Jump to content

Edit History

Ibiza24

Ibiza24

Dette er akkurat samme bruken som jeg nå har hatt med vår Ibiza 24 i snart 4 år. Jeg prioriterte å ha mye Ah i forhold til separat start/forbruk. Ser ikke poenget med eget startbatteri på båten din med din bruk. Det er etter min mening bare å drasse på eksta vekt som du egentlig aldri har behov for. Jeg har i min båt satt inn 2 stk. AGM batterier som er koplet i parallell og som gir meg en 200Ah batteribank for både start og forbruk. Da slipper jeg skillerele og har dobbel kapasistet når det gjelder Ah i forhold til et oppsett med separat start/forbruk. Jeg har i tillegg innstallert en batterimonitor slik at jeg til enhver tid har kontroll på hvor mange % med Ah som er igjen på "tanken". Denne har også alarm hvor du kan spesifisere en nedre grense på antall prosent med Ah igjen på "tanken". Jeg har aldri gått under 60% kapasitet selv etter 2 netter med køleskap, lading av iPader, stereo, etc.

Du trenger ikke noen stor lader for dette. Jeg har en Defa 7A lader som er mer en stor nok til akkurat denne bruken. Landstrøm hadde jeg ikke engang vurdert om jeg var deg så sant du ikke skal bruke båten til å bo i lengre perioder og ligge mye i gjestehavner.

Ibiza24

Ibiza24

Dette er akkurat samme bruken som jeg nå har hatt med vår Ibiza 24 i snart 4 år. Jeg prioriterte å ha mye Ah i forhold til separat start/forbruk. Ser ikke poenget med eget startbatteri på båten din med din bruk. Det er etter min mening bare å drasse på eksta vekt som du egentlig aldri har behov for. Jeg har i min båt satt inn 2 stk. AGM batterier som er koplet i parallell og som gir meg en 200Ah batteribank for både start og forbruk. Da slipper seg skillerele og har dobbel kapasistet når det gjelder Ah i forhold til et oppsett med separat start/forbruk. Jeg har i tillegg innstallert en batterimonitor slik at jeg til enhver tid har kontroll på hvor mange % med Ah som er igjen på "tanken". Denne har også alarm hvor du kan spesifisere en nedre grense på antall prosent med Ah igjen på "tanken". Jeg har aldri gått under 60% kapasitet selv etter 2 netter med køleskap, lading av iPader, stereo, etc.

Du trenger ikke noen stor lader for dette. Jeg har en Defa 7A lader som er mer en stor nok til akkurat denne bruken. Landstrøm hadde jeg ikke engang vurdert om jeg var deg så sant du ikke skal bruke båten til å bo i lengre perioder og ligge mye i gjestehavner.

• Create New...