Jump to content

Edit History

FerskSjøulk

FerskSjøulk

Komodo skrev On 2.11.2018 at 21.28:

Da har du ikke hørt skikkelig etter. Hvis du har kompetanse på dykking bør du også vite at lungesprengning er en mye større risiko under den slags aktivitet enn drukning. Dessuten, det er nok en del flere 40-50 åringer som ferdes på sjøen og således er i risikosonen for å ramle overbord og drukne, enn antallet som driver og skraper båter for rur. 

Vis hele sitatet  

Ja, vil påstå jeg har god kompetanse på dykking. Å hevde at lungesprengning er et reelt problem vitner om liten erfaring. I teorien, ja. Men i praksis er det nemlig både unatrulig å holde pusten ved flaskedykking og det er fysisk vanskelig å holde igjen luft som ekspanderer.

Dessuten, ikke bare foregår all dykkeropplæring på grunt vann, men alle dykk dypere enn fem meter skal ved oppstigning inneholde en safety stop noen meter under overflaten, vanlig er 5 minutter ved 5 meter. Med all tiden nybegynnere og erfarne dykkere da oppholder seg på 0-5 meter ville dykking vært en mye større risiko enn det faktisk er - dersom lungesprengning hadde vært en så reell fare som du sier.

I resten av verden er det også helt vanlig for dykkere å ta slike oppdrag. For 5000 gjør jeg gjerne en slik jobb, jeg.

FerskSjøulk

FerskSjøulk

Komodo skrev On 2.11.2018 at 21.28:

Da har du ikke hørt skikkelig etter. Hvis du har kompetanse på dykking bør du også vite at lungesprengning er en mye større risiko under den slags aktivitet enn drukning. Dessuten, det er nok en del flere 40-50 åringer som ferdes på sjøen og således er i risikosonen for å ramle overbord og drukne, enn antallet som driver og skraper båter for rur. 

Vis hele sitatet  

Ja, vil påstå jeg har god kompetanse på dykking. Å hevde at lungesprengning er et reelt problem vitner om liten erfaring. I teorien, ja. Men i praksis er det nemlig både unatrulig å holde pusten ved flaskedykking og det er fysisk vanskelig å holde igjen luft som ekspanderer.

Dessuten, ikke bare foregår all dykkeropplæring på grunt vann, men alle dykk dypere enn fem meter skal ved oppstigning inneholde en safety stop noen meter under overflaten. Med all tiden nybegynnere og erfarne dykkere da oppholder seg på 0-5 meter ville dykking vært en mye større risiko enn det faktisk er - dersom lungesprengning hadde vært en så reell fare som du sier.

I resten av verden er det også helt vanlig for dykkere å ta slike oppdrag. For 5000 gjør jeg gjerne en slik jobb, jeg.

• Create New...