Ibiza24
26 minutes ago, index said:Jeg ville så absolutt hatt et separate startbatteri. Det å ligge I uthavn uten å få start på motor på grunn av litt overdrevet strømforbruk unner jeg ikke noen. Startbatereiet trenger vanligvis ikke være så stort, men bør være fulladet til enhver tid. Så kan heller forbruk leve sitt eget liv...
Jeg ser absolutt poenget ditt og er man usikker på strømforbruket og har begrenset med strøm i båten så for all del. Dette betyr at med et oppsett med 2 batterier så har man altså bare 1 batteri til forbruk og da har man en klar begrensning for hvor mye strøm man kan bruke, altså trådstarter sin bekymring innledningsvis. Dersom man har mulighet til å sette inn 3 batterier så case closed, da går man for 1 start og 2 forbruk. Det er jeg helt enig i. Dersom man ønsker å begrense seg til 2 batterier p.g.a. plass og vekt så må man velge. Min erfaring er følgende:
1. Min utenbordsmotor trenger så og si ingen Ah for å starte men må ha nok CCA. 2 batt i parallell gir dobbel CCA så da er dette sikret.
2. Med 200Ah i forhold til 100Ah vil jeg aldri lade ut batteriene til under 50% med mitt bruk som gir bedre levetid på batteriene. De har ikke godt av å bli utladet lenger ned enn 30-50%.
3. Når jeg har en batterimonitor installert (Victron 700) så eksisterer ikke lenger argumentet for min del om utladet batteri p.g.a. overdrevent strømforbruk. Jeg får alarm når batterikapasiteten faller under f.eks. 60% og kan tilpasse forbruket. Det er ikke sikkert at dette er like lett for alle å forholde seg til ettersom jeg nok er litt over snittet opptatt av dette med strøm så jeg forstår om noen ikke helt kjøper dette.
4. Skulle jeg mot formodning lade batteribanken helt ned til f.eks. 30% slik at jeg ikke får start på motoren så er nok ikke dette helt krise likevel. Min bruk er normalt på sommeren og helst på relativt fine sommerdager. Jeg har liggende ekstra lange startkabler i båten og sannsynligheten for at det finnes noen i nærheten som kan hjelpe med strøm er relativt stor. Men som sagt, dette er for min del mer en hypotetisk problemstilling enn noe annet.
Kort oppsummert, med min båt og mitt bruk anser jeg dette som et optimalt oppsett for min del. Trådstarter må selv vurdere hva som er best for han og sine selvfølgelig