Jump to content

Feste av forskjellige ting på gelcoat

Goddis77

Recommended Posts

Sitter og funderer på hvordan jeg skal gå frem når jeg skal begynne å fikse ting på båten når den kommer på land etterhvert.

Har noen ting vi ønsker å få utført, og her er noen eksempler:

Luke ut til badeplatform - var festet for å gå innover før, men forrige eier har snudd denne for å gå utover.

Vi ser på muligheten for å feste denne slik at den kan gå begge veier. Dette medfører at vi må tette noen hull og skru på nye hengsler.

Hva benytter en her som festemiddel? Gjennomgående bolter, eller skruer?

Feste av kroker for vaskekost etc. Disse er løse nå og har opprinnelig vært skrudd inn med skruer. Usikker på hva som er beste løsning for å fikse dette?

Nye knapper til kalesje - Har fått justert kalesjen vår og skulle gjerne ha fått laget nye festeknapper i båten for å feste kalesjen skikkelig. Usikker på hva en benytter for slikt?

Betyr også at gamle hull må tettes mest sannsynlig.

Noen som har innspill på dette her?

Jeg ville brukt gjennomgående bolter med mutter til luka, det gir best feste. Klips til båtshake etc kan du prøve med skruer med litt større dimensjon og se om det holder. Bruk sikafleks etc i hullene før du skrur. Til å tette gamle småhull kan du også bruke sikafleks, enklest, men ikke så pent. Husk å rengjøre hullene med aceton før du limer.

Jeg har tettet noen slike hull med gelcoatsparkel. Boret opp hullet slik at kantene ble hele, så boret jeg et stykke ned med forsenker så hullet fikk en skrå kant rundt. Noen av hullene hadde små sprekker rundt seg, der brukte jeg dremel og freste opp sprekkene. Alle flater rengjøres med aceton. Tapet rundt med maskeringstape før jeg fylte i hullene, tapet også over hullet fra baksiden. Etter herding slipte jeg med fint sandpapir, uten å fjerne tapen. Husk pussekloss. Tror jeg begynte med 400 korning, så finere og finere, avsluttet med 2000. Ikke overdriv slipingen. Kunne ikke kjenne hullet med fingeren etterpå, men ble ikke helt usynlig grunnet nyanseforskjell i farge i forhold til gammel gelcoat. Men på en over 30 år gammel båt kan jeg leve med det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...