Jump to content

XD100 på etec til vinteren?

gaptrast

Recommended Posts

Har en ny av året Evinrude etec 50hk. Er programmert på xd50 som jeg også har brukt siden motor var tatt i bruk i mai. 

Men så kom jeg i fare for å lese i bruksanvisningen at man MÅ bruke XD100 i minus grader.. Har planer om å bruke båten i vinter. Har akkurat fylt oljetanken med XD50, og tviler på at den er tom før minusgradene kommer krypende. 

Hva sier dere? Drenere tanken når kulda kommer, eller mikse litt i overgangen, eller gi f... og kjøre på XD50? 

gaptrast skrev for 2 timer siden:

Har en ny av året Evinrude etec 50hk. Er programmert på xd50 som jeg også har brukt siden motor var tatt i bruk i mai. 

Men så kom jeg i fare for å lese i bruksanvisningen at man MÅ bruke XD100 i minus grader.. Har planer om å bruke båten i vinter. Har akkurat fylt oljetanken med XD50, og tviler på at den er tom før minusgradene kommer krypende. 

Hva sier dere? Drenere tanken når kulda kommer, eller mikse litt i overgangen, eller gi f... og kjøre på XD50? 

Jeg hadde samme dilemmaet for et par år siden. Endte med å kjøpe en slik pumpe på Biltema og byttet ut olja: https://www.biltema.no/bat/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-2000019997

Kanskje det var 139 bortkastede kroner, men det var enkelt å greit å gjøre, og jeg sov bedre om natta ;)

Det går mindre XD 100 en 50 olje så regnestykket blir noe bedre en du tror. Det betinger selvsagt at du får motoren omprogrammere til 100 olje

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...