Timmeeh Startet 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2018 Hei. Har fisket litt med tradisjonell kveitvad, hvor forsynet er knytt direkte til bunntauet uten svivel. Lengde forsyn ca 1 favn. Har sett det blir en del snurr, både hvor forsynet tvinnes rundt bunntauet men også litt snurr på selve forsynet. Lineklips er jo det nye skal man tro folk i butikkene. De har imidlertidig ikke svivelfunksjon på selve bunnlina. Svivel ut til forsynet er det. Men kjøper jeg svivelline så snurrer svivelen fritt på bunntauet, og det er svivel ut på forsynet. Virker veldig kjekt for meg som er alene, med klips. Da kan jeg egne på forhånd og sette på underveis. Samme når jeg drar. - blir det mye snurr langs bunntauet med klips? Bruker 3 slått tau. Vil det problemet forsvinne med bruk av flettet line? - setter man seg oftere fast i bunn med klips? - er det verdt investeringen å kjøpe 200 klips? Eller er det mere gitt for pengene å kjøpe svivelline. Hvis det finnes plasthylser man kan krympe/klemme på er jeg intr i det. Aluhylser vil jeg unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Bruker klips på krepsteinene. Funker veldig godt, og slipper ikkje. Har også anker i hver ende av lina som er klipset til hovedtau Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Har klips til krepseteiner selv, og etter en haug med kjøp fra eBay har jeg funnet gode klips med svirvel til line og. Lekende lett med hjemmelaget trommel med tau og brems og bare sitte å klipse på når man kjører ut lina. Typ 250kr for 200 lineklips. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 (redigert) Bruflaat skrev 20 minutter siden: Har klips til krepseteiner selv, og etter en haug med kjøp fra eBay har jeg funnet gode klips med svirvel til line og. Lekende lett med hjemmelaget trommel med tau og brems og bare sitte å klipse på når man kjører ut lina. Typ 250kr for 200 lineklips. Høres interessant ut!! Har du link? Ja jeg så for meg enten å lage meg en større trommel, evt å bare feste et gammelt juksahjul over dekk hvor jeg tar 3 tørn på lina. Der er det jo brems så en kan regulere strekket. Setter stampen under og setter slik. Virker veldig kjekt ! Edit: leste litt feil.. Redigert 14.Oktober.2018 av Timmeeh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Fjordland skrev 21 minutter siden: Bruker klips på krepsteinene. Funker veldig godt, og slipper ikkje. Har også anker i hver ende av lina som er klipset til hovedtau Virker som de sitter bra da. Men her svever vel tauet litt over bunn? Da er vel sjansen mindre for at man huker seg fast i et eller annet :) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Bruflaat skrev for 1 time siden: Har klips til krepseteiner selv, og etter en haug med kjøp fra eBay har jeg funnet gode klips med svirvel til line og. Lekende lett med hjemmelaget trommel med tau og brems og bare sitte å klipse på når man kjører ut lina. Typ 250kr for 200 lineklips. Har du en link til disse klipsene? Høres veldig bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 (redigert) Prøvde de klipsene. Fikk ei kveite på 130kg men den drog hele klipsen langs telna (bunntauet). Mener jeg hadde en på 5 eller 5,5mm. Tror nok helt sikkert størrelsen og kreftene hadde mye å si, for jeg har fått en del på 20-60 kilo og det har gått bra. Men så samtidig at hadde den vært noe større så er jeg slettes ikke sikker på om klipsen hadde holdt. Du så veldig godt at den var belastet. Men ser også at forsynet har en tendens til å kveile seg langs «bunntauet). Redigert 14.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Mine klips er fra jamas. Oppgir bare hvilke tau eg bruker, så anbefaler han klips til meg. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Kjellg skrev 16 minutter siden: Prøvde de klipsene. Fikk ei kveite på 130kg men den drog hele klipsen langs telna (bunntauet). Mener jeg hadde en på 5 eller 5,5mm. Tror nok helt sikkert størrelsen og kreftene hadde mye å si, for jeg har fått en del på 20-60 kilo og det har gått bra. Men så samtidig at hadde den vært noe større så er jeg slettes ikke sikker på om klipsen hadde holdt. Du så veldig godt at den var belastet. Men ser også at forsynet har en tendens til å kveile seg langs «bunntauet). Ok. Ja det er jo der hovedproblemet mitt ligger. At det snurrer seg rundt bunntauet... fisker dårlig når det er klint fast der!! så har spekulert i å kjøpe svivelline istedet. Men det frister veldig siden man kan egne dagen før feks, å legge alt i frysern..... samme når man drar, klipser jo av og legger til sides. Kan være kjekt om kroken sitter i magen... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Timmeeh skrev 53 minutter siden: Ok. Ja det er jo der hovedproblemet mitt ligger. At det snurrer seg rundt bunntauet... fisker dårlig når det er klint fast der!! så har spekulert i å kjøpe svivelline istedet. Men det frister veldig siden man kan egne dagen før feks, å legge alt i frysern..... samme når man drar, klipser jo av og legger til sides. Kan være kjekt om kroken sitter i magen... Synes egentlig at alt surrer seg i større eller mindre grad rundt bunntauet. Bruker svivelløsning også men det surrer seg det også. Tror det er mye strømmen sin skuld at det snurrer seg så man unngår det vel aldri helt. Men ser fordelen med å bare hekte på etterhvert som man setter. Så blir det heller ikke så mye greing i ettertid om man helter dem av etterhvert som man drar. I alaska tror jeg de bare bruker disse klipsene. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2018 Okey. Ja jeg har ikke prøvd line med svivler enda så vet ikke om det funker noe særlig. Er jo lettvindt og billig å sette opp vad uten, og man kan jo knyte løs og sette klips på forsynene i ettertid. Så vurderer å prøve ei kort line med 20 krok feks for å se om det er verdt den ekstra kostnaden med klips. Blir jo mindre arbeid i ettertid som du sier. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 (redigert) Jannmar skrev On 14.10.2018 at 17.09: Bruflaat skrev On 14.10.2018 at 15.31: Har klips til krepseteiner selv, og etter en haug med kjøp fra eBay har jeg funnet gode klips med svirvel til line og. Lekende lett med hjemmelaget trommel med tau og brems og bare sitte å klipse på når man kjører ut lina. Typ 250kr for 200 lineklips. Har du en link til disse klipsene? Høres veldig bra ut. Link? Redigert 15.Oktober.2018 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Her er en type. Finnes i forskjellige størrelsen Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 16.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 De der koster ikke 250kr for 200stk :p Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.