap.

Tobiasitårnet skrev for 1 time siden:

Unders på om ikke Teaken er sterkere når avstanden mellom årringene er størst mulig.

Teaken er en ringporet tresort.

Som jeg skrev; «inntil en viss grad»:wink:

Det skal godt gjøres å finne plantasjeteak med tettere årringbredde enn et par mm, hvis man da ikke kommer over noe gammelt fra før plantasjenes tid, og da er det også andre faktorer som spiller inn. Så ja, bør helst ikke bli alt for tettvokst heller, enig der. 

Var mer som et generelt råd når man skal plukke ut teak selv, for går man for teakmaterial med større årringbredde enn 5-6mm vil styrken kunne avta igjen. Min erfaring er at teak med opp mot 4mm årringbredde, men ikke så mye over, vanligvis er greit for det som er i handelen i dag (styrken henger også sammen med kvaliteten på vekstforholdene). Teak er mer et semi-ringporet treslag i forhold til de mer rene ringporede treslagene ask og eik, dermed vil ikke størst mulig årringbredde i samme grad være en styrkende faktor. For de to siste vil vanligvis styrken være høyere med større åringbredde, men også denne veien inntil en viss grad.

Meeen, av jord er det kommet. Det gjelder også plantasjeteak. Annen teak, skåret nå, er kriminelt. Gamle teakdører og vinduer er tingen, hvis du skal ha teak som duger. Sandøy Båtdekk selger også gode alternativer. Å bruke regnskogteak er like dumt som å drite i det lokale vanntårnet. Eller faktisk værre. Vi vet for mye. 

Ikke vær en brønnpisser.

Hakkannen skrev for 17 timer siden:

Som jeg skrev; «inntil en viss grad»:wink:

Det skal godt gjøres å finne plantasjeteak med tettere årringbredde enn et par mm, hvis man da ikke kommer over noe gammelt fra før plantasjenes tid, og da er det også andre faktorer som spiller inn. Så ja, bør helst ikke bli alt for tettvokst heller, enig der. 

Var mer som et generelt råd når man skal plukke ut teak selv, for går man for teakmaterial med større årringbredde enn 5-6mm vil styrken kunne avta igjen. Min erfaring er at teak med opp mot 4mm årringbredde, men ikke så mye over, vanligvis er greit for det som er i handelen i dag (styrken henger også sammen med kvaliteten på vekstforholdene). Teak er mer et semi-ringporet treslag i forhold til de mer rene ringporede treslagene ask og eik, dermed vil ikke størst mulig årringbredde i samme grad være en styrkende faktor. For de to siste vil vanligvis styrken være høyere med større åringbredde, men også denne veien inntil en viss grad.

Flott tilbakemelding.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...