Jump to content

Rana 17 Dc 1988 modell, blir 50hk for mye?

Martin Fisher

Recommended Posts

Mener å huske at 35hk var maks anbefalt på 80 tallet.   Men kjenner folk som har hatt både 40,50 og 55 hk uten problemer. 

vekta av en suzuki df50 vil nok merkes litt da den vel er en plass mellom 100 og 110 kg? 

effektmessig så er det jo greit med ekstra krefter om man kjører med mye last i båten.  Og skroget trives greit opptil ca 25-26 knop vil jeg si 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja det er maks 35 hk på den. 50 HK Suzuki 08 veier ca 109 kg. Det  er vekta som bekymrer meg, ikke farta. Veldig ok med ekstra krefter. Men ser jo om jeg går ned til 40 hk, så veier jo de nærmest identisk med 50 hk, snakker da om 4 takt. Må ned i en 30 hk Suzuki får å få ned vekta noe. Er bare usikker på hva akterspeilet tåler, forsterke det koster jeg ikke på.

jeg tror det går helt greit så lenge det kjøres noenlunde normalt 

i 40hk klassen kan du jo spare 10 kg med å velge honda (også 50 hk) , yamaha eller merc/tohatsu , 96 - 98 kg oppgitt etter det jeg finner

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei!

For 10 år siden stod jeg selv overfor akkurat samme vurdering. Hadde en Rana 17 dc fra 1988 med 30 hk Suzuki 2-takter. En kjenning hadde en Yamaha 50 hk 4-takter 2001-modell til salgs meget fordelaktig.

Jeg kjøpte Yamahaen og monterte den på Ranaen. Fikk en utfordring under monteringen: de 2 nederste boltene som skulle feste motorbraketten til akterspeilet traff så langt ned at det ikke var fri tilgang på innsiden av akterspeilet for å skru fast mutterne. Løsningen ble å sage et inspeksjonshull inn i flytetanken fra akterbenken. Kjøpte inspeksjonsluke som jeg limte inn i hullet slik at det kan åpnes og lukkes ved behov.

Båten fungerte helt utmerket med 50 hk. Opplevde at både skroget og akterspeilet tålte både vekta og effekten. Hadde mange fine turer og stor glede av båten i 9 sesonger til jeg solgte den høsten 2016. Mener Yamahaen veide 108 kg.

Min erfaring var at båten gjorde  maks 26-27 knop med den nye motoren. Fikk inntrykk av at båten da ikke burde ha særlig mer fart. Så jeg tenkte at det ikke hadde hatt noen hensikt med enda større motor.

Som du skjønner så kan jeg trygt anbefale 50 hk på Rana 17.

Ønsker deg lykke til!

Ja, du merker den ekstra vekta, men det går greit. Anbefaler å forsterke akterspeil med å bytte ut gammel (vannfast)kryssfinerplate med ny(dersom gammel er dårlig), det er ikke spesielt dyrt å utføre (jeg brukte forskalingsplate). Selv byttet jeg fra 30hk Marinær 2-takt ca 1992 modell til 50hk Suzuki 2017 modell. Jeg måtte inn med nye hull for boltene, mer solide saker ( i dimensjoner) enn den gamle 30hk motoren. Toppfart på min en 26-27knop med 2 personer ombord på flat sjø.

En klarer seg nok fint med 40hk også på en 530, spørs hva den skal brukes til. Se forøvrig en gammel tråd hvor mye av det samme er diskutert 

Redigert av rebop (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...