Kjetil A. D. Startet 13.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2018 Har søkt og lest på forumet og fått flere gode tips til hva som må gjøres for å ha båten ute i vinter. Planlegger å ha båt i boblehavn i Horten. Tanken er å bruke båten noen ganger, om ikke annet for en overnatting eller to. Det andre er at jeg vil komme i gang tidlig på våren, og da er det jo greit å være på vannet allerede :) Båten er som sagt tenkt å være i Horten. Bor selv en time unna, og er litt bekymret for snø. Bor i Kongsberg der det er relativt bra med snø, men lurer på om noen her inne har erfaring med båtbruk i Horten/omegn og hvor vellyket det er? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Nesten alltid bra vær her på Østlandet. Fra Horten kan du gå innover, eller utover i fjorden. Fine havner begge veier. Ellers så betyr vel båttype en del. Kondens er ett vanligere problem enn is og frost på mange båter. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil A. D. Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Tror fort det kan bli ett par fine dager ja :) Uroen er mer om det laver ned med snø, siden jeg er 1 time unna og ikke like lettvint å stikke ned å koste litt snø hver dag ;) . Båten er en Jeanneau Merry Fisher, og burde vel klare seg greit. Vurdere å sette opp ett web-kamera i båten så er det enklere å følge med ? Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Det er web kamera på Horten havn. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Blir det som sist vinter får du vel en del turer! Men webkamera er det. Hva med å ta kontakt med andre som overvintrer der og samkjøre dere via en gruppe på Facebook eller noe og bytte på å koste vekk etter snøfall og se om hverandres båter? Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Stekepanne Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Jeg ville også montert en eller annen dings for å monitorere varmen og kunne fjernstyre en varmeovn. Er litt annet å komme til ferdig oppvarmet båt på en kald vinterdag. Hvis du vil ha en ferdigsydd løsning er jo "ring hytta mi varm" noe som fungerer greit til formålet. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Kjetil A. D. skrev On 13.10.2018 at 21.37: Har søkt og lest på forumet og fått flere gode tips til hva som må gjøres for å ha båten ute i vinter. Planlegger å ha båt i boblehavn i Horten. Tanken er å bruke båten noen ganger, om ikke annet for en overnatting eller to. Det andre er at jeg vil komme i gang tidlig på våren, og da er det jo greit å være på vannet allerede :) Vet ikke hvilke tips du er ute etter og hvilken båt du har, men har du båt med hytte og innenbords motor og skal ha båten ute hele vinteren, er skikkelig landstrømanlegg greit å ha! Ha en ovn i kabinen som tørker opp i kabinen og holder den tørr og fin, vedlikeholds lader som tar vare på batteriene og varme for motor/motorrom som holder både motorrom og motor tørr og fin. Bruker du f.eks Defa slangevarmer, så holder du både motor og motorrom tørr og fin samtidig så du unngår kaldstart osv :) Ser mange som bruker frostvakt i motorrom. Ja det blir tørt i motorrom, men det er etter min mening ikke noen god løsning p.g.a brannfare. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 (redigert) Storkveito skrev 8 minutter siden: Ser mange som bruker frostvakt i motorrom. Ja det blir tørt i motorrom, men det er etter min mening ikke noen god løsning p.g.a brannfare. Jeg bruker en av disse i motorrommet https://www.biltema.no/bygg/vvs/frostvakt/frostsikringskabel-2000030002 Starter ved 3 grader og slår av ved 10. Bruker 12W pr. meter når den varmer. Redigert 15.Oktober.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Pinkvin skrev 14 minutter siden: Jeg bruker en av disse i motorrommet https://www.biltema.no/bygg/vvs/frostvakt/frostsikringskabel-2000030002 Starter ved 3 grader og slår av ved 10. Bruker 12W pr. meter når den varmer. Ja gjør sikkert jobben denne også uten at jeg har prøvd :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Storkveito skrev for 3 timer siden: Ja gjør sikkert jobben denne også uten at jeg har prøvd :) Mtp brannfare så er kabelen IPX7. Aner ikke om det betyr at den er trygg å bruke i et motorrom, men jeg satser på det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Nei eneste er om denne har en isolasjon som er laget for miljø i saltvann. Salt tærer godt på isolasjonen :) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil A. D. Svart 15.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Storkveito skrev for 7 timer siden: Vet ikke hvilke tips du er ute etter og hvilken båt du har, men har du båt med hytte og innenbords motor og skal ha båten ute hele vinteren, er skikkelig landstrømanlegg greit å ha! Ha en ovn i kabinen som tørker opp i kabinen og holder den tørr og fin, vedlikeholds lader som tar vare på batteriene og varme for motor/motorrom som holder både motorrom og motor tørr og fin. Bruker du f.eks Defa slangevarmer, så holder du både motor og motorrom tørr og fin samtidig så du unngår kaldstart osv :) Ser mange som bruker frostvakt i motorrom. Ja det blir tørt i motorrom, men det er etter min mening ikke noen god løsning p.g.a brannfare. Har i dag en Jeanneau MF695, men vurderer en MF 895. Begge har hytte og utenbordsmotor, så varme i hytta er det jeg må tenke på. Om det blir oppgradering har jeg landssttøm. Fukt og slikt tenker jeg skal gå OK. Men må vel ta høyde for litt snømåking innemellom ? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Veldig sesongavhengig. I fjor var det vinter og snø gjennom hele vinteren. Året før mange fine turdager. Så dette er litt flaks / uflaks. Blir det en mild tørr vinter lover det mange fine båt-dager. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.