Jump to content

Tips til Bowrider / Skjærgårdsjeep rundt 20 fot

moijk

Recommended Posts

Har hatt en 15.5 fots yamarin i noen år. Helt grei båt, men den gode gamle yamahaen er ikke akkurat stillegående og føles litt liten.

Når vi reiser på tur så kan man ikke akkurat bevege på seg uten å snuble i bagasjen. Båtplassen (privat brygge delt med noen hyttenaboer) har ikke rom for noe mer enn 19-20 fot, og det føler jeg er greit nok.

Har ikke behov for å sove i båten, så da er bowrider og skjærgårdsjeep å foretrekke. Vi er fire, så bør være god plass til det. Bør også være mulig å fiske fra, noe en bowrider og skjærgårdsjeep også fungerer til. Men er jo ikke akkurat hovedbruken da vi fisket ca null ganger i fjor og i forfjor fra den vi har. kun fra brygger og holmer. 

Nå får jeg forskudd på arv, så da er budsjettet sånn i prisklassen til normale 19-20 fots båter.. gjerne av noen få år for å fått andre til å stå for noen titusenlapper av regninga. 

Nå bor jeg sørpå med skjærgården rundt meg men også rett ved det åpne havet, så skal jeg noen plass så er det gjerne yttaskjærs. Så at det er en båt som går bra i bølger, for jeg voks opp med båt selv men barna og kona er ikke så glade i sjøen enda. så jeg ønsker bidra til det - ikke motsatt. 

Så hva bør jeg se på? Kommer fra 90-tallsbåt så har latt meg fasinere av smarte løsninger i båter jeg har vært i. som båter med rom eller fester for fendere, automatiske og manuelle ankervinsjer (veldig kjekt når man er alene og skal legge til en holme), kalesjegarasje osv. Alt som gjør det raskere å komme seg ut på tur, enklere å være ute alene. Er veldig svak for siste skrik i båtdesign, men vil nok titte på alt fra 2000 og nyere. Målet er å kunne tøffe fra by til by her på sørlandet, campe på noen øyer og bruke båten litt mer. Men noe bobåt har jeg ikke lyst til å ha. 

Yamarin 58 br, 62cc, 63br 

Nordkapp avant serien...

Askeĺadden 565 og den nye c61...

Ibiza 640br 

Amt 

Dette er båter som skal ha bra skrog, blant mange andre....kan også være en ide å kikke på alubåter, hvis du liker det.....

Hvis du tenker fisking er det greit å kunne fjerne alle puter der du fisker, og kan vaske/spyle ordentlig etterpå.

Hvis familien ikke er helt komfortable enda, kjøp størst mulig for stabilitet, høyt fribord og opplevd trygghet. Det er også generellt bedre komfort bak vindskjermen til en bowrider, enn i en skjærgårdjeep. Tenk også på at største anbefalte motor gir mindre støy i marsjfart enn en litt mindre motor, bidrar til bedre trivsel for mor. Det er mor du må få til å trives i båten. Hvis mor trives og er trygg, kommer barnas trygghet og trivsel av seg selv, og gjerne før mors trygghet også..

Yamarin 58BR / 5820BR ville vært det naturlige valget mener jeg.

Selv gikk vi fra Yamarin 4730BR til 5220 / 53BR og er meget fornøyd ned det valget.

for min del var det viktig at båten ikke ble for stor, da vi bruker båt for bil på hytta og må komme inn i trange havner. Båten er bred, noe som gjør den romslig og stødig. Med 58BR og 53BR sitter du dessuten tørt og behagelig under kalesje i ruskevær og vind. 58BR går for å være den som har best sjøegenskaper av disse to.

Påse at det er stor nok motor på båten, 100hk på 53BR, eller 115-150hk på 58BR.

Lykke til med jakten!

Nevnte ikke hva jeg hadde sett på for å få litt friske øyne, men det var jo rimelig samstemt med det jeg hadde sett på. Er Yamarin 4730 BR jeg har, så da vet dere tydeligvis hva jeg snakker om :)

Er jo Yamarin, Finnmaster og Nordkapp jeg primært har tittet på. Alu-båt hadde vært kjekt, men da måtte det vært ala yamarin cross da fruen synes buster er direkte stygg. Ikke at hu har noe å si, men vil at hu skal ønske ta med andre på båttur også. Men de cross-variantene er plutselig en del dyrere også, så da blir det mindre båt. 

Har gjort det noen ganger i 4730'en, synes det er en kjempebåt gitt størrelsen - men trenge rnoe som har litt mer tyngde og ikke minst - har plass til seks uten at man må sitte oppå hverandre. Ikke at jeg vurderer white shark, men en kompis har en slik en og den føles i en annen liga med tanke på sjøegenskapene. alt takket være tyngden. Men noe større enn den ønsker jeg heller ikke. 

5.3m blir litt i korteste laget for en oppgradering, så snuser mest på rundt 6 meter. Hyttenaboen har en Donzi 22 Classic parkert ved siden av min båt, så da tør jeg påstå jeg bør få plass til en på 19-21 fot. Men er jo så mange modeller å velge mellom. Jeg føler jeg er på rett vei i alle fall. Må si at jeg synes Nordkapp 605 er forferdelig fin, men hadde foretrukket en noe lavere pris. 550-størrelsen er mer riktig priset, men den halvmeteren gjør mye ut av boltreplassen. Jaja, får vel ikke kronasjen før utpå våren. Men jeg skal i vei å titte på båter ved første mulighet. Det å kunne kjøre yttaskjærs uten å være småredd er ganske essensielt. 605 er jo rimelig lik white sharken i størrelse, noen få cm smalere og kortere. 

Men hvor lenge lever en moderne båtmotor? på 1-tallet har man 15 år gamle motorer, på 2-tallet 10 og på 3-tallet 0-4 år. Håper jo ha båten i mange år, så tenker det ikke er dumt å velge nyere. 

. 

moijk skrev 59 minutter siden:

Alu-båt hadde vært kjekt, men da måtte det vært ala yamarin cross da fruen synes buster er direkte stygg. Ikke at hu har noe å si, men vil at hu skal ønske ta med andre på båttur også. Men de cross-variantene er plutselig en del dyrere også, så da blir det mindre båt. 

Hvis du ønsker å ha med fruen, hør på hva hun har å si,  tilpass så argumentene dine så hun blir fornøyd?

Jeg fikk beskjed av min frue at det skulle være full bredde på vindskjerm, ellers ville hun ikke være med, det ble som hun sa, men jeg fikk da opp budskjettet et par 100 båtpenger?

Hvis du skal være 6 personer bak vindskjerm synes jeg yamarin 58 blir litt trang, ville da vurdert yamarin 63br eller finnmaster 62br. 

Yamarin 58 er ellers en god og gøy båt å kjøre, de som er hakket større blir vel enda mer av alt det gode...

Hvis budskjettet tilater det ville jeg også vurdert askeladden 61br og ibiza 640br.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...