Storkveito Startet 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2018 Hei! :) Kom bare tilfeldigvis over denne og begynte å fundere: https://www.chiptuning.com/no/volvo-penta/kamd/ka-m-d-300/powercontrol.html Chip på dieselbiler er ofte en god ide med tanke på forbruk osv så lenge mann ikke overdriver. Men hvordan er det med båt? Og KAD 300 motor? Årsaken til min nysgjerrighet er at jeg savner bittelitt bedre masj fart. Vil dette hjelpe på uten å spise opp drev og forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 (redigert) "Chipbokser" er alltid dumt, uansett om det er båt, bil eller lastebil. Desse gjør ikke annet enn å lure hjernen ved å holde injektorene litt lenger opne, og tenker ikke på andre preferanser i motoren. Kun omprogramering av hjernen med skikkelig software er det eneste rette å gjøre. Du vil ikke få bedre marsjfart uten å skifte propeller samtidig som du har chipet motoren, men dette vil øke den termiske belastningen kraftig i motoren. Redigert 15.Oktober.2018 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Jeg er helt enig med @bellen. Jeg har mange ganger vurdert det samme på både bil og båt men alltid kommet til konklusjonen at dette er for mye risiko. Det lille jeg kjenner til KAD300 er at dette er en motor som det er presset mye ut av allerede så spesielt den ville jeg ikke chiptuna. Husk at båtmotorer alltid kjører "oppoverbakke". Mitt enkle råd er å drite i det. :) Risikoen er for stor! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Storkveito Svart 15.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Ja regnet egentlig med at det ble negativer tilbakemeldinger på dette :) Er sjeldent verdt risikoen. Får heller spare til en D6 i fremtiden :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.