Jump to content

Garmin 3010c bluechart overføring

rag

Recommended Posts

Jeg har Garmin GPSMap 3010c kartplotter med bluechart i båten, noe jeg sålangt er meget fornøyd med.

Men en ting irriterer meg. Jeg har CD- utgaven av bluechart slik at jeg kan sitte hjemme og planlegge turene. 3010c har ingen usb port, så det tok 40 minutter å overføre kart til plotteren vie seriell port.

Riktignok gjør en ikke dette så ofte, men finnes det noen løsning. Finnes for eksempel et PCMCIA kort som til Garmins memory card, og vi det fungere. Noen som vet?

Hilsen Ragnar

Hei

Jeg har forgjengeren - altså 2010c.

Nå skriver du ikke om du benytter Bluechartbrikke i selve maskinen, men jeg antar at du gjør det. I såfall er det ikke noe problem å legge opp ruter direkte på plotteren også hjemme. Alt du trenger er en nettverkstilkobling som du får kjøpt som ekstrautstyr. Selv bruker jeg den mye gjennom vinteren.

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Hei ter-av

Jeg har en nettverkstilkobling, så jeg antar da at jeg bare ikke er kyndig nok til å bruke dette. Kan du gi meg noen instruksjoner? Ser PC-en minnebrikken som en harddisk? Ser MapSource kartplotteren via nettverkskabelen? Eller hvordan fungerer det?

Ragnar

ragnar@math.uit.no

Du starter opp plotteren (ikke velg simulatorfunksjonen) med kartbrikken i. Velg kartsiden, og fokuser deg ut og inn på vanlig måte. Ved hjelp av piltastene kan du manøvrere deg i kartet - og legge opp waipoints og ruter på samme måte som om plotteren står montert til gps-antennen i båten. Memoryen i maskinen (ikke i kartbrikken) lagrer det du har lagt inn. Dersom du skulle ønske å oppgradere kartbrikken til nyere versjoner ligger waipoints og ruter fortsatt der de skal.

(Justert: Glemte å si at du trenger altså ikke å koble til noen pc dersom du har kartbrikken i plotteren)

Er selv svært fornøyd med min Garmin 2010c. Veldig god oppløsning, og stor nok skjerm til at jeg kan dele i tre - og kjøre kart, mitt for året nyinnstallerte ekkolodd og datafelt samtidig. Se bilde her: Garmin 2010c i MorMajor.

Dersom jeg skulle byttet måtte det bli til nettopp 3010c (for å kunne legge radar rett inn i kartet).

Lykke til.

mvh

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...