Jump to content

Stoff som er effektivt for å fjerna groe på bunnstoff?

Havlengt

Recommended Posts

Det er den tida på året...

Har tatt opp båten i dag og starta med spylejobben. Har som vanleg eit tynt lag med brun-grøn groe som sit inni he...... fast.

Har prøvd å sprøyta på eit middel som kallast "trailervask" for deretter å la dette virka ei tid - før spyling.

Dette hjelper, men er ikkje optimalt.

Er det nokon som har god erfaring med andre løysemidlar?

Kan nevna at det er sjølvpolerande bunnstoff utanpå hardt bunnstoff med primer innerst. Det gjer dermed ikkje noko om det sjølvpolerande stoffet forsvinn i prosessen.

Redigert av Havlengt (see edit history)

Hva er problemet med litt inntørket slim? Det kan vel neppe bremse farten, og som jeg ser har vel ikke TS en båt som skal gå i 50 knop?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Havlengt skrev for 21 timer siden:

Det gjer dermed ikkje noko om det sjølvpolerande stoffet forsvinn i prosessen.

Bunnstoff er kostbart, så det er vel greit at mest mulig ikke blir spylt av. Så lenge det er noe igjen er jo det som er der like effektivt som da de ble lagt på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Bunnstoff er kostbart, så det er vel greit at mest mulig ikke blir spylt av. Så lenge det er noe igjen er jo det som er der like effektivt som da de ble lagt på.

Enig. Med pussesvampe  så jevner jeg egentlig bare ut bunnstoffet. Drar det utover. Tørr pusser først lett så det tørka slimet løsner så våter jeg svampen og drar over en gang til. 

Oystein Ny skrev 1 time siden:

Med pussesvampe  så jevner jeg egentlig bare ut bunnstoffet. Drar det utover. Tørr pusser først lett så det tørka slimet løsner så våter jeg svampen og drar over en gang til. 

Høres greit ut, men hva gjør du så? Hos meg er det nok med effektiv høytrykk, og så flekker jeg bare over der det er tynnslitt pluss 10cm bredde i vannlinjen. Da går det kun med en 0,7 liters boks bunnstoff. Det ser da ut som et lappeteppe, men det er det bare fiskene som ser.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...