Jump to content

Skroggjennomføring dobbelskrog, få ut vann i mellom

Guddis

Recommended Posts

Hei på dere. 

Jeg har overtatt en liten seilbåt, og når jeg nå har den på land, så skvalper det inne i skroget. 

Hvordan få det ut? Jeg kan ikke se at det er noe skrue/hull fra tidligere. 

Jeg har lurt på om jeg skal bore et hull, under vannlinjen, og drenere. For så å montere en plugg/skroggjennomføring. Men jeg kommer jo ikke til på innsiden for å feste denne. Tec7? Finnes det gjennomføring som kan festes kun fra en side? 

På forhånd takk for god hjelp! :-) 

Redigert av Guddis (see edit history)
boble65 skrev 29 minutter siden:

Jeg har messing bunnplugg. Rubbet ned i skroget og limte med sort tec7. Og tre skruver fra utsiden. Forborret med mindre bor først. Sitter enda etter 3 år? hadde sittet fast i 5 år før det igjen? kommer heller ikke til på innsiden

Hei. 

Det var noe sånn jeg tenkte. Er det en sånn type Nuge? Jeg har, for øvrig forsøkt å bore et hull.. Det er ikke dobbelskrog hele veien, så jeg kom inn i kahytten. Det er typ lommer under/bak setene, ut mot skroget i båten, der vannet har sneket seg inn og er umulig å komme til, så jeg har en spennende utfordring her. Alternativet er å bore mange hull.. Alt er glassfiber, både setene og skrog.. 

Skal flytte båten i morgen, og har satt den på henger, men båten virker mye tyngre enn den skal.. 

Det er en 18 fot seilbåt med kahytt/overbygg, så det er ikke så stort, men den bør ikke veie så mye mer enn hva hengeren tåler (730 kg) :-) 

Hva slags båt er dette?  Hvordan har du planlagt å tette disse hullene du har borret? Det høres ut som du har noen luftkammer enkelte steder, trolig flytekammer der det ikke er skum, siden du hører vannet skvalper? Er det ingen inspeksjonsluke eller noe du kan åpne? Noen avanserte seilbåter har ballasttanker, der det skal være vann, det er vel sannsynligvis ikke tilfellet her... eller? Du bør ikke bore fra utsiden. Jo det finnes type plugger etc, men det vil være sannsynlig at det kan starte å lekke. Lag et hull fra innsiden der du kan sette inn en inspeksjonsluke e.l. 

hvis det er båt med glassfiberskrog? Det hullet du har borret bør du tette ved å slipe en konus rundt hullet 10—12 ganger så bred som skroget er tykt, og laminere med glassfiberduk og epoxy, som du ser her:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...