Jump to content

Bruk av båt i vinter - Horten

Kjetil A. D.

Recommended Posts

Har søkt og lest på forumet og fått flere gode tips til hva som må gjøres for å ha båten ute i vinter. Planlegger å ha båt i boblehavn i Horten. Tanken er å bruke båten noen ganger, om ikke annet for en overnatting eller to. Det andre er at jeg vil komme i gang tidlig på våren, og da er det jo greit å være på vannet allerede :) 

Båten er som sagt tenkt å være i Horten. Bor selv en time unna, og er litt bekymret for snø. Bor i Kongsberg der det er relativt bra med snø, men lurer på om noen her inne har erfaring med båtbruk i Horten/omegn og hvor vellyket det er?

Kjetil A. D. skrev On 13.10.2018 at 21.37:

Har søkt og lest på forumet og fått flere gode tips til hva som må gjøres for å ha båten ute i vinter. Planlegger å ha båt i boblehavn i Horten. Tanken er å bruke båten noen ganger, om ikke annet for en overnatting eller to. Det andre er at jeg vil komme i gang tidlig på våren, og da er det jo greit å være på vannet allerede :) 

Vet ikke hvilke tips du er ute etter og hvilken båt du har, men har du båt med hytte og innenbords motor og skal ha båten ute hele vinteren, er skikkelig landstrømanlegg greit å ha! Ha en ovn i kabinen som tørker opp i kabinen og holder den tørr og fin, vedlikeholds lader som tar vare på batteriene og varme for motor/motorrom som holder både motorrom og motor tørr og fin. Bruker du f.eks Defa slangevarmer, så holder du både motor og motorrom tørr og fin samtidig så du unngår kaldstart osv :) Ser mange som bruker frostvakt i motorrom. Ja det blir tørt i motorrom, men det er etter min mening ikke noen god løsning p.g.a brannfare. 

Guest Avmønstret#
Storkveito skrev 8 minutter siden:

Ser mange som bruker frostvakt i motorrom. Ja det blir tørt i motorrom, men det er etter min mening ikke noen god løsning p.g.a brannfare. 

Jeg bruker en av disse i motorrommet

https://www.biltema.no/bygg/vvs/frostvakt/frostsikringskabel-2000030002

Starter ved 3 grader og slår av ved 10. Bruker 12W pr. meter når den varmer. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Storkveito skrev for 7 timer siden:

Vet ikke hvilke tips du er ute etter og hvilken båt du har, men har du båt med hytte og innenbords motor og skal ha båten ute hele vinteren, er skikkelig landstrømanlegg greit å ha! Ha en ovn i kabinen som tørker opp i kabinen og holder den tørr og fin, vedlikeholds lader som tar vare på batteriene og varme for motor/motorrom som holder både motorrom og motor tørr og fin. Bruker du f.eks Defa slangevarmer, så holder du både motor og motorrom tørr og fin samtidig så du unngår kaldstart osv :) Ser mange som bruker frostvakt i motorrom. Ja det blir tørt i motorrom, men det er etter min mening ikke noen god løsning p.g.a brannfare. 

Har i dag en Jeanneau MF695, men vurderer en MF 895. Begge har hytte og utenbordsmotor, så varme i hytta er det jeg må tenke på. Om det blir oppgradering har jeg landssttøm. Fukt og slikt tenker jeg skal gå OK. Men må vel ta høyde for litt snømåking innemellom ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...