Havlengt Startet 12.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2018 (redigert) Det er den tida på året... Har tatt opp båten i dag og starta med spylejobben. Har som vanleg eit tynt lag med brun-grøn groe som sit inni he...... fast. Har prøvd å sprøyta på eit middel som kallast "trailervask" for deretter å la dette virka ei tid - før spyling. Dette hjelper, men er ikkje optimalt. Er det nokon som har god erfaring med andre løysemidlar? Kan nevna at det er sjølvpolerande bunnstoff utanpå hardt bunnstoff med primer innerst. Det gjer dermed ikkje noko om det sjølvpolerande stoffet forsvinn i prosessen. Redigert 12.Oktober.2018 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 En skikkelig høytrykkspyler med det samme båten er oppe er vel det eneste som funker. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 12.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2018 - Hadde håpa på eit under... Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Prickbort har jeg god erfaring med på slim som er tørket Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Dette stoffet skal visst være fantastisk: http://www.valhallngp.no/tjenester/cleangels Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Jeg sverger til pussesvamp https://megaflis.no/slipesvamp-100x70x28mm-k60.html Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Er det nokon som har prøvd det stoffet frå Valhall? Ser ut for å ha tilnerma same funksjon som bunnstoff-fjerner? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Saltsyre er bra men pass på å bruke fullt verneutstyr inkl maske/ briller Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Hva er problemet med litt inntørket slim? Det kan vel neppe bremse farten, og som jeg ser har vel ikke TS en båt som skal gå i 50 knop? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Havlengt skrev for 21 timer siden: Det gjer dermed ikkje noko om det sjølvpolerande stoffet forsvinn i prosessen. Bunnstoff er kostbart, så det er vel greit at mest mulig ikke blir spylt av. Så lenge det er noe igjen er jo det som er der like effektivt som da de ble lagt på. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Havlengt Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Inntørka slim gjev vel neppe optimal heft for nye strøk..? Når det gjeld gjenbruk av gamalt bunnstoff er eg nokså raus. Etter å ha fjerna resultatet av 20 års raus påføring med manuell innsats, så er filosofien omvendt; Eg vil unngå å byggja opp tjukke lag som flassar av. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Havlengt skrev 7 minutter siden: Etter å ha fjerna resultatet av 20 års raus påføring med manuell innsats, så er filosofien omvendt; Eg vil unngå å byggja opp tjukke lag som flassar av. Bare for å spørre, hvor mange knop ekstra fikk du etter den jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 13.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Teoretisk effekt av det tiltaket, men bunnstoffet heng fast over heile flata og det går med langt mindre stoff pr. strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Lars H. skrev for 3 timer siden: Bunnstoff er kostbart, så det er vel greit at mest mulig ikke blir spylt av. Så lenge det er noe igjen er jo det som er der like effektivt som da de ble lagt på. Enig. Med pussesvampe så jevner jeg egentlig bare ut bunnstoffet. Drar det utover. Tørr pusser først lett så det tørka slimet løsner så våter jeg svampen og drar over en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Etter høytrykkspyling bruker jeg Jordan skurepad (grov) for å fjerne rester av groe og slim som ikke forsvant med høytrykkspylingen. Vannslange må man ha tilgjengelig for å bløte opp. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Jordslagfjerner Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Oystein Ny skrev 1 time siden: Med pussesvampe så jevner jeg egentlig bare ut bunnstoffet. Drar det utover. Tørr pusser først lett så det tørka slimet løsner så våter jeg svampen og drar over en gang til. Høres greit ut, men hva gjør du så? Hos meg er det nok med effektiv høytrykk, og så flekker jeg bare over der det er tynnslitt pluss 10cm bredde i vannlinjen. Da går det kun med en 0,7 liters boks bunnstoff. Det ser da ut som et lappeteppe, men det er det bare fiskene som ser. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Oystein Ny Svart 13.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2018 Legger på litt til der det er tynt. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 14.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2018 Jeg gjør også som Lars H. Får du spylt før det tørker går slimet lett av. Det som eventuelt blir igjen får være med til sjøs neste vår og er lite å bekymre seg for. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 17.Oktober.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2018 Takkar for tipset med pussesvamp, har brukt sandpapir og våtsliping tidlegare, men har tru på den svampen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.